2 maanden verder.....

Argentinië, Salta

15 dec - Tijd om Posada Ovivar te verlaten…helaas….maar t was heerlijk hier en ben weer opgeladen. 9.30 taxi en dikke knuffel van eigenaren José en Eugenia. Heb geen busticket vooraf dus op de gok en hoefde maar een uur te wachten (behalve dat de bus 1,5u vertraging had) en dat er geen luxe stoelen meer waren....zit naast een man die zijn lunch te ranzig laat smaken en verder zitten er wel wat mensen in de bus, maar de helft is leeg, dus verhuis naar 2 stoelen lekker voor mezelf....zolang t duurt en dat is nu toch al 7uur.
Verlaat Mendoza met de Andes naast ons. Het wordt wat groener en de omgeving verandert langzaam in een een totaal rode zandgrond. Krijg een lekker alc. drankje aangeboden van een stel uit Salta die zich over mij ontfermt hebben haha....en volgens mij hebben we geen service aan boord, dus wordt m'n avondmaaltijd waarschijnlijk deze en chips;)
Om 8u werd ik wakker gemaakt en waren we in Salta;) telkens inslaap vallen, wakker, draaien, snachts nog een keer uit t raam gekeken en wederom de melkweg gezien!! om 6uur ging m'n buurman eruit, er waren dus wel meer mensen ingestapt. Had geen reservering voor hostel omdat ik vooraf niet zeker wist of ik een bus kon nemen. Dus voor t eerst op zoek naar een op de bonnefooi. Wel paar adresjes opgeschreven en aangezien t nog vroeg was voor Argentijnse begrippen zat t hek nog dicht, dus eerst maar een koffie en ontbijtje en internet voor hostelworld om beschikbaarheid te checken. Vol......maar zo eigenwijs als ik ben, dacht ik ga t toch ff vragen (zo klein dus niemand heeft online inventory hier ;) en fijne plek met aardige eigenaar had plek voor me) Salta te voet aan t verkennen en nu in van Gogh café voor 'hoe kan t anders een Heineken, ander bier hebben ze niet. Een druk plein, net stond er nog een politieman verkeer te regelen, maar die is lunchen nu, dus t plein is verandert in een toeterende massa;) daarvoor Sam Bernardo berg beklommen (nou ja 1000 treden;) en heen met de kabelbaan hihi. (maar heb het de laatste dag nog goedgemaakt om dit nog een keer te doen, maar dan lopend en rennend naar beneden.

Trouwens ook geleerd ondertussen dat je tas op de grond zetten in A bad luck betekend (dat al je geld weg gaat) dus manier gevonden om deze voortaan met sjaal om stoel te binden (mss kreeg ik daarom in BA wel een tie wrap;)

Soms kan ineens t fijne gevoel van een stad je overvallen en waar je je meteen zo thuis en veilig voelt en de stad simpel in elkaar zit....lopend langs de boulevard richting t station om te checken voor een busticket naar Bolivia. De suikerspinnen kraampjes die me aan m'n jeugd en kermis doen denken, 4 naast elkaar, heb ze allemaal 1/4 gegeven, dus er een gekocht maar niet gegeten, wetende dat ik t niet lekker meer zou vinden, maar de geur is heerlijk. De mensen zijn zo onwijs vriendelijk hier en loop lachend en langzaam voorbij, iedereen zegt hola en weet niet of t is door m'n gelukkige uitstraling of dat t gewoon de vriendelijkheid van de stad is. (Bye the way ook 2x hier serieus versierd haha (inclusief roos)…..but not my type….Bedacht me ineens in de supermarkt vandaag dat je hier over engelengeduld moet bezitten, zo traag en inefficiënt, wat zouden we in in nl een stuk sjarijniger:) zijn als dit er bij ons zo aan toe ging.....had ook nog eens m'n fruit niet afgewogen dus bood al aan om nog een rondje te doen, maar er werd rustig iemand bijgehaald om dit, uiteraard op t gemakje voor mij te doen, en niemand die achter je zucht;) geniet er nu nog maar van wetende dat ik in nl terug zal vallen in oude patronen! nog 3 dagen Argentinië bedenk ik me met enige weemoed, wat een heerlijk land om te reizen en wat heb ik veel meegemaakt. Op 19 dec vertrek ik om 0.00 naar Bolivia en daar staat me nog een heel douane ding te wachten geloof ik. Bussen gaan niet verder dan de grens, dan moet je lopen en denk dat ik een nachtje stop in Tupiza....het eerstvolgende dorp om een bus richting Uyuni te kunnen nemen.....heb bedacht dat ik de kerst wel 4 daagse tour over de zoutvlaktes te doen, dus heb geen haast!!! T ruikt hier overal heerlijk, en ondanks m'n gezonde salade die in de koelkast wacht, denk ik dat ik ga voor een kraampje langs de straat hier (morgen weer een dag) en voordat ik t vergeet te vertellen, ga eerst nog 2 dagen een tour doen richting Cafayate en Juyun - ofwel de 7-kleuren route! (Morgen 7u word ik opgehaald) uiteindelijk word ik nog aangehouden door een zwerver die vroeg of ik van muziek houd en geef hem een moment, waarop hij van ijzerdraad een gitaar maakt, in ruil voor wat kleingeld. Na een heerlijk broodje chorizo (waarvan ik t laatste stukje aan een schattige hond geef en hij me aan bleef kijken, toen ik zei no mas, vertrok hij haha. Koop nog een armbandje op weg naar t hostel en op tijd naar bed zo.
De 2-daagse tour was fantastisch, wat een mooie uitzichten en wat ben je weer klein tussen al die bergen (weet niet of de foto’s lukken want internet in Bolivia is nog erger dan in A)

Mijn laatste dag in A was een om niet te vergeten…..om 16u (en ik was de enige gast in het hostel die dag) kwamen wat vrienden van de eigenaar langs….wijn, empanadas en gitaar, dus moest om 22.30u snel mn spullen in tas gooien omdat ik om 23u weg moest. Wederom knuffels en bye bye Argentina!

Ondertussen aangekomen in Tupiza en vertrek morgen op een 4-daagse tour naar Uyuni, over de zoutvlaktes. Dus op kerstochtend om 4.30 eruit voor een zonsopgang. Dan is de verwachting om om 14u aan te komen in Uyuni waar hoe toevallig, mn Duitse matties ook weer zijn, dus goed vooruitzicht voor een gezellig kerstdiner.

Voor iedereen alvast fijne kerst en fijne vakantie! Ik ben de komenden 4 dagen niet bereikbaar….
X

Hoi Annette, Jouw heerlijke verhalen zijn een lichtpuntje in deze donkere, regenachtige en grijze periode! Ik wil zeggen 'geniet' maar zo te lezen is dat overbodig :) Hele fijne feestdagen gewenst en een fantastische start van 2015! Liefs (een stik-jaloerse-op-een-goede-manier) Shanna

Shanna 2014-12-22 09:11:59

Heerlijke verhalen weer. Geniet er maar lekker van. Maak er een onvergetelijke kerst van en mochten we niet meer spreken een fijn oud en nieuw. XXX

Marlon 2014-12-22 22:23:50

Het is een feest om jou verhalen te lezen, ik wens je een onvergetelijke Kerst een een jaarwisseling om nooit te vergeten. Dikke kus