Dag 19 : Vancouver

Canada, Vancouver

Goedemorgen allemaal. Welkom op deze dag. Vandaag gaan we Vancouver ontdekken. Ik word echt veel te vroeg wakker (5:45uur) maar kan de slaap niet meer vatten. Rob snurkt naast me nog even door. Ik scroll wat door Facebook, speel een spelletje Candy en app wat. Rond kwart voor acht sta ik maar op. Rob is ook wakker maar blijft nog even liggen. Prima. We hebben de tijd vandaag.

Voel me een beetje gammel als we opstaan. Merk dat de stress van vertrekken eraan komt. Snel smeren we wat brood om te ontbijten. Misschien dat ik me daarna iets beter voel. Rob eet de laatste eitjes op. Het wordt vandaag sowieso dat we alles moeten opmaken. Hebben nog wat brood, Nutella, frisdrank, jerky, chips en wat repen maar die kunnen mee het vliegtuig in.

De fietsverhuur is pas om 9 uur open dus we hebben nog even de tijd. Het beloofd een droge dag te worden met vanmiddag wat zon. We hopen het. We lopen rond negen uur het hotel uit. Het is maar 200 meter lopen en even later hebben we twee fietsen, sloten en helmen te pakken. Helm is verplicht hier trouwens.

We rijden als eerste naar Stanley park. Het is heerlijk buiten. Het zonnetje schijnt en de lucht is gewoon blauw. De jas hebben we dan ook in het hotel gelaten. We fietsen fijn door het park. We zien zwarte eekhoorntjes oversteken. Zo grappig. We stoppen al regelmatig voor foto’s. Bij de totempalen stallen we de fietsen en lopen er naar toe. Hier is het meteen wat drukker. Helaas zijn het replica’s. De echte staan in het museum. Maar elke totempaal verteld zijn eigen verhaal.

We gaan verder naar de lighthouse. We halen de fiets weer op en rijden verder. We volgen de seaside. De weg is afgesloten en we mogen er eigenlijk niet komen maar doen het toch. Na ons wordt er een hek geplaatst. Geloof dat ze het toch zat zijn.

Daarna stoppen we bij het meisje in de wetsuit. Een soort zeemeermin van Vancouver. We zien vanuit daar de Lion gate bridge goed liggen. Er gaat net een groot container schip onderdoor.

We willen de foto maken die iedereen van de brug maakt en fietsen de berg op. Alleen pakken we een verkeerde afslag en staan op de brug ipv het bruggetje waarvan de foto normaal gemaakt wordt. We klimmen even langs het pad naar boven en komen dan toch op de brug uit. Hier kunnen we onze foto maken.

Bij Prospect Point lookout stoppen we uiteraard ook. Vanaf hier heb je mooi uitzicht op de brug. Rob komt erachter dat hij z’n lensdop van de camera kwijt is en rijdt een stukje terug. Kan ik mooi even het verslag bijwerken. Helaas de dop is niet meer te vinden. Nu zit hij de hele tijd al iets los maar dit is natuurlijk wel zonde.

We fietsen Stanley park weer uit en fietsen langs English bay. We willen graag richting Granville island. Het is even zoeken hoe je er komt zonder de aquabus te hoeven pakken. We zetten Google maar aan. We fietsen de Burrard bridge over en komen zo aan op het eiland. We gaan eerst kijken bij de silo’s. Deze hebben ze beschilderd. Dan zetten we de fiets in een rek, slot erop en lopen we de public market op en halen een bagel met zalm die we buiten in de zon opeten. De zalm is hier een heel andere kleur. Meer rood. Broodje smaakt in ieder geval erg lekker. Als we buiten zitten check ik ons ook meteen in voor de vlucht naar huis.

We volgen het pad seaside weer en fietsen zo weer terug naar de stad. We komen in de wijk Gastown uit. We willen even gaan kijken bij de stoomklok. Deze wordt aangedreven door stoom en stamt uit 1977. Het stelt natuurlijk niet heel veel voor maar is zeker leuk om gezien te hebben. Om het kwartier fluit hij een deuntje.

We pakken de fiets weer en rijden door richting de cruise terminal. Hier ligt net een groot cruise ship van de Holland America line. Ik hoorde via een facebookgroep dat afgelopen weekend wel 7 cruise schepen hadden aangemeerd. Dan valt het nu mee.

Via de haven fietsen we verder. We zien er nog het dok van de watervliegtuigen en in de haven zelf liggen nog wat leuke jachtjes. Als we Denman street zien fietsen we terug naar de verhuur. Wij en onze billen vinden het goed geweest. Ik kan het zadel niet meer voelen. We hebben dik 5,5 uur de fiets gehad. We betalen CAD 60 voor de huur.

Dan lopen we naar het strandje van English bay. Er staan een paar leuke beelden van verschillende mannetjes. Dan lopen we richting water. We ploffen even op een boomstam waar ik het verslag bijwerkt en we genieten van het zonnetje. Ik zie zelfs een gek zwemmen. Zo warm is het ook weer niet. Wij genieten maar de jongen naast ons zit minder op z’n gemak. Hij probeert te eten maar de meeuwen vinden hem ook erg interessant en pikken zo de frietjes uit z’n handen en gaan zelfs op z’n hoofd zitten. Wij liggen in een deuk.

We lopen nog een stukje langs het water en komen uit bij de Inukshuk.
Een Inukshuk is een richtingaanwijzer of mijlpaal, gemaakt van een stapel stenen die wordt gebruikt door Inuit uit het Canadese noordpoolgebied. De inukshuk spelen een belangrijke rol bij het navigeren over de toendra. Hier werden ze als symbool gebruikt voor de Olympische spelen. We gaan op een bankje zitten en blijven er een tijdje zitten. Heerlijk.

Als het wat frisser begint te zien worden lopen we terug naar ons hotel. We hebben beide al spierpijn van het fietsen. En zadelpijn voelen we ook. We ploffen even op bed en doen even lekker niks.

Om de vakantie af te sluiten in stijl gaan we naar fatburger. We bestellen allebei een dikke hamburger met friet en frisdrank. Ze smaken alweer prima. We hebben deze vakantie overal goed gegeten. Als we ons buikje vol hebben gaan we terug naar ons hotel.

Tijd om de koffers te gaan inpakken. Het is altijd even proppen maar het past allemaal. Morgenvroeg de laatste dingen zoals een toilettas en m’n kussen en dan kunnen ze dicht. De vakantie zit er op.

Als we naar buiten kijken zien we de lucht oranje, geel en paars kleuren. Dit is de perfecte afsluiting van vandaag, een mooie zonsondergang. Ik schiet in m’n schoenen en zeg dat ik nog even naar het strandje wil. Rob gaat mee. De lucht is echt prachtig.bAls de zon weg is gaan we terug. Het is mooi geweest.

We laden alles op voor in het vliegtuig morgen (iPad, iPhone, Bluetooth headphones), gaan lekker warm douchen en gaan proberen op tijd te slapen vanavond. Morgen is onze reisdag en moeten we op tijd op. Om 7:15 uur is de bedoeling weg te rijden hier. We moeten de auto nog inleveren en koffers droppen.
Het laatste verslag zal donderdagmiddag geplaatst worden. Als we thuis zijn van onze reis. Tot later !!!

Wat zijn dat voor gele depots; achter de zeemeermin van Vancouver?