4e dag: Matab Rest Camp- Hotel Qom (27 km)

Iran, دهستان قمرود

Wat een nacht!! De Prieeltjes zijn de hele nacht door door verschillende mensen bezet geweest, sommigen sliepen ook, anderen niet. Het was komen en gaan van de mensen.
Iets voor 00:00 luidde keiharde de oproep tot gebed vanuit de moskee. Af en toe maakten de zwerfhonden ruzie. Dan weer hoor je de kiezelsteentjes van de schoonmaker die de prullenbakken kwam leeg maken om 03:45!!
Om 05:15 was er weer de oproep tot gebed, dit keer duurde het maar liefst 10 minuten. Gelukkig viel ik daarna weer inslaap tot 8 uur, toen de schoonmaker weer langs kwam en we hadden weer nieuwe buren :)
Het was even improviseren, wakker worden zonder de buitentent, dus 0.00 privacy met links en rechts picknickende mensen en ik mag geen blote armen en hoofd laten zien.
We wilden eerst inpakken en daarna in de mini supermarkt iets voor het ontbijt kopen. Linker buren waren nog niet weg of de volgende familie stond al klaar om de plek over te nemen.
We waren de fietsen aan het opzadelen toen de vrouw ons ieder een choco taart aanbood en 2 wilde perziken. Daarna nog eens 2 grote stukken meloen.
In de supermarkt hebben we een pak sap en water gekocht.
Toen we weer bij de fietsen stonden kwam er een man met een fruit schaal uit zo'n prieel naar ons toegelopen, dit keer een appel. Vandaag portie vitamientjes al gehaald!!
We fietsten pas om 11:30 weg, we hebben heel relaxed gedaan, we hoefden rond de 30 km te fietsen tot het hostel in Qom.
Maar het was al wel erg warm, we hebben best vaak gestopt om iets te drinken. Onder een viaduct heerlijk even in de schaduw staan kregen we een kopje thee aangeboden van een meneer die geen één woord Engels sprak.
Na 20 km gingen we de snelweg af richting het centrum van Qom, direct na de afslag zagen we een park met whaaaaaa bomen, het was een bus Terminal met slagbomen!! We hebben de beveiliger heel lief aangekeken dat we er een kijkje wilden nemen, het werkte want de slagboom ging meteen omhoog 🤗
We hebben heerlijk een uurtje op een bankje in de schaduw gezeten en de verse pistache noten die we in Teheran hadden gekocht opgepeuzeld.
Het was nog ongeveer 7 km fietsen naar het hostel die Hans gisteravond had uitgezocht, we fietsten aan de verkeerde kant van de weg, luide muziek kwam ons tegemoet, er werd gevierd ter ere van Imam Hoessein. Iemand was in een heeeeele grote pan aan het roeren, we werden uitgenodigd ook mee te eten. Maar goed we waren sowieso nieuwsgierig! Het was een vegetarische dikke soep met noedels, bonen en kikkererwten. Erg lekker.

Daarna fietsten we verder aan de verkeerde kant van de weg werden we weer geroepen of we niet even binnen wilden komen. We hebben vriendelijk afgeslagen, anders komen we niet verder.
We moesten naar de goeie kant van de weg, dat ging niet zomaar want er was een hoge rand als scheiding dus de fietsen moesten opgetild worden en wachten tot we konden oversteken. Toen we net over gingen kwam er een politie auto voorbij en hij wachtte ons al op. Gelukkig niks aan de hand, ze wilden alleen gedag zeggen 😅 In de stad Qom hebben we op straat iemand voor een local hotel gevraagd, direct daar de hoek om konden we al terecht. We hebben voor 2 nachten geboekt even slaap tanken en wennen aan de hitte!!
De fietsen konden in de lobby blijven staan. Er was 24/7 iemand aanwezig en er hingen overal camera's.

Het was al kwart voor 4, nadat we wasjes hadden gedaan, gedoucht gingen we nog een uurtje op bed liggen 😍
Heerlijk! Niet geslapen maar even de oogjes rust gegund.
Rond half 6 naar de Fatima Masumeh Shrine gegaan. Onderweg daar naartoe liepen we langs allerlei winkels, waaronder een steenoven bakker die ons uitnodigde om binnen te gaan kijken. We moesten bijna met ons hoofd in de oven kijken hahaha zo enthousiast was hij over zijn bakkunsten. We kregen een heel groot stuk mee die we nooit op konden krijgen, maar meneer kende geen NEE. Hans liep ermee naar buiten en rende snel weer naar binnen omdat het zo heet was 😂
Hans had een perfecte oplossing voor het brood hahaha echt hilarisch. Hans ging de hele straat uitdelen en hij kende ook geen NEE, hij bleef degene aanbieden tot die het uiteindelijk er toch een stukje van pakte 😂😂😂. Dit werd duidelijk door iedereen gewaardeerd.

Bij de ingang van de Shrine mannen en vrouwen gescheiden. De vrouwen werden gefouilleerd, ik moest apart. Bleek dat toeristen alleen met een gids naar binnen mochten en naar een andere ingang moesten. Daar werden we opgehaald door een gids, ik moest een gekleurde chador, een gewaad van hoofd tot de grond.... De meesten ik denk 99% hadden een zwarte chador aan, Qom is een zeer religieuze stad (velen met boerka)
Er ging nog een fotograaf uit Noorwegen mee met ons mee, zijn website is corneliucazacu.com

Daarna gegeten en 😴

Wat een overweldigende gastvrijheid overal zeg! Echt bijzonder. Enne, 30km fietsen... Het lijkt wel vakantie! Jullie fietsen nog steeds langs de snelweg?