Dag 4 : Bakersfield - sequoia / kings canyon NP

Verenigde Staten, Tulare County

Dag 4 : Bakersfield - Sequoia / kings canyon NP

Oke vergeet maar wat ik gisteren zei over die jetlag, goede nacht maken en perfect slapen. Hallo jetlag je bent er dan toch. Gisterenavond was ik niet lekker. Mn buik was behoorlijk aan het rommelen maar na een paar keer wc was het wel over en ben ik rond tien uur toch in slaap gevallen. Om vervolgens om 11 uur wakker te worden. En 11:30, 1:00, 2,00, 2:30, 3,30 en 4:00. Ik ben er klaar mee en pak Mn iPhone maar om te gaan facebooken. Even alle reacties lezen. Zo leuk.

Na twee uur facebooken, Candy crushen en draaien heb ik er genoeg van en stap ik onder de douche. Dat doet een mens goed zeg. Rob is ook wakker geworden. Hij heeft ook geen top nacht gehad. Ook hij stapt onder de douche om wakker te worden. Ondertussen pak ik Mn koffer weer in.

Rob haalt zich in de lobby een kop koffie en smeert zich een broodje met pasta. Ik had al een plak peperkoek op. We FaceTimen nog even met pap en mam en lopen rond acht uur de kamer uit. Checken uit en gooien alles weer in de auto.

Ik ga rijden naar sequoia NP. We rijden anderhalf uur door saai landschap. Het laatste half uur rijden we richting de bergen en wordt het een stuk mooier. Rond tien uur komen we aan bij de ingang van het park. Dankzij de America the beautiful pas zijn we zo binnen (tnx Dennis). We stoppen een paar meter verder bij het welkomsbord en laten een foto maken van ons tweeën.

Dan rijden we het park in. Eerste stop is vrij snel bij tunnel rock. Even snel een foto en door. Alweer gaan we hoog de bergen in en slingeren we door de bergen. Bij een uitkijkpunt stoppen we natuurlijk om een foto te maken.

Dan staan we stil voor wegwerkzaamheden. De auto gaat uit en we zien opeens wat commotie. We spotten daar onze eerste beer. Helaas net te laat voor een foto. Maar het was een behoorlijke dikke zwarte beer. Gaaaaf.

Uiteindelijk kunnen we na een klein half uurtje wachten weer doorrijden. We rijden het giant forest in. We zien ook snel waarom dit zo heet. De sequoia’s zijn huge !!! We rijden verder naar moro rock die we gaan beklimmen. Poeh en klimmen wordt het. 350 treden / 31 verdiepingen naar een hoogte van 2050 meter maar het uitzicht is super !!!

We gaan weer terug naar beneden en pakken de auto weer. Op naar tunnel log. Een uitgeholde boomstam waar je met de auto door kunt. We rijden allebei er een keer doorheen. Erg grappig om te doen.

Dan stappen we uit bij crescent meadows en gaan daar een rondje wandelen. We nemen een rugzak mee met wat reepjes en drinken. Als eerste komen we meteen mama met baby deer tegen. Ook zien we al wat eekhoorntje en chipmunks. We lopen en stoppen regelmatig. De bomen zijn hier zo groot. Ook kijken we uit naar beren. Maar een groep Russen is zo vreselijk lawaaierig dat de beren zich waarschijnlijk niet laten zien.

We wandelen een klein uurtje lekker door het bos tot we uitkomen bij Tharps log. En hut gemaakt van een omgevallen sequoia. Hier gaan we even op een bankje zitten en eten een reep en drinken wat. Om ons heen horen we alleen maar natuurgeluiden en de wind. Heerlijk. We lopen verder naar de parkeerplaats. Het was een lekkere wandeling. Helaas geen beren gezien.

We stappen terug de auto in en beginnen weer met rijden. We stoppen nog even bij het giant forest museum en nemen binnen een kijkje. We doen daar ook meteen even een plas. Volgens mij was diegene voor me een Aziaat aan de voetstappen op bril te zien. Ieuw.

Tijd voor General Sherman, de grootste in volume zijnde sequoia. Het is een klein stukje rijden vanaf het museum. De parkeerplaats staat in ieder geval lekker vol. Maar we vinden vrij vooraan een plekje. In de zomer kom je hier alleen maar met shuttle bussen.

Met een hoogte van 83,8 meter, een diameter van 7,7 meter, een geschat stamvolume van 1487 kubieke meter en een vermoedelijke ouderdom van 2300 tot 2700 jaar behoort de General Sherman tot de grootste en oudste levende wezens. Gemeten naar volume is het de grootste boom ter wereld.

De wandeling is ongeveer 800 meter en gaat op de heenweg omlaag. Mogen we straks klimmen. Naar beneden gaat lekker makkelijk. We gaan in de rij staan voor foto’s voor de Sherman tree. Het gaat allemaal netjes en rustig aan. Het stel voor ons maakt foto’s van ons nadat wij foto’s van hun hebben gemaakt. Kreeg opeens twee mobieltjes in Mn handen gedrukt en Rob hun camera. De hele boom past er niet op maar de diameter wel.

Als we klaar zijn met foto’s nemen lopen we nog een rondje om de boom en dan gaan we beginnen aan de klim van 0,4 mijl terug naar de parkeerplaats. En dat op 2100 meter hoogte. Je merkt het wel dat de lucht wat ijler is. Toch kost het niet veel moeite de 65 hoogtemeters te bedwingen. Bij de auto drinken we weer even wat en snoepen wat chips en mentos.

Het is ondertussen bijna half vier geworden en we vinden het tijd ons te begeven naar onze cabin. Dus rijden we de general highway weer op. Onderweg kijken we natuurlijk of we nog wildlife zien. Niks te zien uiteraard. Zoveel geluk hebben wij niet.

Rond kwart over vier checken we bij de John Muir lodge in. We krijgen cabin nummer 1. Deze is incl bad en eigen wc. Wel zo handig. De cabin ziet er prima uit met twee queen size bedden (whoop eigen bed vanavond) en een picknick tafel ervoor. We halen alles van eten en drinken uit de auto vanwege de beren en ploffen even op bed.

Tegen vijf uur beginnen onze maagjes zich te melden. Dus lopen we richting het restaurant. Eerst kijken we nog in het winkeltje of we wat leuks zien. Jaaaa monopoly nationale parken en yahtzee nationale parken. Ohhhh die zijn leuk. Maar we laten ze toch staan. Zoveel spelletjes spelen we niet.

Honger honger honger. Tijd om te gaan eten. We bestellen allebei een burger met chips. Die smaakt prima en we hebben onze buik vol. Dan lopen we op ons gemakje terug naar de cabin. Het is wat frisser buiten. In de cabin zetten we lekker de verwarming aan. Al vlug wordt het lekker aangenaam warm.

We spellen nog een spelletje op onze telefoon en gaan lekker douchen. Na zon flut nacht en de hele dag in de frisse buitenlucht zijn we allebei best moe en gaan op tijd slapen. Morgen nog een dag in King Canyon NP.