Paracas

Peru, Paracas

Hola chicos,

De laatste dag in Huacachina in het hotel met zwembad is de check-out om 12u, waar ik 13u van weet te maken. Dus lig nog een ochtend lekker lui aan het zwembad. Heb om 14u een bus vanuit Ica en het is maar een kort ritje van een uur, zodat ik om 15u alweer in Paracas ben. Een super toeristische plek aan het strand, vol met pelikanen en vissersboten. Een kwartiertje lopen tot aan mijn hostel, waar ik mezelf upgrade naar een eigen kamer bij aankomst. Kokopelli is in ieder geval gezellig druk met zoals het eruit ziet leuke mensen. (in Huacachina was beetje mis-match met vooral gezinnen met drukke kinderen…) Ik ontmoet Laura een Nederlands meisje die ook uit de hotellerie komt en in Amsterdam werkt en Holly uit NZ. Met zn 3-en eten we geweldig lekker vis en hebben heerlijke girls-night only. De volgende ochtend vroeg een korte boottocht naar Islas Ballestas, wat ook wel 'the poor man's Galapagos' wordt genoemd. Alles gaat op z’n Peruaans, dat wil zeggen, langzaam. Maar eenmaal op de boot zien we enorm veel vogels die in een niet ophoudende rij achter elkaar vliegen richting land. Ook een paar zeehonden. Ik hoopte op dolfijnen, maar helaas. Na een kleine 20 minuten varen komen we bij een eilandengroep waar werkelijk ontelbaar veel zeehonden zich aan land vermaken, vrolijk rondzwemmen of gewoon heerlijk liggen te zonnen. De mannetjes zijn enorm groot en vechten af en toe wat met elkaar. Ook zijn er baby zeehonden en die maken geluid als een schaap. Te grappig. We varen verder en komen nog voorbij een pinguïn kolonie, die ik tegenwoordig op afstand kan herkennen aan de geur van pinguinpoep…de humboldt pinguïn, soort nummer 5 deze reis. En voor de rest vooral heel veel verschillende vogels. Rond 11uur zijn we weer terug in het hostel en ik begeef me naar het zwembad om uit te zoeken of ik toch met de bus door Equador naar Bogota kan. Elsbeth, een vriendinnetje uit NL komt namelijk naar Bogota en zal rond 14feb aankomen, dus ik heb tijd genoeg. En dan reizen we samen verder door Colombia. In 1 rit zou het 3 dagen zijn, maar had bedacht dat ik er op verschillende plekken uit zou kunnen zodat ik ook rond 14feb in Bogota zou aankomen. Maar al snel kom ik erachter dat er maar 1 busservice per week is en ik vind geen tussenstop leuk genoeg om een week te blijven. Dus boek toch maar een vliegticket naar Bogota. Ik lunch in Paracas nog met Laura en een gekke Belg. Laura en ik waren er al snel achter dat we allebei food addicts zijn en zij vertrekt vandaag naar Lima. Ik waarschijnlijk morgen, dus hebben ineens het gekke idee om in een sterrenzaak te gaan eten (net alsof dat lukt in zo’n korte tijd…maar stuur toch beide sterrenrestaurants een mail, je weet maar nooit….). In Lima is ook een Kokopelli hostel, dus wie weet komen we elkaar daar weer tegen. s’Ochtends had de tour guide van de boot verteld dat hij elke maandag, woensdag en vrijdag Engelse les geeft aan kinderen en dat hij altijd op zoek is naar vrijwilligers, zodat de kinderen wat minder verlegen worden en vragen kunnen stellen. Ik vind dat super leuk, dus spreken af dat hij me om 16.15u ophaalt in het hostel. Er gaat ook nog een vrouw mee die bij het reisbureau werkt en een jongen die in Paracas woont, dus nemen samen een taxi naar Pisco. Gemiddeld zijn er 12 kinderen, maar vanavond maar 6. Ik ga braaf op de voorste rij zitten. De kids worden gevraagd vragen te stellen, wat ze doodeng vinden. Maar langzaam komt het los en ze vragen me van alles. Ik neem de hele les over en schrijf het bord vol en stel hun ook vragen (probeer in het Spaans en als ik een woord niet weet, zodat zij mij ook iets kunnen leren en ze minder zenuwachtig worden) Super leuk om te doen!!! Op het eind van de les om 19u krijg ik van mijn buurmeisje haar armband, te lief. Daarna gaan we nog wat eten in een dorp verderop en neem met Abigail een taxi terug naar Paracas, want de rest woont ergens anders.

Morgen neem ik een bus van 4 uur naar Lima en ga ook naar Kokopelli. Lima is half gebouwd tegen de duinen en oh oh Den Haag, mooie stad achter de duinen gaat door mn hoofd als we al die huisjes passeren;)