17e dag: Shiraz-Persepolis Hotel Apadana (65 km)

Iran, حومه شهر مرودشت

Om 06:30 ging de wekker....korte nacht en beetje gesloopt nog, we wilden beetje op tijd vertrekken en voordat we Shiraz achter ons laten de Nasir Al-Mulk Moskee bezoeken met dat mooie glas in lood werk. We waren er om kwart over 8 en het was er al heel druk. We mochten gelukkig de fietsen op het binnenplein van de moskee zetten, sandalen uit en sokken uit mijn stuurtas (altijd mee) aangetrokken. Whaaaaaa de glas in lood prachtig verlicht door de zon!! Geen wonder dat mensen hier graag foto's van willen maken!
We gaan vandaag naar Persepolis, de overblijfselen van een hele oude stad ver voor onze jaartelling.
Het was eerst ongeveer 11 km vlak, vervolgens 13 km klimmen en daarna een afdaling van 15 km met af en toe geen of slechte vluchtstrook. De laatste 16 km waren weer vlak waarvan 11 km door het stadje Marvdasht, een behoorlijke stad met een levendige straat waar we verse wortelsap met een schepje ijs hebben gedronken/gegeten, een Iraans lekkernij (In Esfahan al eens gehad)
In dit stadje werden we door 2 MTBers uitgenodigd om bij hun te gaan, maar we wilden door naar Persepolis (het was vroeg genoeg om het meteen te bezoeken) zodat we morgen meteen na het ontbijt verder kunnen. Natuurlijk wilden we ook weer eens met z'n tweeën zijn en onze eigen ding kunnen doen na 2 dagen en nachten bij Ibrahim en Mo. Bij aankomst eerst een fotosessie met de fietsen voor de restanten van Persepolis voor dat we naar Hotel gingen. Het hotel was direct aan Persepolis, er was nog een groepje van ongeveer 10 uit NL met gids in het hotel. Vervolgens een bezoek gebracht aan Persepolis, een must see voor iedereen die een beetje geïnteresseerd is in de Perzische geschiedenis.

Toi Toi Toi Je moet er wel wat voor doen(bikkels)