1 en 2 mei: Balanced Rock, Coal Mine Canyon en Grand Canyon

Verenigde Staten, Coal Mine Canyon

En dan is het ineens al mei... onze fantastische vakantie zit er dus helaas bijna op 😫

woensdag 1 mei

Afgelopen nacht hoopte ik dat het helder genoeg zou zijn om in Monument Valley de Melkweg te fotograferen. Enthousiast de wekker gezet om 01.00 uur. Even liggen snoozen en toen ineens begon het te regenen... en regen betekent bewolking en bewolking betekent geen zichtbare Melkweg. Helaas... de wekker kon uit en de ogen weer dicht 😔
Om 4 uur werd ik nog even een keer wakker. Maar toen regende het nog steeds (of alweer). Jammer... geen Melkweg dus ☹️

Om 6 uur ging de wekker alweer. Nu voor de zonsopgang. Gelukkig hadden we de gordijnen open gelaten. Dus we konden vanuit ons bed zien of het bewolkt was of niet en of het dus de moeite waard was om voor op te staan. Het was een twijfelgeval, maar ik ben er toch maar uit gegaan en heb me met jas aan en badhanddoek (het was steenkoud) om op de veranda geïnstalleerd. Het was niet echt een spectaculaire zonsopgang. Maar het uitzicht alleen maakte al veel goed. Je hebt immers niet elke dag tafelbergen in je voortuin 😜

Na deze redelijk teleurstellende ervaring hebben we ontbeten en hebben we ons fijne huisje verlaten. Op naar de Grand Canyon!

We rijden niet rechtstreeks. We hebben er morgen ook nog tijd, dus we pikken nu wat bezienswaardigheden onderweg mee.

Eerst rijden we bij Tuba City naar het zuiden en verlaten na enkele mijlen de weg en draaien een zandpad op. Ergens is hier Balanced Rock te vinden. Gelukkig staat de pin op Google Maps op de juiste plaats, dus we rijden er redelijk eenvoudig naar toe.

Op deze plaats liggen enorme stenen rotsen in de vorm van ballen. Sommige zijn open en er is ook duidelijk te zien dat de structuur binnenin ook kogelrond is. Heel vreemd... het lijkt wel iets buitenaards 👽 Ook staat er nog één bal op een soort sokkel. De stenen hebben een doorsnee van 1 tot 1,5e meter. Zulke rare dingen!

Na dit bijzondere natuurverschijnsel zijn we teruggekeerd naar de verharde weg en rijden enkele mijlen verder naar het zuiden. Hier ligt de Coal Mine Canyon... blijkbaar niet heel toeristisch, want we zijn er helemaal alleen 😂

Deze Canyon is heel erg kleurrijk (rood, wit, zwart en grijs) en heeft ook hoodoo’s. En is ook nog eens enorm groot. Je kunt er ook in om te wandelen, maar het pad ernaar toe ziet er gevaarlijk stijl uit. We slaan graag over en lopen een stukje langs de rand.

Na een half uurtje hebben we het wel gezien en rijden we naar de Grand Canyon.

Hier arriveren we rond een uur of 3.

We zijn nu aan de oostkant van het park en bezoeken daar als eerste het uitzichtpunt bij de Desert View Watchtower.

Wowwww... wat is dit ongelofelijk gaaf zeg! Wat een enorme kloof! En wat ongelofelijk diep... heel in de verte zie je de Colorado-river stromen. Poeh, wat ligt die diep 😱

Langs de kloof liggen aan de oostkant van Grand Canyon Village diverse uitkijkpunten en deze bezoeken we allemaal, voorzover je er met de auto kunt komen. Als we uitgekeken zijn rijden we naar ons hotel in Tusayan. Hier frissen we ons even op en pakken we wat spullen in om een paar uur bij Lipan Point te bivakkeren om de zonsondergang te zien. Het is een stukje terugrijden, maar dit is toch wel het mooiste punt voor de zonsondergang.

We hadden vanmiddag al een goed plekje gevonden en deze bleek bij aankomst nog niet bezet te zijn. Wij installeren ons hier en wachten tot de zon ondergaat. Het is er prachtig! Het is vrij heiig, dus de canyon is niet zo heel duidelijk te zien. Maar de kleuren in de lucht zijn hierdoor wel meer aanwezig. Kortom: het is eindelijk gelukt om een mooie zonsondergang te zien!

Donderdag 2 mei

Vanmorgen doen we een beetje rustig aan en nemen de tijd om te ontbijten.
Na het ontbijt rijden we weer naar de Grand Canyon. Het is maar een kwartiertje rijden. Tusayan is een ideale locatie om te verblijven.

We bezoeken eerst het Mather Point. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht naar beide kanten. Het is er wel enorm druk aangezien hier vlakbij de parkeerplaatsen liggen om met de bus verder het park in te gaan. Vrijwel iedereen start hier zijn dag en loopt als eerste naar dit uitzichtpunt.

Veel meer dan uitkijkpunten en wandelroutes heeft de Grand Canyon niet te bieden. En aangezien we geen toegevoegde waarde zien in het bezoeken van alle uitkijkpunten besluiten we een keuze te maken. We pakken de bus naar de westelijke route en stappen halverwege uit en lopen langs de rim twee uitzichtpunten terug. De wandelroute loopt soms echt enkele meters naast de afgrond. Voorzichtigheid is dus wel op zijn plaats als je deze route loopt. Maar goed... daar krijg je wel een prachtige wandeling voor terug!

Na 2,5e kilometer komen we bij het punt uit waar we de bus weer pakken terug naar de parkeerplaats.

Het is inmiddels halverwege de middag en we besluiten naar ons volgende hotel te rijden. Deze ligt in Kingman, wat nog zo’n 3 uur rijden is.

De meiden hebben net beneden nog ff gedobberd en gebubbeld in het zwembad van het hotel. Een lekkere relaxte avond dus!

Morgen rijden we via Joshua Tree National Park naar Los Angeles. Nog een erg lange dag voor de boeg...

Jammer van de Melkweg, maar weer een reden om een x terug te gaan 😜 Blijft leuk/mooi om jou verslagen te lezen. Geniet van de laatste dagen en alvast een veilige reis terug gewenst.

Lenie 2019-05-03 08:31:28

Wat een reis Ing! Maak er nog een paar mooie laatste dagen van😊