Dag 14: Campbell River

Canada, Campbell River

Dag 14 : Campbell River

Boem en daar lag Rob opeens half naast het bed rond kwart over zes. Ik ben dan ook meteen klaarwakker. Rob niet, die slaapt gewoon lekker verder. Ik blijf nog even liggen maar maar kan de slaap niet meer vatten. Dan maar opstaan. Ik ga naar de kamer en zie de zon opkomen boven Quadra island. Ik kleed me snel aan en loop weer naar het strand. Daar maak ik een paar foto’s van de zonsopkomst.

In het huisje doe ik de afwas. Die was blijven staan van gisteren. Als Rob op is rijden we nog een keer naar de kwekerij. Ik heb de hoop officieel opgegeven voor beren. Alles wat we nu zien is een bonus.

Als we terug zijn ontbijten we op ons gemak. Ik bak weer wat eitjes met toast. Altijd lekker op de ochtend. We doen op ons gemakje. We hebben vanmiddag pas de wildlife tour en hoeven pas rond half 2 in de haven te zijn. Kom ook niet echt vooruit vandaag.

We zien opeens vanuit het huisje in het water een walvis spuiten. We hebben uitzicht op de Discovery passage. Met de verrekijker die in het huisje ligt zien we hem boven komen. We sprinten het huisje uit naar het strand maar zien daar niks meer. Yes maar dan ze zijn terug. We zien ze duidelijk door de verrekijker. Het zijn er twee en ze komen elk na elkaar naar boven. Af en toe zien we de grote staartvin zelfs bovenkomen. Ook zien we nog een paar zeehonden langs komen zwemmen. Wow die zijn alvast in de pocket.

Ik voel me niet echt lekker op dit moment. Slapjes, koud en misselijk. Moet zelfs een keer overgeven. We doen even niks deze ochtend en chillen wat op de bank. Ik krijg nog wat leuke foto’s en filmpjes van de katjes. Oh ik mis ze zo. Nog een weekje en dan zijn we weer thuis. Kan ik ze weer knuffelen.

Rond de middag smeren we wat brood en lunchen we in het huisje. Met Mn misselijkheid gaat het iets beter. Merk vooral dat dit spanning is. Ben een zenuwpees maar heb er nog niet eerder last van gehad deze vakantie. Komt zo wel goed als we gaan varen.

Helaas voor ons is het begonnen met regenen. Dit was niet voorspeld. We doen laagjes aan (T-shirt, dik vest en een jas) om het zo niet al te koud te krijgen. De camera’s zijn opgeladen, de iPhone ook en de verrekijker staat klaar. Om kwart over 1 rijden we naar het kantoor van Eagle Eye adventures waar we ons melden. We zijn met een hele groep Nederlanders.

Als we allemaal compleet zijn moeten we ons omkleden. Buiten regent het nog steeds dus doen we het binnen. We hijsen ons in een groot, dik zwart reddingspak en staan al met het zweet op ons hoofd eer we klaar zijn. We krijgen nog een muts en skibril mee en we zijn net Michelin mannekes. We waggelen naar de boot en mogen voorin plaatsnemen. Voordeel van de kleinste zijn. Dan heb je de beste plaats.

Iets over twee verlaten we de haven. Muts op, bril op, jas tot bovenaan dicht en gas open. Ben zo blij met het pak op dit moment. Brrrrr de wind en regen zijn koud en snijden in je gezicht en handen. We gaan zoeken naar walvissen maar het eerste dat we tegenkomen zijn twee orka’s. We zien de grote vinnen en af en toe zie je een beetje wit. Dit is al super gaaf.

Kurt, onze kapitein, heeft constant contact met andere. Dus als er ergens iets te zien is stuitert onze zodiak over het water om te gaan kijken. En zo zien we opeens walvissen spuiten en uit het water komen. We krijgen veel informatie van Kurt. Als de walvissen dieper gaan duiken zie je de staart vin boven komen. Dan duurt het altijd even voor ze weer boven komen om te ademen.

We gaan vol gas want we hebben walvissen gezien die uit het water springen. De echte sprongen zien we van grote afstand door de verrekijker als we nog aan het varen zijn maar als we aankomen wordt er nog gezwaaid naar ons en met de zij vinnen op het water geslagen. Wow !!! Zo’n sprong uit het water doen ze dus om het eten beter te verteren en kost 1000 calorieën om te doen.

We gaan kriskras over het water. We zien ook porpoises. Dit is een dolfijnen soort die normaal super verlegen is en zich zelden laat zien. Ook leven ze normaal alleen. Wij zien een groepje van vier. De kapitein staat er zelf van te kijken en roept direct een collega op die in de buurt is. We zien ze niet springen maar de kleine vinnen zien we wel boven water komen. Heel bijzonder.

We stoppen bij een rots vol met zeehondjes en zeeleeuwen die liggen te zonnen. Eagle eye heeft veel respect voor de natuur, de motor gaat uit en ze komen nergens te dichtbij. Zo verstoren ze het natuurlijk gedrag niet van de beesten. Als er een boot met een te hoge snelheid aan komt varen zwaaien ze met een witte vlag met een walvis staart erop. Dan weten ze dat ze vaart moeten minderen.

Het zonnetje is gaan schijnen en het is heerlijk op zee. We krijgen muffins, een pakje drinken en een chocolaatje onderweg. Het is allemaal prima verzorgd.

Als allerlaatste varen we richting de vuurtoren van Quadra island. Voor ons hotel zwemmen nog eens twee orka’s in de Discovery passage. We kijken er een tijdje naar en gaan dan vol gas terug naar de haven. Het is ondertussen tegen 6 uur. We leggen aan en stappen van de zodiak af. Dan wurmen we ons weer uit het pak, bedanken de kapitein met een fooitje en gaan naar de auto. We hebben allebei nog wat zeebenen. We kletsen nog even met wat mensen van de boot en gaan dan op jacht naar voedsel.

Zin om uitgebreid te gaan uit eten hebben we niet. We zien er ook beide niet uit met super fluffy haar (door de wind, muts en skibril) dus stoppen we bij de Subway om er een broodje te scoren. Die eten we in ons huisje op. We bekijken de foto’s en filmpjes en ploffen daarna op de bank. Wat een top middag !!!

Ik werk het verslag bij en zet dan masterchef op. Tien minuten voor het eind hangt internet zich op en dus ook Mn ziggo app. Nadeel aan replay tv is dat je niet kan doorspoelen. En dus zie ik het einde niet en weet ik dus niet wie eruit ligt. Zucht .....

Op tijd naar bed vandaag. Morgen is het tijd om Campbell River te verlaten en hebben we weer een reisdag met wat tussenstops naar Ucluelet. Tot morgen !!!

Ps ik heb coole filmpjes maar die kan ik niet uploaden via pindat. Kijk anders even op https://www.instagram.com/estherrobtravel/

WoW, supergaaf!

Anja 2019-09-20 14:49:29

Mooi die walvissen. Ik lig achter met lezen. Super druk bij de RUD.