Culinary Lima!!!

Peru, Lima

Om 17u kom ik in Lima aan en ga naar de rooftop bar om een drankje te doen en ontmoet Laura opnieuw. En we hebben zowaar een reservering voor lunch in Central (centralrestaurante.com.pe) - van chef Virgilio Martinez en staat op nummer 15 van s’werelds beste restaurants en is het beste restaurant van Zuid-Amerika!!! Joehoe. Dolgelukkig en we kunnen het niet geloven. We besluiten maar om 2 culinaire dagen te beleven. Laura heeft van een Peruaanse chef die ze die dag eerder ontmoet heeft nog een paar goede tips meegekregen. De eerste is helaas dicht, maar we belanden uiteindelijk in een veganistisch restaurant. Waarover we een tijdje proberen te bedenken wat je dan beperkt wordt in het koken en dat het me echt zou ontbreken aan creativiteit of in ieder geval veel verdieping nodig zou hebben. Maar ze schotelen ons 2 werkelijk heerlijke gerechten voor en we nemen er een goed glas Chileense wijn bij (die duurder was als het eten:))
We doen nog een paar drankjes in de bar in het hostel waar een goede band optreed. Zie ik ineens nog een mail binnenkomen van Astrid & Gaston, dat we voor morgen voor het diner terecht kunnen. Zij staan op de 18de plek van de wereld. Heel, heel, heel even gaat de gedachten door ons heen om en lunch en diner te doen, maar we besluiten dat Central voor de lunch het gaat worden. Zij waren als eerste en de reservering is bevestigd. De volgende dag nemen we s’ochtends op tijd een taxi naar het historische centrum wat 20 minuten duurt en echt helemaal aan de andere kant van de stad ligt en waar men zegt het niet veilig is voor toeristen als je buiten Plaza de Armas en Plaza San Martin gaat, dus dat doen we maar niet. Lopen rond tussen mooie koloniale gebouwen en drinken een eindelijk goede koffie in een schattig tentje. We moeten natuurlijk op tijd terug zijn, dus als backpackers toveren we onze beste outfit tevoorschijn en proberen een taxi te nemen, maar geen van de taxichauffeurs kent het. Dus we loodsen hem er uiteindelijk zelf maar naar toe. Bij aankomst krijgen we de beste tafel! Voor de glazen wand met uitzicht op de keuken. We hebben voor het menu corto gekozen, wat 11 gangen is. Samen met een half wijnarrangement van 4 glazen. (keurig, niet??)
Martinez heeft over de hele wereld gewerkt en kookt nu alleen met producten die uit de Andes komen in Peru en in de Pre-Hispanic tijd gebruikt werden. De Andes loopt van de Amazone tot de kust en alle gerechten worden aangegeven op welke hoogte de producten groeien)
Wauw, wat een kleurrijke creaties. Laat de foto’s voor zichzelf spreken! We vragen nog om een rondleiding, dus mogen het kantoor, de wijnkast, gedroogde kruiden en zout afdeling en de kruidentuin bekijken. We besluiten dat we maar teruglopen en nog langs een piramide gaan, Huaca Pacllana. (een piramide in Peru? Er was niks te vinden over uitleg, dus heb het maar even gegoogled. In Quechua taal betekent Pacllana betekent ‚game’ dus dit was van 200-700 na christus een plek voor rituaal games. Maar alleen voor de society van de Lima Culture Society. Had alleen toch mn hakken even moeten gaan wisselen….auw, daar ben ik niet meer aan gewend)
We relaxen even in het hostel en moeten s’avonds toch weer wat eten haha. Dus op zoek naar de volgende, italiaans wordt het. Dat het er nog in gaat…..maar ja hoor. Delen een voorgerecht met Langoustines en daarna een risotto en ravioli met krab en opnieuw een Pinot Grisio. Ach, morgen maar weer normaal….Wat een culinair feest was het!! Kan helemaal niks meer, dus rol om 21.30u mn bed in. Morgen op tijd op, vertrek om 10.45 met een taxi naar het vliegveld om naar Bogota te gaan…..
Chau y un beso!!

Dat is toch geweldig... lekker eten, lekker genieten! Wat heerlijk toch...

de spierkes 2015-02-08 11:23:37

Wat zul je inderdaad genoten hebben.....zo'n culinair hoogstandje. Het oog wil ook wat, zo kleurrijk een waar kunstwerk. We zijn blij dat je zo geniet!!!! dikke xxx

pap en mam 2015-02-08 19:18:22

Wat een culinair feest!! Kun je bijna geen lunch meer noemen, is gewoon een hele middag eten! :-)

Jaap 2015-02-09 08:35:58

Je verhalen zijn al geweldig, maar als ik zie wat je daar eet, om jaloers op te worden. Echt een feestje op je bord, het water loopt mij nu al uit de mond. Nou we zien je tips en recepten wel verschijnen. Geniet er nog lekker van. Tot de volgende up date.

Marlon 2015-02-09 20:53:07

Haha, geweldig! Een echte "luxe" backpacker ben jij!! Heerlijk dat dat kan!! En ik maar geduldig wachten totdat die beloofde hakken schoenen eindelijk eens retour bij mij worden afgeleverd....