Copacabana, Lake Tikitaca en jawel......LaPaz...

Bolivia, Lake Tikitaca

Op 28 december kom ik om 11.30 uur aan in Copacabana. Nadat ik La Paz dus meteen verlaten had;) Dit klonk als een leuke exotische bestemming om nieuwjaar te vieren. Hier had ik m'n oog laten vallen in de lonely planet op t gaafste hotel bovenop een heuvel, met fantastisch uitzicht over t meer (8400km2) en gebouwd in een hele bijzondere architectuur. (hostalasolas.com) op de bonnefooi naar boven en ze hadden een kamer voor 1 nacht....hmmmm....geen zorgen voor de dag van morgen. Dus die kamer genomen, met uitzicht op de keuken haha. Ik ga het stadje in en lees een boek op een terrasje, kom ik Joris en Xi tegen!! (Van de jeep Uyuni) Dus wij samen op pad, eten op de lokale markt en besluiten de volgende dag een hike naar Isla del Sol (al regent t bij vertrek, dus slaan een poncho in) te doen. Voor vertrek check ik hotel, en zowaar beschikbaar weer voor 1 nacht, maar wel een andere kamer (gelukkig) zo ging dat de rest van de dagen..... De boot om 8.30u die met een slakkengang in 2,5uur naar het noorden van het eiland, waar we ons laten afzetten om 8km langs de zee te lopen, door kleine schattige dorpjes en super aardige mensen. Alles is geheel zelfvoorzienend op dit kleine eiland. En de zon schijnt!!!! Terug in hotel einde dag en we spreken af om in t restaurant van het hotel te eten omdat dat heel goed schijnt te zijn. Joris en Xi willen hier ook deze nacht blijven, maar zij hebben minder geluk. Ik heb me een kamer!!!! Heb een foto op telefoon, dus ga m'n uiterste best doen om die te uploaden. hangmat in serre die vast zit aan mijn slaapkamer en uitzicht op t meer!!!! Ik voel me happy!!! De zo'n schijnt nog, dus ben van plan in t 'kneipie' naast de deur een biertje halen om in de hangmat in de tuin te nuttigen. In de tuin kom ik een Duitser tegen die nu in Canada woont en we raken in gesprek, dus haal ook een biertje voor hem. Hij heeft 15 jaar voor de BBC gewerkt als journalist en cameraman, vooral in oorlogsgebieden. Hij eet met ons mee die avond. En het restaurant is super en heeft ook weer uitzicht over t meer) Trout is de lokale specialiteit uit het meer en bestel met quinoa salade (blijk ik toch niet allergisch voor te zijn, dus denk dat de quinoa die ik in NL heb gegeten, shit is....) we hebben een gezellige avond en Joris en Xi gaan morgen naar Sucre. Kalle en ik besluiten dat we morgenavond (30dec) op kroegentocht moeten om de beste kroeg voor NY te vinden. Eten weer in t restaurant met 2 Duitse meisjes die hij ergens die dag heeft ontmoet en ze doen vrijwilligerswerk met kinderen in het midden van Boliva en zijn 10dagen met vakantie nu. Een heel bijzonder diner met veel heftige verhalen. Maar goed, de meiden gingen slapen en wij op kroegentocht!! En hebben besloten welke kroeg t moet worden morgen!! De volgende dag doen we inkopen op de markt ter voorbereiding op een brakke dag, en dan moet je toch eten hebben:) (later blijkt dat alles gewoon open is op 1jan haha) het is heerlijk weer, dus brengen 31dec luierend door in een hangmat en een boek. Uiteindelijk in de kroeg op 31 dec besluiten we om 23u dat we eigenlijk geen zin hebben om 12u mee te maken in een toch een beetje saaie kroeg met vreemde mensen. Onze hoteleigenaar (een hele aardige Duitser die met een Bolivaanse getrouwd is) vertelde dat er om 23u een vuur wordt aangestoken op 'onze berg' en vuurwerk om 12u en een lokaal Boliviaans drankje....dus hup, daarnaar toe....super gezellig met alle gasten en de eigenaren. En om 12 u champagne (voor zover je dat champagne kunt noemen) maar maakt niet uit. Denk aan hoe bijzonder het is om nieuwjaar in Bolivia mee te maken.....kijkend naar immens veel vuurwerk!
1 jan traditioneel hoort een dag te zijn om films in bed te kijken en 'uit te brakken';)
Maar had niet zoveel gedronken, dus fit. Wat doe je dan; dan beklim je een berg en kijk je naar een zonsondergang. (En heftig onweer op de achtergrond)
Kalle reist 6mnd in een 'kleine van' van Equador naar Patagonië en daar doneert hij de 'van' aan vrienden die een opvanghuis hebben.
2 januari besluit ik La Paz toch een 2-de kans te geven voordat ik naar Peru ga en krijg een lift aangeboden haha. Heerlijk autoritje en bergen met sneeuwtoppen en gletchers op de achtergrond. Ik moest co-piloot zijn, wat met mijn Maps.me natuurlijk geen enkel probleem was;) Bij aankomt La Paz (binnengekomen via Alto, een complete stad op zichzelf hoog gelegen en gebouwd tegen de bergen, stoppen we vaak om foto's te maken of te kijken. Hoe gaaf, deze hele stad ligt in een dal tussen bergen, maar er wonen wel 1.4mln mensen! Precies voor het hostel zeg ik hier rechts; y arrive!!!!
Duits bier op het programma, maar is de tent is dicht voor vakantie;( als vele andere..... Het wordt een beetje een slapstick van 'oh dat is vast niet open' de volgende dag vind ik een NL tent, die wel open is dus Heineken en hutspot....vol ongenoegen van Kalle haha. La Paz is toch best een leuke stad voor 2 dagen om een beetje rond te struinen over de vele markten en het lokale leven te bekijken, zittend op een stoepje. Kalle moet van alles regelen voor zijn vervolgreis (hij is van plan met zijn busje door Uyuni te gaan en de woestijn.....als dat maar goed komt) dus we ontmoeten elkaar s'avonds in de NL tent. De volgende dag nemen we afscheid en de rest hebben jullie inmiddels gelezen;)
Nu ben ik weer bij voor nu en mijn trein gaat zo.....dus Hasta Luego y un beso!

Oei zusje, je gaat nooit meer wennen aan het gewone saaie leven in Holland. Niet na al die geweldige avonturen en de vrijheid die je nu hebt!!! Maar... vooral blijven genieten, that's live... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx