2 augustus - Reynistaður - Mývatn - Akureyri

IJsland, Akureyri

De komende twee nachten verblijven we in Akureyri. Er is in de omgeving zoveel te zien dat één nacht echt veel te kort is. En ook wel fijn om een ochtend niet alle zooi weer in te hoeven pakken 😜

De route tussen Reynistaður en Akureyri is weer erg mooi en heel afwisselend. In het ene dal besneeuwde bergen aan weerskanten en in het andere weer veel lava.

We beginnen de dag met een bezoek aan de Godafoss, alweer een waterval (er zullen er nog vele volgen 😂). Godafoss betekent waterval van de goden. Uiteraard is die naam weer op een volksverhaal gebaseerd: rond het jaar 1000 is in IJsland besloten om over te gaan op het christelijke geloof in plaats van het geloof in allerlei heidense goden van de Vikingen. Een wetspreker die nabij de waterval woonde besloot daarom alle afgodsbeelden die hij bezat in de waterval te gooien en zo symbolisch afstand te nemen van de heidense goden.

Na deze prachtige waterval reizen we verder naar Hverir. De naam betekent “hete bronnen”. En het zal dan niemand verbazen dat er allemaal stoom uit de grond kwam met de meest gruwelijke geuren 🤮. Ook waren er kokende modderpoelen, al net zo gruwelijk ruikend... We hebben er even rond gewandeld, gekeken bij alle pruttelende poelen en dampende schoorstenen en scheuren. Wel alles met de neus half dichtgeknepen, want het was op sommige plekken echt niet te harden. Ondanks de geur was het wel een hele bijzondere plek om te zijn!

Daarna zijn we doorgereden naar Grjótagja, een warmwatergrot. Vroeger kon je hier baden, maar tijdens vulkaanuitbarstingen tussen 1975 en 1984 steeg de temperatuur plotseling naar 60 graden. Het koelt sindsdien wel af, maar het is nog steeds te heet om een bad te nemen.

Onze laatste activiteit van vandaag was Dimmuborgir. De naam betekent “donkere burchten”. Volgens de IJslandse folklore is dit de plek waar de aarde verbinding maakt met de hel. Ook de christelijke overlevering beweert dat dit de plaats is waar satan neerdaalde toen hij uit de hemel werd gegooid en later de hel creëerde.
De werkelijkheid is iets minder spannend... het is gewoon gevormd door vulkanische activiteit.
Er lopen diverse wandelroutes en wij hebben er uiteraard ook een route gelopen. In deze route ligt de Kirkjan (de kerk), een lavagrot die door de vorm van beide ingangen (die tegenover elkaar liggen) inderdaad verdacht veel doet denken aan een kerk.

Indrukwekkend met weer prachtige fotos

Mams 2020-08-03 09:13:44

Wauw wat mooi daar! Fijne vakantie toegewenst!