De puurste plek op aarde!

Antarctica, Antartica

Ik wist lang de juiste woorden niet te vinden om jullie proberen te vertellen hoe het was…..dus ik begin maar gewoon.

26 November - On my way to the end of the world - Ushuaia
Vroeg eruit, opnieuw afscheid genomen van m'n Duitse vrienden die ondertussen ook m'n roomies waren. Een busreis van 14 uur op t programma vandaag, die om 7u ochtends vertrekt. Moet overstappen in Punta Arenas dus beetje opletten;) wordt ik er ineens in de middle of nowhere uitgegooid en staat er nieuwe bus klaar. Ik m'n ticket checken voor naam maatschappij en of deze echt naar Ushuaia gaat, dus si. Prima buschauffeur die t gas er flink op heeft!!!! We halen personen auto's in alsof hij me vanavond nog op een boot moet zetten. Veel struisvogels onderweg, schapen en een enorm uitgestrekt toch wel vlak en saai landschap. Tijd voor een filmpje...
Opnieuw de grensovergang van Chili - Argentinie wat ons 2 uur kost aan wachttijd. Ik ben er maar liefst 3 dagen geweest mar ben zo exited voor wat komen gaat, dat ik het totaal niet erg vind……We komen bij een ferry boot en moeten er helaas uit, maar dat werd beloond met 2 toninnos (zwart witte dolfijnen heel blij mee naast onze boot zwemmen, lekker jumpend in t water! Ik zie ook nog 2 zwemmende pinguïns, maar was de enige;) dus of t klopt??? Niet beseffend dat ik er daar later die week 1000-den van zou zien en tussen zou lopen! We rijden uren over een kiezel weg waardoor ik de rest van de reis slapend doorbreng. Om 21u kom ik aan in Ushuaia en ga direct naar hostel, drink nog een biertje met meisje die ook in de bus zat en ga op tijd naar bed. (en kreeg heerlijk kamer alleen)
De volgende ochtend ga ik naar Freestyle travel die me een laatste bed op de Sea Adventurer bezorgt heeft en ik ben ze zo dankbaar, dat ik het nog amper kan geloven. Doe in Ushuaia mijn laatste boodschappen en om 15u is het zover, we gaan boarden!!!

Alle crew staat ons lachend op te wachten en lijken er zin in te hebben. Later blijkt wat een fantastische mensen dit zijn, van Marc de housekeeper die elke morgen vrolijk Goodmorning Miss Annette zei en me telkens veel plezier wenste. (en dat terwijl hij nooit van board mag….) de mensen in het restaurant die zich 4 x per dag omkleden en ontbijt, lunch, diner en bar doen en nooit moe leken te zijn, maar alleen maar trots vertellen hoeveel seizoenen ze dit al doen en waar ze vandaan komen. En de Expedition crew heeft echt de gaafste baan van de wereld!!! Dat zou ik echt wel een jaar willen doen:) (maar ben bang dat ze me alleen hoofd hotel willen maken…en dat is precies wat ik niet zou willen haha) en dan niet te vergeten de bijzonder groep mensen die ik heb leren kennen waar zo’n goede klik was en veel lol.

Maar goed, om 18u varen we de haven uit en gaan door Beagle Channel, helemaal opgewonden van wat ons te wachten staat…Het is een prachtige avond met een mooie zonsondergang en sta lang op t dek om te staren. Er is een briefing over het programma en er wordt ons verteld dat de Drake Passage erg ruw kan zijn (en dat duurt 2 dagen). Hier kruisen 2 oceanen en dat zorgt vaak voor veel wind, golven en zeeziekte. Alsof al het goede weer met mij is, hebben we een bijzonder rustige overgang (met een vol programma met interessante lezingen) en komen we een avond te vroeg aan waardoor we een bonus avond landing krijgen op Deception Island (een vulkaan die gevuld is met water) en zetten we voor het eerst voet aan land op nog niet formeel Antartica. Ook de volgende ochtend hebben we een bonus Zodiac cruise die ons langs adembenemend mooi ijs vaart waarvan de kleuren niet te omschrijven zijn. (ijsblauw, schaduwen in het water en gelukkig vroeg er iemand om de motor van de boot even uit te zetten om de stilte te ervaren……en ik kan je vertellen, dan komt het echt binnen!

Na het ontbijt zijn we formeel toe aan ons 5-daagse programma van landingen en sta ik met 2 benen op Antartica!!! Hoe bijzonder. We hebben zoveel geluk gehad met het weer, dat bij bijna elke landing er wel zon was en na een hike door de sneeuw naar boven, telkens meer verbazend over het adembenemend mooie uitzicht, we zonder jas konden zitten en gewoon genieten.

De grootsheid, stilte, kleuren van dit landschap zou ik iedereen gunnen om ooit zelf te zien en dit unieke stukje natuur moet echt bewaard blijven. Ik zal proberen een selectie van de mooiste foto’s te delen, maar het is niet in woorden uit te leggen. Gewoon dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken en intens te beleven. Kijk zelf en ik hoop dat ik jullie kan inspireren om niet te wachten met sparen om dit te doen!!! (en je leeft echt maar 1x)

80 Orka’s op een middag, 4 verschillende walvis soorten, ontelbaar veel pinguïns die lief, grappig, super intelligent en hardwerkend zijn, zeehonden, 100-den albatrossen en petrols die met de boot meevliegen, wit, gletjers, sneeuw, ijsblauwe kleuren all over (wat bij deze mn nieuwe lievelingskleur is, ijsbergen zo groot als een flatgebouw die naast de boot voorbij drijven, de stilte, meest zuidelijke punt van dit seizoen bereikt, zoveel pure natuur!!! Carry these days in my heart forever!!!

Zal 28 november tm 7 december gebruiken om zoveel mogelijk foto's te delen:)

Lieve zus, tranen in mijn ogen door jou verhaal en door de prachtige, niet te geloven mooie foto's... ik ben echt zo intens gelukkig dat jij dit hebt mogen beleven!!! Geen woorden voor...

marielle 2014-12-14 00:19:11

Ik kan me aansluiten bij Mariƫlle. Zit ook met tranen in mijn ogen dit te lezen.... XXX

Marieke H 2014-12-14 10:55:15

WOW Annette....wat enorm indrukwekkend!!

Sandra 2014-12-14 13:29:43

Wat een ervaring!!! Geweldig dat je deze expeditie hebt kunnen realiseren. Fantastische indrukwekkende foto's!!! Zo'n pure natuur en dan nog het gevoel wat er bij hoort.... We kunnen ons voorstellen dat je na dit grootse avontuur even tijd (1 jaar van 2014 naar 2013) nodig hebt!!!! Take your time, ENJOY!!!!!

pap en mam 2014-12-14 20:26:54

Hier vanaf de bank word je er zelfs al stil van... Zo mooi, wat een te gekke ervaring!! Dat kunnen we ons bijna niet voorstellen hoe dat geweest moet zijn! Take your time, de volgende avonturen komen vanzelf weer. Je zag er in ieder geval heel erg happy uit toen we een wijntje dronken samen! ;) xx

Mimi 2014-12-14 21:26:29

ERG indrukwekkend en wat een geweldige foto's!!!! Ik heb eens een keer een gletsjer tocht gedaan in Noorwegen en daar kropen we door tunnels van ijs met dezelfde mooie kleur blauw als op deze foto's. Heel bijzonder. Moet een unieke ervaring voor je zijn geweest, planeet aarde op zijn mooist. Geniet van al je avonturen en super dat je deze foto's met ons deelt!

Ronald 2014-12-15 09:33:41

Breathtaking...wow Annette.....werd echt even stil door de schoonheid van Antarctica. Wat een geweldige en unieke ervaring moet dit zijn geweest. Je ziet er ook bijzonder ontspannen en happy uit op de foto's. Heerlijk! Geniet lekker verder. Groetjes X

Mirjam 2014-12-15 09:43:36

Prachtig! Wat een belevenis is dit! X

Esther 2014-12-15 10:13:39

Thx voor al jullie lieve en mooie reacties! Als ik die foto's terugkijk moet ik er bijna weer van huilen:) maar ben happy en ondertussen in Salta! Morgen en overmorgen de 7-kleuren landschap route......x

AnnettevandenHeuvel 2014-12-16 19:24:20

Wat een onbeschrijflijk mooi stukje van onze aardbol, daar word je inderdaad helemaal stil van en is het meteen weer duidelijk waarvoor ik het wereldnatuurfonds steun, nog heel veel van deze unieke momenten met je verdere reis. xxx