BA en Iguazu - dag 16 tm 21

Argentinië, Puerto Iguazu

Hola amigos!

Donderdag was ik voor t eerst gestrest- wist niet meer wat dat was;) zou vrijdag vertrekken naar Iguazu en dinsdag terug komen en wilde graag in t huis blijven. van Nora moest ik dat met de school regelen, al begreep ik niet waarom, eerst dacht ik ze zullen wel commissie ontvangen, maar moest achteraf toch rechtstreeks in het huis betalen. Alleen dat hoorde ik pas vrijdag nadat de laatste les (yeahhhh) was afgelopen, dat ik kon blijven. Donderdag moest ik in een uur huiswerk maken en m'n spullen voor vrijdag pakken (waar kan je je druk om maken haha) dus heb vrijdag ochtend toch maar m'n hele boedel ingepakt en in de gang gezet voor als ik niet kon blijven (neem aan dat ze nu weer in m'n kamer staan) maar aangezien t donderdag nogal laat geworden was, met Job, Bob & Thijmen gegeten bij Cor. Heerlijke Hollandse avond en heel erg gelachen. Cor heeft een restaurant in BA, Job woont hier al 12 jaar, Thijmen weer hier sinds 6 weken en Bob uit Arnhem en die nogal een ontwikkeld 7de zintuig heeft, overviel me met een paar rake opmerkingen over mijn karma, familie en verleden. (Dussss......fijn begin van een etentje, maar daarna dus heel veel gelachen en heerlijke gesprekken gehad over t leven)
Vrijdag m'n certificaat ontvangen voor maar liefst 40uur Spaans (-4 uur spijbelen) snel een broodje, extra water voor in de bus gehaald en naar t station. interessante ervaring; 50 busplatforms en een scherm waar 5 min van te voren verschijnt welke jij moet hebben. Uiteindelijk in de bus, wat echt op first class van een vliegtuig lijkt. Dat was op zich best prettig aangezien ik hier voor 17 uur in zou zitten. (behalve dat ze hier van 15.30 tot 23.00uur door de speakers films laten horen, die ik zelfs met m'n muziek aan nog kon horen, en het meest hilarisch was een soort Spaanse Andre Rieu tijdens t eten) maar voor de rest niks te klagen, een koude sandwich en again more dulce de leche koekies, voor t warme eten (wat dan aan kwaliteit niet kan tippen aan first class voor zover ik kan inschatten dan;)) een whiskey, tijdens t eten keuze uit wijn en voor de lichten uitgingen een glas champagne. Ik heb nog nooit in zo'n luxe bus gezeten!!!! Best goed geslapen en toen ik halverwege de nacht een keer wakker werd, soort van maanregenboog gezien, echt te gek! Helaas heb ik laatste 100 km van deze luxe moeten missen.......we zouden om 9u in Iguazu aankomen en t was 9.30uur dus nam aan dat we er waren, iedereen ging eruit, dus ik ook, niet meer achterom gekeken. Ik ging even checken op Maps.me of ik kon lopen naar hotel, maar die gaf niet thuis, dus ik in een taxi, zegt die vent eerst dat ie t niet kent, dus ik laat hem m'n papiertje zien waar ik heen moest, zegt hij; dat is 100km verderop;( okay..........dus de laatste 100 km in de taxi voor ongeveer evenveel geld als de hele heenreis....ach, maar goed dat ik voor minder een busticket had gekocht. En heb af en toe dus toch wat nodig wat me op scherp zet haha. Aangekomen bij t hotel, meteen voor de deur, dat dat weer wel met m'n taxi, eerst lekker gedoucht en daarna even snel geskypt met Tim die jarig was. Hele familie daar en proppen om voor t scherm te komen, dus dat was leuk! Naar de busterminal voor een reisje van 20 min naar de Argentijnse kant van de Iguazu watervallen om de tweede (voor mij dan, na Halong Bay) van de 7 natuur wereldwonderen te gaan zien. Ik werd er stil van!!! Zo mooi en dat geluid en de extreme snelheid waarmee t water naar beneden komt en t houd niet op zoveel watervallen naast elkaar. Onbeschrijflijk mooi!!! In totaal zijn er zo'n 300 watervallen naast elkaar over 2,7 km die 80 mtr naar beneden storten. (U cant get that in a picture) Vandaag naar de Braziliaanse kant geweest. Moesten de douane door, eerst Argentijnse kant waar we nog zelf naar binnen moesten, staat der Nederlanden herkennen ze niet echt, dus mijn paspoort werd eerst 1 loket doorgeschoven, toen nog een en uiteindelijk de 3de zag t licht. Als ze nou aan me hadden gevraagd 'de donde sos' dan had ik kunnen zeggen, soy Holandesa. (Die maar bewaard voor de terugweg, waar een ander Nederlands meisje sochtend hetzelfde had) Daarna de Brasiliaanse douane, waar de buschauffeur al onze paspoorten inneemt, daarna de bus weer gaat rijden en maar hopen dat je je paspoort weer terug krijgt! (We did;)) Op de busterminal in Iguazu 2 Engelse meisjes ontmoet, waar ik de dag mee doorgebracht heb. WOW!!!!!! Ik vond deze kant nog indrukwekkender omdat je een beeld hebt over de hele rustige maar brede rivier, die daarna zo diep en met enorm veel geweld naar beneden stort, dat t enige wat ik kon doen, was de hele tijd staren. (Garganto do Diablo, keel van de duivel - 6,1 mln liter water per seconde) ligt voor t meerendeel in Argentinie, waardoor je vanaf de Brasiliaanse kant t beste uitzicht hebt) Vanaf deze kant kon je ook heel dichtbij komen en deze ervaring is duidelijk in m'n top 5 beland. Wachtend op de bus nog met 2 Duitsers de tijd doorgebracht en nu zit ik hier, op een feria, een soort markt, een picadas (olijven, salami, olijven en een cerveza, por una) te eten en dit verhaal te schrijven. Dit al gekregen (zie foto) toen ik ging zitten, dus kun je nagaan hoe groot die portie was, zouden ze aan 'take away' doen hier???? M'n hotel heeft een zwembad en vertrek pas om 19uur, dus ga er een hele relaxte dag van maken. Aangezien ik vanaf nu de komende tijd alleen maar kou ga meemaken, is dit nog een fijn kadootje aan mezelf. Straks in hotel nog even de Exchange rate van dollars bekijken, anders ga ik mss nog even snel naar Paraguay (hier 10 min vandaan) waar je dollars kunt pinnen, om die in BA weer voor de blauwe koers te wisselen. Enne moet ik gaan want t wordt donker, en als ik er morgen niet gespikkeld wil uitzien, heb ik nu mosquito stuff nodig.

Net m'n halve portie picadas in t Spaans weggegeven aan wat kinderen die van alles op straat verkopen.
En net de onwijs mooie foto's gezien van een professionele fotograaf uit BA, kolibries zo scherp!! Hij verkoopt z'n foto's aan magazines, muy lindo!

Goede terugreis gehad en op bus terminal gelijk ticket gekocht voor vrijdag naar Puerto Madryn. Ondertussen dus terug in BA en tijd om wat foto’s erbij te zoeken (waar ik heeeeel veel geduld voor moet hebben met het trage internet hier....foto voor foto......opnieuw inloggen.....ondertussen maar wat yoga oefeningen)
Maar........heb op 10 november nog wat extra foto's gezet van de Brasilian site....(morgen spierpijn haha)

Hasta Luego!

In een woord GEWELDIG!!!! Dikke xxx

pap en mam 2014-11-12 08:28:47

Wauw, wauw wauw!!! Ben benieuwd naar je karma, haha! Het Spaans aardig onder de knie nu, dus klaar voor de roadtrip zou ik zeggen! Ben nu alweer benieuwd naar peninsula valdes, op naar de walvissen!! XX

Mimi 2014-11-12 12:55:00

Moet 'n geweldige ervaring zijn geweest Annette! Onwerkelijk!

Els 2014-11-12 12:58:19

Dat karma... inderdaad daar ben ik ook wel benieuwd naar... Wat geweldig allemaal en gaaf dat je in zulke korte tijd het spaans een beetje onder de knie hebt gekregen! Benieuwd naar al je nieuwe indrukken en wat een prachtige foto's ... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

marielle 2014-11-12 15:02:42

WAUW!!!! Vanaf vanmiddag een nieuwe in mijn MUST SEE LIST!!! Prachtige foto's, moet zeggen dat het je aardig lukt om ons mee te laten genieten. Wat een indrukken en wat overweldigend moet het voelen om daar te staan! En er komt nog zoveel meer..... Veel plezier schat en zal morgen weer ff privé mailtje sturen. Dikke kus van mij