Dag 1 : Spaubeek - Amsterdam - Calgary

Canada, Calgary

Dag 1 Spaubeek - Amsterdam - Calgary

Het gaat beginnen, onze trip naar west Canada. We kijken er al maanden naar uit en vandaag is dan eindelijk de dag van vertrek.

Gisteren hebben we al ingecheckt, de katjes naar het kattenhotel en mijn ouders gebracht en alles ingepakt. Het huis is aan kant en we zijn er klaar voor.

Ik heb echt super slecht geslapen en sta om iets over zes maar op na twee uur draaien in bed. Heb altijd stress de dag van vertrek en vandaag is het helaas niet minder.

Ik ga nog even douchen en sluit dan de koffers. Rob heeft ondertussen al ontbeten en ik probeer met veel moeite een boterham naar binnen te proppen.

Dan zien we dat er tussen Roermond en Weert geen treinen rijden. Er is een ongeluk gebeurt en iemand is voor de trein gesprongen / gekomen. Oh nee he. Gaan we eens met de trein gebeurt dit. Zucht. Ik FaceTime meteen naar mam en vraag of ze ons naar Weert willen brengen. Dit is geen probleem. Dan pakken we daar de sprinter naar Eindhoven en dan de intercity naar Schiphol.

Om half negen staat ze al klaar op de oprit om ons te brengen. We sluiten het huis af en stappen in de auto. Dan rijden we de snelweg op naar Weert waar we om kwart over negen al aankomen. Heel de regeling ligt op zn gat. De trein van 9:16 uur naar Eindhoven missen we op een paar seconden. De volgende trein gaat om 9:46 uur. Die staat eigenlijk niet op de planning maar als we deze pakken komen we een heel eind. Stipt op tijd vertrekken we.

Als de conducteur langs komt vragen we hoe we het snelst op Schiphol komen. We kunnen het beste in Utrecht uitstappen en daar overstappen op de trein naar Schiphol. Die gaat dan rechtstreeks en dan zullen we rond half twaalf op Schiphol aankomen. Prima op tijd.

Als we om iets voor elf het station van Utrecht inrijden zien we de trein naar Schiphol nog staan. We rennen naar de overkant van het perron en als we willen instappen gaan de deuren echt voor onze neus dicht. Alweer zucht. Dan maar tien minuten wachten.

We hebben om 11:11 uur de intercity naar Schiphol. Deze is mooi op tijd en we vertrekken ook precies op tijd. We komen nog langs de mooiste club van Nederland eer we op Schiphol aankomen.

Om 11:41 uur stappen we uit en lopen naar de incheckbalie. Het gaat razendsnel want iets over twaalf zijn we de koffer al kwijt. Ook de controle van de tas en de paspoort controle gaan super snel. Rond half 1 kunnen we dan aanschuiven bij de mcdonalds voor de lunch.

We kijken nog wat winkeltjes en ik koop een nieuwe zonnebril van maui Jim. Het is een met blauwe glazen. Vorig jaar hadden we deze al gezien in de usa maar toen niet gekocht. Hier is ie spotgoedkoop en krijg nog vijf euro extra korting. Dat is snel verdiend.

Dan lopen we richting de gate. We vertrekken van gate G6. Nog even snel plassen voor we gaan. Daar wachten we nog een uurtje en rond twee uur beginnen ze met boarden. We zitten in de laatste groep dus mogen ook als laatste instappen. Ik vind het best. Je zit lang zat.

Het vliegtuig zit aardig vol en we hebben dan ook nog iemand naast ons zitten. Rob ruilt zijn plek en zit naast me. De stoelen zelf zijn wat smal maar de ruimte voor je is erg ruim. Zo redden we het wel tot aan Calgary.

We vertrekken uiteindelijk 21 minuten later dan gepland en gaan om 15:02 uur de lucht in. We krijgen na het opstijgen iets te drinken en na twee uurtjes krijgen we ons avond eten. Chicken or pasta what else. We gaan allebei voor de kip met rijst. Rob eet mijn portie op. Ik hoef dat vliegtuig voer niet. Pak een half broodje en paar hapjes rijst en ben klaar. Dan gaat het licht uit.

De vlucht is voor ons gevoel vreselijk lang ondanks bijna het hele seizoen 3 van la casa de papel en voor Rob wat films. Slapen kunnen we allebei niet echt. We krijgen nog een pizza snack voor het landen maar die slaan we beide over. 9 uur later dan dat we vertrokken zijn zet de piloot om 16:05 uur de kist aan de grond. Het is even taxiën naar de gate. 4 hele minuten om precies te zijn. Dus we kunnen al snel uitstappen.

Als we bij de kiosk komen pakt hij mijn paspoort niet. Dus moeten we door naar een douane beambte. De man is echt super vriendelijk en we staan binnen een vloek en een zucht bij de bagage band te wachten op onze koffers. Het duurt even voor ze komen. Het is altijd weer een geruststelling als ze van de band af komen rollen.

Dan is het tijd om naar de car rental te gaan om onze auto uit te zoeken voor de komende weken. Ook bij de balie van Alamo gaat het lekker snel. We mogen hier geen wagen uitzoeken. De man brengt ons naar een Dodge journey. Maar we willen zien wat ie nog meer heeft. Even niks dus we moeten even wachten. Dan wijst hij een Kia of een Nissan aan. Maar die zijn een stuk kleiner dan die journey. Die is ondertussen al vergeven aan een ander stel. Maar dan komt een ford edge naar binnen rijden. Dit is de beste zegt de vriendelijke meneer. We nemen hem. Hij is lekker ruim, van binnen is bijna alles elektrisch en heeft zelfs navigatie. Nice. We gooien de koffers achterin en stellen de navigatie in op het eerste hotel.

We slapen vanavond in het wingate by windham in Calgary bij het vliegveld. We krijgen kamer 401. Het is een ruime kamer met een lekker kingsize bed. Om kwart voor zes ploffen we dan ook hier op neer. Even bijkomen van de reis.

Omdat het nog vroeg in de avond is rijden we om zes uur naar cross iron Mills. Een groot winkelcentrum waar we een rondje lopen. Eerst gaan we naar de food hall waar we een bord rijst met broccoli en Bourbon chicken delen. Die smaakt tenminste een stuk beter als die rijst van het vliegtuig.

Na het eten lopen we een rondje door de mall. We nemen een kijkje in de bass pro shop. Echt een giga outdoor winkel. En bij Nike kijk ik voor nieuwe sneakers maar vind geen leuke. Jammer. Dan nog maar even op de oude lopen.

Rond achten hebben we het een beetje gehad en gaan terug naar het hotel. De slaap begint toe te slaan. Merk dat ik niet helemaal helder meer ben. Tijd om te gaan douchen, tandjes te poetsen en proberen nog even wakker te blijven. De warme douche is in ieder geval heerlijk. Ik kijk de aflevering van la casa de papel nog af en dan is het echt bed tijd.

Morgen gaat de roadtrip beginnen !!

Esther en Rob, Een héle fijne reis toegewenst. En ik zit weer op het puntje van mijn stoel benieuwd naar jullie belevenissen!!! Groetjes uit Limburg