De eerste dagen...

Verenigde Staten, San Francisco

Zo... daar zijn we dan! Ik had gezegd te proberen elke dag wat te schrijven, maar we zijn elke avond zo ontzettend gaar dat ik echt geen puf meer heb gehad om überhaupt het woord blog maar uit te spreken, laat staan te schrijven 😳 Maar vanavond zit er warempel nog een restje energie in...

Ik zal bij het begin beginnen, wel zo overzichtelijk πŸ˜‰

Donderdag 18 april
Vandaag is dan eindelijk de dag van vertrek aangebroken! De eerste reisdag is een feit. Het was een pittige en lange dag, maar tegen een uur of 21.00 zijn we dan toch in ons hotel in Denemarken aangekomen. Prima voor elkaar, met uitzicht op Zweden 😜.

Vrijdag 19 april
Na een best wel korte nacht stonden we om 07.30u. op de luchthaven van Kopenhagen. Ik denk dat ze een primeur op het vliegveld hebben: voor het eerst een auto met Nederlands kenteken op de parkeerplaats πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
In mijn vorige blog heb ik al uitgelegd hoe we in Kopenhagen terecht zijn gekomen, dus dat laten we nu achterwege.
Om half tien vertrok ons vliegtuig naar Amsterdam. Ik denk dat we als we aan de linkerkant van het vliegveld hadden gezeten ons huis misschien hadden kunnen zien... πŸ˜‚
Op Schiphol hadden we een stopover van net geen 2 uur. Gelukkig stuurden ze ons niet van het ene kant van het vliegveld naar de andere kant, dus die tijd was gelukkig ruim genoeg.
Een half uur later dan gepland, vlogen we om 13.00u. verder naar San Francisco. Een vlucht van bijna 11 uur πŸ™ˆ Wat een ongelofelijk lang end πŸ˜³πŸ˜±πŸ™„ Bij aankomst riepen we alle 4: “dit doen we nog 1 keer en dan nooooooit weer”. Die ene keer is dan de terugreis hè 😜 Maar goed... het is net als met een bevallling, dat ben je ook in no-time weer vergeten. Dus dat zal met zo’n ellenlange vlucht ook wel zo zijn... dus waarschijnlijk doen we dit nog wel ‘s weer πŸ˜‚

In Amerika moet je nog ‘s weer door de douane om je vingerafdrukken achter te laten en ze maken nog ff een Instagram-waardige foto van je... met zeker 4 binnenkomende vluchten en een stuk of 10 balies open kun je wel invullen dat een gemiddelde wachtrij in Disneyland korter is dan hier. En dat bleek ook zo te zijn... we hebben bijna 2 uur staan te wachten voor deze “attractie”. Wat een feest! πŸ₯³ Aan dit alles zat wel 1 voordeel: we hoefden niet op de koffers te wachten πŸ˜‚

Gelukkig was onze hotelshuttle er ook al snel en konden we fijn naar het hotel. Daar hebben we niet zo gek veel meer gedaan. Om 19.00u. lag de familie Fennema al in diepe rust. Niet zo gek natuurlijk... voor ons stond de biologische klok nog op 04.00u 😴

Zaterdag 20 april
Tijd om San Francisco te verkennen!
Uiteraard waren we al voor dag en dauw wakker... wat wil je ook als je om 19.00u. de luiken al gesloten hebt. Dus zaten we ook al lekker op tijd aan het ontbijt. Mensen zeggen wel eens dat een bezoek aan een Arabisch, Afrikaans of Aziatisch land soms een cultuurshock teweeg brengt... Nou, voeg daar het Amerikaanse ontbijt ook maar aan toe! Allemachtig... er was amper iets gezonds te vinden. Ik denk dat de appels het enige waren. Alles is zoet! En als het niet zoet is dan is het vet... wie eet er nou hamburgers bij het ontbijt?! 😱 En dan denk je laten we yoghurt met muesli nemen. Ook foute boel. Gezoete yoghurt! En gezoete muesli! Wie verzint zoiets? πŸ™„

Na dit schokkende ontbijt hebben we een Uber besteld en zijn we naar de stad gebracht. Voor 10 uur liepen wij al door Chinatown. Erg leuk met alle lampionnetjes en leuke straatlantaarns en aliexpress-winkeltjes met Amerikaanse prijzen. Big business daar 😜

Na Chinatown wilden we met een ouderwets trammetje naar Lombard Street, maar die zaten helaas bomvol. Dus zat er niks anders op dan te gaan lopen. Nou zijn er in San Francisco diverse straten met een hellingspercentage boven de 30%, dus dat lopen is niet altijd een pretje. Zo ook niet naar Lombard Street. Maar uiteindelijk kwamen we toch boven aan en konden we de auto’s naar beneden zien slalommen. Grappig om ‘s te zien!

Daarna zijn we naar beneden gelopen naar Fishermans Wharf. Vanaf het strand ernaast kun je de Golden Gate Bridge zien. Deze kennismaking was toch wel bijzonder. Je ziet de brug zo vaak voorbij komen in tv-series en in films. En nu stonden we daar en zagen we de brug met eigen ogen... 🀩

Bij Pier 39 hebben we wat rondgeslenterd en de zeeleeuwen die daar nogal lui liggen te zijn bekeken. Omdat het er zo onvoorstelbaar hard waaide hebben we er niet al te lang staan te koukleumen. Tijd om de stad weer in te gaan! We zijn naar de Coit Tower gegaan voor een fenomenaal uitzicht over de stad. Met name de skyline door het Financial District was echt supergaaf om te zien... dat hebben we in Noord-Nederland nou eenmaal niet 😜
Toen weer naar beneden en zijn we door het Financial District weer terug gelopen naar de Marketstreet waar we weer een Uber hebben laten komen die ons terug heeft gebracht naar ons hotel in South San Francisco.

Wat een heerlijke dag was het! 🀩

Zondag 21 april
De dag waarop we onze meiden kwijt raakten πŸ™ˆ

Vandaag is het alweer tijd om San Francisco te verlaten. We ontbijten op tijd en gaan weer met ons hele hebben en houden met de luchthavenshuttle van het hotel naar het vliegveld. Op het vliegveld hebben ze een keigoed systeem bedacht om bij de huurauto’s te komen. Er rijdt een metro die alle terminals aandoet op de luchthaven, maar ook het Rental Car Center wat een behoorlijk eind van de luchthaven verwijderd ligt. Op het moment dat wij het perron oplopen blijkt de metro er nog te staan. Wij lopen er naar toe en de meiden zijn als eerste binnen. Wij lopen een paar meter achter hun met onze koffers vol lood, dus willen enkele seconden na de meiden instappen... Maar helaas, de deuren sluiten voor onze neuzen. Inderdaad: wij buiten, de meiden in de metro. Even kijken we elkaar met angstige en verdwaasde ogen aan... en dan verdwijnen ze uit het zicht. Wat nu?! We bellen Emma gelijk, maar natuurlijk neemt ze niet op πŸ™ˆ Ook Mirthe heeft haar telefoon altijd op “stil” staan, dus ook die is niet bereikbaar. Emma stapte toch echt met haar telefoon in de hand de metro in, dus nog maar ‘s proberen. Gelukkig neemt ze nu wel op. Ze hadden inmiddels samen al overlegd of ze er de volgende halte uit zouden gaan of bij de laatste waar we naar toe moeten voor de huurauto. Ze hebben besloten door te rijden naar het eind. Goede keuze πŸ‘πŸΌ Na 5 minuten stopt er bij ons gelukkig ook weer een metro en rijden we achter ze aan naar het eindstation. Hier staan ze geduldig op ons te wachten. Een Amerikaans echtpaar heeft onze “scheiding” zien gebeuren en heeft zich over de meiden ontfermd en staan samen met ze op ons te wachten. Superlief!

Nu we weer herenigd zijn kunnen we door naar Hertz om onze auto op te halen. Het is een glimmende, fonkelnieuwe (er zat nog folie aan de handgrepen πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚) Nissan Altima geworden. Wat een heerlijke ruime auto. Hier komen we de komende mijlen wel mee door!

We rijden door San Francisco en gaan de Golden Gate Bridge over. Voor en na de brug stoppen we even voor wat foto’s en om van het uitzicht te genieten. Wat blijft het toch bijzonder om hier te mogen zijn 😍

In Livermore halen we bij de Walmart de nodige boodschappen. Jammer genoeg geen typisch Walmart-publiek te vinden πŸ˜‚ Misschien bij een andere Walmart waar we in de komende dagen ongetwijfeld nog gaan komen wel 😜

Na de stop rijden we door naar Mariposa waar we de komende 2 nachten verblijven. We hadden nog op de planning om sequoia’s te gaan bekijken in Mariposa Grove, maar daarvoor zijn we helaas al te laat. Ach, het is ook wel eens lekker om op tijd op je kamer te zijn, nog even van de zon te genieten met een drankje en nog ff een rustige avond te hebben.

Maandag 22 april
Vandaag hebben we Yosemite en (alsnog) Mariposa Grove bezocht. Daarover de volgende keer meer 😊 Nu eerst ff weer sociaal doen met de rest πŸ˜‰

Mooi verhaal. Wat een schrik zou dat zijn geweest met de meiden. Lang leve de telefoon in dit geval. En gelukkig leven er ook nog lieve mensen op deze aarde. Wens jullie een goede reis!

Elsien Fennema 2019-04-23 13:19:01

Wat een belevenis in een paar dagen tijd....... Mooi om zo een beetje mee te reizen. Veel plezier....

Leo van Schie 2019-04-23 17:06:00

Wat weer een zeer onderhoudend verhaal en af en toe zo spannend als een detective. Smaakt naar meer dochter, maar ik hoop wel dat je de meisjes niet te vaak verliestπŸ˜‰ fijne dagen verder

Trijnie 2019-04-23 19:20:39

Wat een mooi verslag. En ook spannende momenten. Blijf schrijven en geniet van jullie vakantie......

Johan v.d.Heide 2019-04-24 07:51:01

Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven! Kijk al uit naar het volgende verslag. Veel plezier en geniet ervan πŸ˜€

Lenie 2019-04-24 15:50:08

Mooie verslag , veel plezier samen !!