We zijn in Rome

Italië, Roma

In Narni heerst een soort van middeleeuwse sfeer. Ons hotel komt ook ongeveer uit die tijd, sfeervol, maar heel vochtig. De douche was geheel beschimmeld, overigens ook deels slecht onderhoud. Maar goed het was ook het enige hotel in dit bergdorp. We waren een beetje zat vd pizza en pasta, hebben twee kebabs gegeten. Op het terras waaide het, was beetje koud, en aangezien het kebab restaurant nou niet langdurig bezet gehouden kan worden waren we vroeg op de kamer. Goed geslapen en na 08.00 naar een zoet Italiaans ontbijt.

Vanaf Narni was het meteen klimmen, da's niet zo fijn voor de benen. Wat volgde was een mooi stuk tot Vigne. Daarna was het bagger! De via Flaminia, je voelt je alsof je als slaaf voortgedreven wordt richting Rome. Er moet ergens een genetisch defect in die Italianen zitten als het over auto en weg gaat. Het komt gewoon niet in hen op om achter je te blijven als er een tegenligger is. Ze gaan er altijd, maar dan ook altijd, langs. 30 cm tussen jou en een 40 tons vrachtwagen, ach moet kunnen. Met 120 er langs zonder dat je de bocht overziet? No problemo! Verder komt een deel van het wegdek uit de zelfde tijd als Caesar, dus je moet echt soms uitwijken om niet in een gat te verongelukken. Het is een stille wens van mij om nog eens in het Italiaans te kunnen schelden tegen of met een Italiaan. Nou als er een was gestopt had ik het in het Nederlands ook vrij goed weten te verwoorden. Wat een imbeciele zultkoppen! Mocht er onder de lezers iemand met iets van Italiaans bloed zijn, help ons! Beschrijf waarom ze dit doen?

Gelukkig kwam aan die rare weg een eind door een ander deel in de route. Nu weer kleine weggetjes, met hazelnoot plantages. Je weet dat die Nutella, niet uit enkele bomen kan ontstaan, maar dat er km hazelnoot plantages zijn is slechts te bevroeden. Verder waren er daar weinig plaatsjes en al helemaal geen restaurants. We hebben geluncht met Tuc, cola en chips. Is weer eens wat anders. Het leek er nog even op dat het zou gaan regenen, dat heeft het ook nog een paar druppels gedaan, maar het zette gelukkig niet door. Best nog veel zon, maar ook een vrij harde zuidenwind die we dus tegen hadden. We hebben overigens 91 km gefietst en hebben 1147 hoogte meters gemaakt, dat is nog best veel. Ondertussen kwam Rome steeds dichter bij, en konden we geen goed hotel vinden, dus maar door karren. Daar was Prima Porte, een soort voorstad, het werd allengs grote stad lelijk om ons heen. Met wat gepruts door een spoor- en autoweg knooppunt en toen via een een mooi fietspad langs de Tiber de stad in. De Garmin geeft overnachting plekken, dus daar twee keer achteraan gefietst, maar bij het zien van het hotel het maar gelaten. Maar.......... We zijn in Rome!!!!!!!

Binnen de ring en bij Hotel Fleming, net voor 17.00 en droog! Op de eindbestemming. Onze fietsen staan op de kamer vd Diretore! De plek die ze hebben verdiend. We drinken een biertje, gaan straks ff wat lopen en dan lekker eten. Morgen naar de St Pieter. Dan volgt ook nog de ontknoping van de Marcus queeste,en enige wijsheden die uit de fiets reis te destilleren zijn. Voor nu allen een fijne avond.

Super gaaf! Even op het fietsje naar Rome... Dat kunnen er niet veel zeggen! Gefeliciteerd mannen en proost!

Remco 2016-05-13 18:38:33

Top hoor🍺🍷 En nu genieten van het prachtige Rome!!

Ron de Greeff 2016-05-13 18:40:21

Direttori, gefeliciteerd! Prachtige reis!

Frans 2016-05-13 18:42:19

Alle genieten gewenst en gefelicteerd met jullie overwinning. Hartegroet, Gerard en Ellie

Gerard en Ellie 2016-05-13 18:52:35

Gefeliciteerd! Knappe prestatie. Bedankt voor de mooie verhalen. Geniet van het welverdiende glas 🍷 Buonasera Roma!

Elly 2016-05-13 18:53:33

Van harte heren, doel bereikt! Dank voor jullie levendige verslagen en geniet nog van n paar mooie dagen in Rome!

Cécile, All.13 2016-05-13 18:56:24

Quali grandi ragazzi!! Grazie per le belle relazioni! Ora godere di Roma. Arrivederci

Trea 2016-05-13 19:27:47

Van harte proficiat met deze sportieve prestatie. Dank voor de mooie verhalen. Leuk moment voor iedere dag om te lezen. Veel plezier nog en goede reis terug. Groet Henri Timmerhuis.

Henri Timmerhuis 2016-05-13 19:41:40

Geweldig mannen. Wat een prestatie!! Respect! En Arno mocht je het nog nodig hebben tegen een imbeciele zultkop Italiaan probeer dan is dit: stronzo, uno sguardo dal tuo tappi idiota. Zorg dan wel dat je de volle wind mee hebt😀. Geniet van Rome, greets St Pieter en wederom: have fun.

Robin 2016-05-13 20:08:39

Gefeliciteerd mannen Heel veel respect

wilgred 2016-05-13 20:12:19

Ge hebt onnoemelijk veel geleden doordat ge het niet voldoende achtte dat uw onderscheidingsvermogen het werk deed waartoe het was bestemd, maar zo is het wel genoeg. (Overpeinzingen - boek 9, vers 26)

Marcus A. 2016-05-13 20:14:29

Dank voor de levendige verslagen, beslommeringen, pijntjes en verwonderingen. Respect!

Ralph 2016-05-13 20:16:29

Ik weet niet of jullie het gaan missen? Ik wel. Ik heb genoten van jullie prachtige belevenissen en verhalen. Dank, veel dank en geniet van het weekend en de terugreis.

Charles 2016-05-13 20:24:14

Mooi mooi. Op naar een nieuw avontuur!

Thierry 2016-05-13 20:39:27

Gefeliciteerd! Wat een topprestatie.! Ik heb genoten van jullie beeldende en humoristische verslagen. Ook een filosofie vol humor. Jammer dat dit nu stopt. In de toekomst moeten we het dan maar weer doen mer de gesprekjes geleund op de schoffel in ons buurttuintje. Geheel andere ambiance. (Maar ook gezellig! )

Lilian (alligatorstraat ) 2016-05-13 21:11:49

En dat voor een stel 50plussers, chapeau!

Jan Schartman 2016-05-13 22:03:03

Morgen niet fietsen mannen? Dat zal wennen zijn. Gefeliciteerd Arno en Jacques, wat een geweldige mooie prestatie en nu nog even genieten van Rome. Mooie cliffhanger wat betreft Marcus Aurelius, ik ben benieuwd... Groet en heel veel plezier de laatste dagen in Rome, griet Linda

Linda 2016-05-13 23:41:40

Geweldig dat jullie dit gedaan hebben en nu het mooie Rome hebben bereikt. Geniet ervan en dank dat we mee hebben mogen genieten vanuit onze luie stoel.

Carin 2016-05-14 00:52:35

Tip: bezoek de Vaticaanse musea in de avond met een gids. Veel minder druk en je ziet alles incl. de Sixteinse kapel. Geniet !

Patrick 2016-05-14 05:55:16

Top mannen, mooie prestatie, gefeliciteerd! Nu nog even lekker (na)genieten in Rome. Ben benieuwd naar de ontknoping in het Marcus A.-verhaal. Bedankt voor de verhalen en de foto's!

Joop 2016-05-14 07:29:55

Gefeliciteerd! Een top prestatie! Nu even lekker genieten van al het moois in Rome.

Annemarie en Jan 2016-05-14 10:17:52

Doel bereikt. Gefeliciteerd. De reis erheen zal ongetwijfeld een heel mooie plaats in jullie herinneringen gaan innemen.

Ron L., Alligatorstraat 2016-05-14 12:16:48

Fantastisch, goed gedaan, dit blijft je de rest van het leven bij, gisteren reed ik met mijn romevriend een stukje van onze route (in nl. uiteraard) en alle details zijn direct weef voorhanden👍

Bert 2016-05-14 12:52:04

Gefeliciteerd met jullie prestatie. Heb genoten van de verhalen, meimeringen en foto's. Ik heb vooral genoten van Arno's zelfreflecties en verwacht dus heel wat bij zijn terugkomst. Nog veel plezier tot aan de vlucht (neem aan dat Arno een stuk minder gestresst is dan normaal).

Frans 2016-05-14 17:44:27

Wat een geweldig gevoel moet het zijn om naar de Sint Pieter te fietsen, een bekroning op jullie tocht. Volgend jaar het Pieterpad, om in thema te blijven? Hoop dat de terugreis en vooral het vervoeren van de fietsen, niet alle rust, zo zorgvuldig opgebouwd, teniet doet. Succes hiermee.

Nici 2016-05-14 17:55:00

mooi de bijbel teksten erdoor te lezen wat gaaf dat jullie droom is uitgekomen en gezond en heel zijn aangekomen Viva Viva nog even nagenieten en alle Angsten (daar staat o.a. Pinksteren voor) achterlaten in Rome goede terug reis en genieten en Geluk.... ook namens Ellie