6 augustus - Borgarhöfn - Kálfafell

IJsland, Kalfafell

Een goed begin van de dag: er was regen voorspeld, maar het is waarachtig droog, wel bewolkt maar hier en daar ook zon! En de bewolking hangt ‘s een keer niet zowat op ooghoogte. We kunnen de toppen van de bergen tegenover ons appartement zien. Daar worden we heel blij van!

We rijden vandaag ongeveer 120km verder naar het westen en komen weer langs Diamond Beach en Jökulsárlón Iceberg Lagoon. De gletsjer is vandaag al van veraf te zien en we stoppen daarom ook weer bij het ijsbergenmeer. Deze is behoorlijk meer in beweging dan gisteren, gisteren was het opkomende vloed en dreven de ijsschotsen weer het meer in. Nu gaat het richting eb en stromen de ijsbergen met een behoorlijke snelheid naar de zee. De zeehonden laten zich ook lekker lui meevoeren naar de zee.
De gletsjer is heel duidelijk te zien, zo mooi met dat blauw en alle barsten in het ijs! 🤩

We genieten een tijdje van het prachtige plaatje en besluiten dan nog even een kijkje te nemen op Diamond Beach. Het strand ligt vele malen voller dan gisteren en de ijsschotsen zijn ook vele malen groter nu. We wandelen er een tijdje in alle rust rond, heerlijk!

Dan is het tijd om weer verder te gaan. We rijden een ijsbergenmeer verder: Fjallsárlón. Dit meer ligt een minuut of 5 rijden van Jökulsárlón, maar het is er veel rustiger. Ook is het meer veel kleiner waardoor je de gletsjer bij dit meer duidelijker kunt zien omdat je er dichterbij bent. De gletsjer bij Jökulsárlón is stukken breder, maar veel lager. Bij Fjallsárlón is de gletsjer echt enorm hoog.
Het blijft apart om gletsjers te zien die tot zeeniveau lopen...

We rijden weer verder en de ene na de andere gletsjer komt achter de bergen vandaan, bij sommige stoppen we even. Onvoorstelbaar... wat ligt hier enorm veel ijs bij elkaar 😱😱😱

Ik dacht dat we alle kerken hadden gehad voor deze vakantie, maar ik kom toch nog 1 tegen in mijn roadbook 🤣. Dan zal dit toch echt wel de laatste zijn...
Het is de Hofskirkja, een kerkje gebouwd in 1884 en het is één van de 6 overgebleven turfkerken in IJsland. Het kerkje is heel klein en weggestopt onder een dikke laag gras. Het is overigens nog steeds in gebruik.
Rondom de kerk ligt een begraafplaats. De graven bestaan uit heuveltjes van gras. Dat geeft het kerkje wel een hele bijzondere sfeer.

Na het kerkje rijden we wederom naar een gletsjer, deze keer de Svínafellsjökull. Jökull betekent overigens gletsjer.
De Svínafellsjökull is enkel via een hele slechte gravelweg (lees: keienpad vol gaten) te bereiken. We doen een poging om op de parkeerplaats bij de gletsjer te komen, maar op 2/3e van de weg er naar toe besluiten we de auto aan de kant van de weg te zetten en verder te lopen. Er staat nog een autootje, dus we zijn niet de enige die het pad te slecht vonden. Gelukkig is het vanaf hier niet zo heel ver meer. Als we bij het bijbehorende meertje uitkomen en naar boven klauteren krijgen we een enorm hoge gletsjer te zien 🤩 Ook is de gletsjer hier heel dichtbij. Wat weer een prachtige kleuren blauw!

Als laatste staat een wandeling naar de Svartifoss op de planning. De naam betekent “zwarte waterval”. Het dankt zijn naam aan de zwarte basaltkolommen die rond de watervallen staan. Deze kolommen zijn ontstaan doordat lava zeer langzaam kon afkoelen waardoor het gesteente heeft kunnen kristalliseren. De (lelijke) kerk in Reykjavik, de Hallgrimskirkja, is ontworpen met deze basaltkolommen als voorbeeld.
De wandelroute naar de Svartifoss is behoorlijk pittig omdat het pad nogal steil is. Het is de inspanning echter weer dubbel en dwars waard, wat weer een bijzondere waterval!
Na de waterval vervolgen we de route en komen nog langs Sel, hier staan nog een paar oude turfhuisjes.

Compleet gesloopt door de pittige wandeling komen we weer bij de auto aan. We rijden verder over de 1 en laten het gletsjerlandschap achter ons en rijden door een oneindige zwarte zandbak. Wat een intense leegte 😱. Er groeit niks, er loopt niks, er woont niks...

Als we bij onze cabin aankomen begint het pas te regenen. Bijzonder.... dat hebben we nou al een paar keer gehad 🤔
Bij de activiteiten droog en in de auto weer regen of pas als we net bij ons huisje zijn. Wij zijn er in elk geval wel blij mee!

Fantastisch al dat blauw, onafzienbaar.