Woensdag 24 augustus 2022: Hvolsvöllur - Amsterdam

Nederland, Schiphol

En dan is de laatste dag alweer aangebroken… helaas moeten we dit fantastische en fascinerende eiland weer verlaten. We komen absoluut nog eens weer terug!

We vliegen laat vanavond, dus we kunnen vandaag ook nog wat ondernemen.
Maar omdat we zo laat terug in Nederland zijn (01.00 uur Nederlandse tijd) en dan nog naar huis rijden slapen we vanmorgen wel een beetje uit.
Na het opstaan pakken we al onze zooi weer in en gaan we voor de laatste keer op pad.

Als we net onderweg zijn ontvang ik van Transavia een sms dat onze vlucht vertraagd is met drie kwartier. Uiteindelijk zal blijken dat we bijna 1.45 uur later zullen vertrekken dan gepland. En in plaats van om 04.00 uur thuis is het bijna 06.00 uur 🥱 Echt niet tof op deze tijd van de dag, maar er is helaas niks aan te doen…

We besluiten vandaag nog even naar Reykjavik te gaan. En onderweg pakken we nog 2 watervallen mee.
Als eerste de Ægissíðufoss. Deze waterval is populair bij vissers en we zien er dan ook wat staan. De waterval is voorzien van een zalmtrap, dat hebben we nog niet eerder gezien.

Daarna rijden we door naar de Urriðafoss. Deze waterval is echt heel breed en ligt in de Þjórsá, deze rivier is de langste van IJsland met zo’n 230 kilometer. De Urriðafoss is de laatste waterval voordat de rivier in de oceaan uitkomt. De waterval is met een waterverplaatsing van 360m3 liter water per seconde de grootste waterval qua volume op IJsland. De Dettifoss is de krachtigste waterval van Europa, maar verplaatst “slechts” 200m3 per seconde.
Ook deze waterval is weer een populaire plek voor (zalm)vissers.

Dan is het tijd om naar Reykjavik te rijden. We slenteren er een paar uur door de gezellige straatjes. We bezoeken geen bezienswaardigheden, die hebben we 2 jaar geleden al bezocht en voor nu niet echt de moeite waard om nog eens te bekijken.

Om half 3 hebben we het wel bekeken en we besluiten toch nog wat rond te gaan rijden op het schiereiland Reykjanes. We rijden nog eens de mooie route langs Krýsuvík en het meer Kleifarvatn.
Dan rijden we door naar het puntje van het schiereiland. Hier kijken we nog even bij Gunnuhvers Hot Springs. Het blijft bijzonder dat in dit geothermische gebied op sommige plekken temperaturen van 300°C worden bereikt. Je vindt er weer de scheuren met zwaveldampen en kokende modderpoelen.

De naam van het gebied gaat terug naar een 400 jaar oud volksverhaal over ene Gunna. Ze werd ervan beschuldigd dat ze na haar dood een echtpaar heeft vermoord. Daarom werd haar geest door een priester opgesloten in een hete bron.

Naast de hot springs ligt nog een uitkijkpunt met een strand met enorme grote ronde stenen. De vorige keer waaiden we hier zowat uit onze broek en hebben we er niks kunnen zien door de regen. We wilden dit nu alsnog bekijken. Maar bij de afslag er naar toe blijkt dat ze hier ook ineens parkeergeld vragen en maar liefst 1000 kronen (ruim 7 euro)!! Nou dat hebben we niet over voor een bliksembezoekje. We besluiten daarom maar door te rijden naar het vliegveld waar we onze huurauto weer inleveren.

Op het vliegveld lummelen we nog een paar uur rond voordat onze vertraagde vlucht eindelijk vertrekt.
De zon is al bijna onder, dus veel zicht op het eiland hebben we niet meer. Wel vliegen we nog over Heimaey, het eiland waar we gisteren waren. Deze was net even kort te zien door een gat in de bewolking.

We hebben weer een intens mooie vakantie gehad. Het weer was echt fantastisch! We hebben echt heel veel zon gehad. Alleen in het noorden rondom Akureyri was het wat minder met best veel regenbuien. En de reisdag van Akureyri naar Egilsstaðir was ook niet de beste dag met veel laaghangende bewolking. En verder hier en daar wel eens een bui, maar het was echt zoveel beter dan de vorige keer en zoveel beter ook dan verwacht!

En wat hebben we veel fantastische dingen gezien! Onze gezamenlijke hoogtepunten zijn - uiteraard- de vulkaanuitbarsting (die sinds 21 augustus niet meer actief lijkt te zijn. Wat hebben we een geluk gehad!), het noorderlicht bij Akureyri, de hooglandroute F208, het surrealistische landschap van Landmannalaugar (de acute aanval van hoogtevrees ben ik inmiddels alweer vergeten👌🏼), de gekleurde (stink)heuvels bij Kerlingarfjöll en het bezoek aan Heimaey met op de terugweg een heuse orka in zee!
Maar eigenlijk was alles fantastisch! De vorige keer schreef ik nog dat we IJsland voornamelijk gezien hadden in plaats van beleefd omdat alle bezienswaardigheden zo makkelijk bereikbaar zijn. Dat gevoel hadden we nu helemaal niet, we hebben het eiland nu écht beleefd, gevoeld én geabsorbeerd.

Wat een fan-tas-ti-sche reis was het!

Fijn dat jullie zo hebben genoten en wij met jullie. Bedankt.

Eka 2022-08-25 17:00:04

Mooi dat jullie ervan genoten hebben Het was leuk om jullie reis zo mee te maken.

Wim 2022-08-25 17:01:06

Zoals jij deze laatste blog beschrijft is het een afscheid voor nu met een tikje heimwee maar geen voorgoed vaarwel. Heel mooi, en wat heb ik genoten van al jouw schrijfsels en de prachtige foto's als levende reclame voor dit fascinerende eiland