Dag 7 : Yosemite

Verenigde Staten, Yosemite Valley

Goedemorgen. Rond 5 uur word ik wakker. Dat is natuurlijk nog veel te vroeg. Heb wel een beetje hoofdpijn. Die had ik gisterenavond al maar was vergeten een tabletje te pakken. Die pak ik dus nu maar en ga terug naar bed. Na nog wat draaien val ik toch nog in slaap voor een uurtje. Iets voor 7 word ik wakker. Het is al licht buiten. We draaien nog wat en ik kijk de laatste tien minuten van de Netflix serie nog eens. Gisteren ben ik in slaap gevallen want ik kan me het einde niet herinneren en toen ik wakker werd was aflevering 2 al bezig.

Rond half 8 staan we op en kleden ons aan. Het is nu maar 12 graden buiten maar het zou warm worden vandaag. Korte broek dan toch maar met een vest. Vest kan altijd uit straks en in de rugzak.

We smeren brood en ontbijten op de kamer. Ook smeren we meteen wat brood voor tussen de middag. We nemen voldoende water en gatorade mee in de rugzak. Ook wat reepjes en een rolletje mentos gaan mee. We verzorgen ons verder, trekken de wandelschoenen aan en gaan dan op pad.

We lopen vanuit de cabin naar de bushalte. We moeten even wachten op de bus. Ondertussen zijn we aan het klappertanden in onze korte broek. Dan komt eindelijk de bus. We nemen de shuttle naar busstop 16. Hier begint de mist trail.

Om 9 uur beginnen we vol goede moed aan de trail. Het is meteen vanaf het begin al aardig klimmen. We hijgen wat af. Die Limburgse heuvels zijn kinderspel ten opzichte van dit. Maar we gaan door. Gewoon op ons eigen tempo.

Op een gegeven moment kom je bij trappen. Dan is het nog maar 500 meter maar je moet wel even 600 treden beklimmen. En die zijn niet fijn. We stoppen heel wat om op adem te komen maar redden het. Met de armen in de lucht komen we boven. Yes !!! We doen 1:05 uur erover om boven te komen.

Het is natuurlijk laat in het jaar dus de waterval is niet zo mooi als in de zomer. We rusten even wat uit en drinken en eten wat. We krijgen gezelschap van een brutaal eekhoorntje. We maken nog een bende foto’s vanaf de rand. Ook kijken we nog even bij de emerald pool. Dan beginnen we na 25 minuten rust aan de terugweg.

Na 43 minuten staan we weer bij het startpunt. Ben blij dat we vroeg gestart zijn. Minder warm en minder druk. Het was 6,5 km heen en terug, 376 hoogtemeters, 760 calorieën verbrand en 2 uur en 13 minuten er over gedaan. We did it. Ben best een beetje trots op ons. We lopen weer naar de bushalte waar de shuttle vrijwel direct komt.

We pakken de shuttle bus naar mirror lake. Die is een halte verder. Ook daar beginnen we aan de volgende wandeling naar mirror lake. We stappen flink door. Onderweg komen we een familie hertjes tegen. Mama met 2 bambies. Zo schattig.

Het is ondertussen 12 uur geworden als we bij het “meer” aankomen. Bij mirror lake pauzeren we en eten we een broodje. Het meer staat droog helaas anders zou je hier mooi de reflectie van de bergen in kunnen zien. Nu kunnen we wel oversteken om zo via de andere kant terug te lopen naar de bushalte.

We lopen een half uurtje terug naar de bushalte. Als we net op een bankje willen ploffen komt de bus al. We besluiten in de village uit te stappen. Rob wil graag een ijsje dus halen we dit in de village store.

Na het ijsje stappen we weer op de bus. Heb nog 1 korte 1 mijl hike op de planning. Dan moeten we bij stop 6 eruit. Daar begint de cook’s meadow trail. Als je uitstapt is het de weg oversteken en vanuit hier heb je mooi uitzicht op half dome, sentinal dome en glacier point.

We lopen de brug over en stappen het strandje op. Even de voetjes in het water. Het water is wel echt koud maar voor de voeten is het heerlijk. Als we net rustig zitten trekken ze een bus Chinezen open. Weg met de rust. Je ziet alleen maar peace tekens en opeens is er een hoop herrie. Voor onze neus worden stenen in het water gegooid en met water gespetterd. Zo vreselijk lomp. We drogen snel onze voeten af en maken dat we wegkomen.

We wandelen over sentinal bridge waar we nog een mooi uitzicht hebben. Je kijkt dan recht tegen half dome op met de merced River ervoor. We zien bushalte 11 en ploffen neer. We gaan terug naar de cabin. Het zijn maar twee haltes maar we hebben geen zin meer om te lopen.

Kwart voor drie zijn we terug in het huisje. Eerst die schoenen uit. Ahhhhhh Mn voetjes zijn me dankbaar. Ik schiet in Mn slippers en plof op bed. Even wat drinken en wat snacken.

Dan lopen we naar de guest lounge waar we op een schommelstoel ploffen en internet starten. Even alles lezen en zorgen dat ik bij ben. Er zitten een hele bende eekhoorntjes die constant tussen je benen rennen. Rob haalt zich een kop koffie en hier relaxen we een uurtje.

Half vijf beginnen onze maagjes te knorren. Van al dat wandelen krijg je natuurlijk honger. We lopen naar de pizza patio en bestellen een grote pizza met zn tweeën. Rob neemt er een biertje bij en ik een mountain dew. De pizza is echt heel groot !! Ik krijg maar drie stukjes op. Rob eet er vijf. We hebben nog een kwart over. We vragen om een box en hebben lunch voor morgen middag.

We gaan terug naar de guest lounge en ploffen binnen op een bank. Nog even relaxen en uitbuiken. In het huisje hebben we operatie slipper. Er zit een dikke houtsplinter in die Rob vakkundig eruit haalt met een tang.

We besluiten nog een keer een rondje door de vallei te rijden op zoek naar wildlife. We zien alleen wat herten. Het wordt ook vandaag weer vroeg donker. Rond half acht zijn we terug in de cabin. De verwarming gaat aan en we vermaken ons met een boek en Netflix.

Morgen gaan we Yosemite verlaten en rijden we over de Tioga pas richting Bodie en mono lake. Die nacht zullen we slapen in mammoth lakes.

Het was een top dagje in ieder geval. We hebben Yosemite nu wel ervaren zoals we graag wilde. Met een paar prachtige (en pittige) wandelingen. Morgen zullen we de kuiten wel voelen.

Wat rest voor vandaag is een heerlijke warme douche en een warm bed. We gaan lekker slapen.