Woensdag 10 augustus 2022: Amsterdam - Keflavík

IJsland, Keflavik

Op 11 augustus 2020 lieten we het meest fascinerende eiland van Europa na een fantastische rondreis achter ons. We wisten absoluut zeker dat we nog eens terug zouden komen. We hadden direct al bedacht dat het in 2022 moest gebeuren.
Helaas gooide in 2021 een lange Corona-nasleep een enorme sluier over de zomervakantie waardoor ik het absoluut nog niet aandurfde om in september alweer accomodaties te boeken voor zomer 2022. Wat als ik me nog steeds zo verrot en overprikkeld voelde? Dan had ik op IJsland echt nog niks te zoeken…
Na de zomer direct aan de sensorische integratie therapie gegaan waar ik allerlei tips kreeg om te leren omgaan met de prikkels. Wonderwel reageerde ik daar echt goed op en in oktober begon langzamerhand weer een zonnetje te schijnen na de stortbuien. Ik knapte verder en verder op en in februari -toen we toch echt eens knopen m.b.t de zomervakantie moesten doorhakken- durfde ik het aan. Ik durf weer het aan een rondreis te maken!
Veel accomodaties waren al bezet, maar met een goede planning is het toch gelukt om een route op maat samen te stellen.
We wilden deze keer ook graag de Highlands bezoeken. We wisten dat we daar een 4x4 voor nodig zijn. Na een week aanhikken tegen de enorme prijzen hebben we toch besloten ervoor te gaan! De prijzen van een normale auto waren namelijk ook belachelijk hoog geworden (100% hoger dan in 2020😱), dus dat kleine beetje extra voor die 4x4 kon er ook nog wel bij 😜

En als enorme kers op de taart begon het rond de middag op zaterdag 30 juli weer te beven op Reykjanes, het schiereiland waar Reykjavik op ligt. Vorig jaar heeft daar bijna 6 maanden een vulkaan geprutteld. Zou het nu ook weer gebeuren? Dagen en nachten (als ik even wakker was hoor, ik lag er niet van wakker 😜) hield ik de site in de gaten of er nog steeds aardbevingen gaande waren. De aardbevingen bevonden zich de eerste dag op 6-8 km diepte en gedurende de dagen verplaatsten ze zich steeds verder naar boven. Een heel goed teken! Dat was in februari 2021 namelijk ook zo. Op 3 augustus na zo’n 10.000 aardbevingen tussen 0.1 en 5.5 op de schaal van Richter was het dan eindelijk zo ver! Meradalir was geboren! Een enorme spleet van 400 meter barstte open en spuwde in korte tijd tonnen lava uit! Oooohhh…wat fantastisch! De uitbarsting bevindt zich direct ten noorden van de uitbarsting van vorig jaar. En die vulkaanuitbarsting kon je bezoeken. De IJslanders noemden het ook wel de vulkaan voor toeristen, want: ongevaarlijk en eenvoudig te bezoeken 🤣
Wij hopen ergens de komende dagen de wandeling van 7km enkele reis te ondernemen om dit fantastische natuurverschijnsel van heel dichtbij (enkele meters) te bekijken en uiteraard gaan we pas aan het einde van de middag zodat we alles ook nog in het schemer/donker kunnen zien 🤩🤩

Tot zover mijn lyrische verhaal over een pruttelende vulkaan 😜

Wie het leuk vindt kan ons via deze weg weer volgen de komende 2 weken. 2 weken vol met watervallen, ijs en deze keer dus ook echt vuur! 🌋

Fijne vakantie Ingrid!! Geniet er lekker van met elkaar.

Sharon 2022-08-11 10:00:36

Veel plezier

Leo 2022-08-11 10:07:22

Fijn dat we ook deze keer weer deze prachtige reis vanuit onze luie stoel van zo dichtbij, tot in de kleinste details mee kunnen maken. Geniet nog meer dan de vorige keer. 👍🤗👍

A3aan 2022-08-11 10:12:52

Vet hoor! Er staat jullie dus een dikke baklava te wachten, benieuwd naar de foto's!

Leon 2022-08-11 10:19:35

Een geweldige vakantie gewenst.

Wim Abbing 2022-08-11 10:26:52

Fijne vakantie

Jeroen 2022-08-11 10:36:10

Fantastisch dat je zo'n reis weer aan kunt. Geniet ervan!

Eka 2022-08-11 11:17:57

Zal de reisverhalen als vanouds verslinden Ingrid, je hebt een hele pakkende verteltrant. Fijn om weer zo mee te leven met jullie👌😘