10 augustus - Eyrarbakki - Golden Circle - Eyrarbakki

IJsland, Eyrarbakki

We staan vandaag weer lekker op tijd op. Als we naar buiten kijken worden we alweer niet blij... 😫 Regen, regen en nog eens regen. En alweer amper zicht. Gadsie... dat was niet de bedoeling!

Maar goed, we hebben nog maar 1 dag op IJsland, dus nog eens uitwijken naar een andere dag zit er niet in. De bezienswaardigheden van de Golden Circle liggen ook op een uur rijden, dus hopelijk hebben we geluk.

Vandaag hoeven we geen koffers in te pakken, we slapen hier vannacht namelijk weer. Dat scheelt weer!
Vol goede moed gaan we weer op weg, maar de moed zakt ons wel een beetje in de schoenen. Het regent weliswaar niet meer hardop, maar het miezert nog steeds behoorlijk... en het zicht is op sommige plaatsen ook niet best.

We kiezen er weer voor om de verste bezienswaardigheid eerst te doen en dan weer terug te rijden, dat lijkt qua weer de beste keuze.

Onderweg komen we langs de vulkaankrater Kerið. Het is er warempel nagenoeg droog en we stappen dan ook snel uit. Wat een mooie krater! Heel veel mooie kleuren en dan een mooi groenblauw meertje er in.

Het verhaal gaat dat als de waterspiegel in Kerið stijgt, het water in een klein meertje boven op de 5 kilometer verderop gelegen 536 meter hoge berg Búrfell daalt, en omgekeerd. Heel apart!

We rijden verder naar de verste stop, de Gullfoss. Bij deze waterval waren we eergisteren ook al. Toen in de regen, maar het is er nu warempel droog! En heel in de verte schijnt zelfs de zon! Een blik op de voorbij waaiende wolken zegt ons dat die opklaringen niet onze kant op komen... jammer. Maar dit hebben we in elk geval weer te pakken!

We kunnen de waterval uitgebreid bewonderen. Deze is echt wel weer heel mooi! Er zitten 2 tredes in en als je tussen beiden staat kun je de kloof inkijken waar de waterval in uitkomt. Erg mooi! En wat een water wordt hier ook weer verplaatst! 😱

Na de waterval rijden we een klein stukje terug, naar Geysir. Hier regent het alweer, maar we laten ons niet kennen. We willen er toch rondlopen. Weer bekijken we de Strokkur-geiser die zijn water elke 5-10 minuten meters in de lucht slingert. Ook zien we het paarsblauwe poeltje en de helderblauwe ernaast weer.
Zo bijzonder dat dit allemaal op zo’n klein stukje te zien is.

Ik probeer nog even weer de blauwe bel die ontstaat voor de geiser uitbarst te fotograferen... en dat is gelukt! Wat een beauty 😍

In de buurt ligt nóg een hele mooie waterval, de Bruarfoss. Deze is enkel lopend te bereiken via een 3,5km lang pad. Helaas laat het weer het niet toe, het pad schijnt sowieso nogal modderig en glibberig te zijn, bij regen dan helemaal... Als het droog is dan is dat wel te doen, maar nu wagen we het er maar niet op. We zitten niet op blauwe plekken, butsen en breuken te wachten. Ach en zo hebben we nóg een goede reden om nog eens naar IJsland te gaan. Redenen te over inmiddels... 😜

Als laatste geplande stop die dag gaan we naar Þingvellir. Dit nationale park is van groot historisch belang geweest voor het land. Þingvellir was voor korte tijd de eerste parlementaire vergaderzetel ter wereld. Rond de 10de eeuw organiseerden de Vikingen hier namelijk hun jaarlijkse vergadering. Ze verzamelden zich rondom een grote rots en bespraken nieuwe wetten en deden voorstellen voor wetswijzigingen.

Vandaag de dag is Þingvellir vooral een prachtig natuurgebied. Het park is 9270 hectare groot en wordt in het oosten en westen begrensd door diepe kloven. In het zuiden ligt het meer Þingvallavatn. De vlakte die het park vormt is ontstaan door het uit elkaar drijven van de Amerikaanse tektonische plaat en de Euraziatische plaat. Het park behoort in feite aan geen van de continenten toe en zakt met ongeveer een centimeter per eeuw weg. Daardoor zijn langs de randen van het park spectaculaire breukvlakken ontstaan. Het is de enige plek ter wereld waar het mogelijk is rond te lopen op een vlak dat feitelijk aan geen van de continenten toebehoort. Hoewel de echte actie op ongeveer 10 tot 15 kilometer onder aarde plaatsvindt, is nergens ter wereld is duidelijker waarneembaar dat de tektonische platen uit elkaar bewegen.

In het park vind je de Almannagjá (Alle-mensen-kloof), dit is een kloof waarbij je tussen de tektonische platen loopt.
Almannagjá heeft ook een donkere geschiedenis. In de 16e en 17e eeuw maakte de locatie bij de brug over de rivier Öxará deel uit van het IJslandse rechtssysteem. Hier werden vrouwen verdronken die voornamelijk waren veroordeeld voor overspel en de diepe poel draagt de naam Drekkingarhylur (Poel der Verdrinking). Mannen werden opgehangen en vrouwen werden verdronken door ze in een zak te stoppen en ze met een stok onder water te houden totdat ze niet meer bewogen. Best een lugubere plek dus...

En dan zit ons bezoek aan de bezienswaardigheden van de Golden Circle er alweer op. Het is nog best vroeg en we besluiten nog wat rond te rijden. We stoppen nog vlakbij een waterval (Þórufoss), maar we waaien hier zowat uit onze broek. Dus naar de waterval lopen zit er niet in 🤣 We kunnen ‘m gelukkig ook van een afstandje bekijken, dus daar laten we het maar bij...

Inmiddels hebben we het schiereiland Reykjanes ook weer bereikt en aan de noordkant is het zelfs droog! Misschien kunnen we nog een poging doen Krýsuvík te bezoeken. De weg er naartoe vanuit het noorden hebben we nog niet gereden, maar wat is het hier mooi! Knalblauwe meertjes, veel groen, rode en zwarte lavastenen, hier en daar geel door de zwavel. Prachtig!
Even verder rijden we over het hoogste punt van het schiereiland en ja hoor.... zo de bewolking en de regen in 🤬 Bij Krýsuvík is het ook niks beter, weer weinig zicht en heel veel miezerregen. Blijkbaar mogen we deze plek niet bekijken 😂

Inmiddels zijn we er wel klaar mee en rijden we terug naar ons appartement. Daar frissen we ons even op en gaan naar Selfoss (de plaats, niet te verwarren met de waterval 😉) en eten we als afsluiting van deze fantastische reis en geheel passend bij IJsland: fish & chips.

Na het inpakken van al onze troep (wat is dat ook altijd weer een klus 🤣) kruipen we vroeg onder de wol... om 3.45 uur gaat de wekker alweer 😴

Gewoon nog een keer gaan en opnieuw alles bekijken en alles wat nu niet mogelijk was👌👌