31 juli - Bær - Snæfellsnes - Stykkishólmur

IJsland, Stykkisholmur

Vanaf vandaag is het voornamelijk nog natuur wat de klok slaat, maar dat kan in IJsland ook amper anders 🤣

Aangezien we in een Bed & Breakfast slapen kunnen we deze ochtend aanschuiven bij het ontbijt. Het is een heel klein guesthouse met ongeveer 7 kamers, dus een heel uitgebreid ontbijt is het niet, maar in elk geval wel ruim voldoende. Ik weet niet of het traditioneel IJslands is... maar ehmmm... haring, augurken en bietjes bij het ontbijt?🤮

Rond half 10 rijden we het erf af op weg naar Snæfellsnes, het schiereiland aan de westzijde. Ze noemen dit ook wel IJsland in het klein.
Er wordt voor vandaag heel erg veel regen voorspeld, na 2 heerlijke zonnige dagen is dat wel een beetje een tegenvaller. Maar goed, in IJsland zeggen ze niet voor niets: “If you don’t like the weather, just wait five minutes”, dus we houden hoop!

We rijden door een afwisselend landschap met lavavelden, grasland en mossige steenhopen naar de eerste stop: alweer een kerkje... zo komen we er nooit en zo een paar keer in een paar dagen 😜
Búðakirkja is een kleine zwarte houten kerk. De oorspronkelijke kerk werd in 1703 gebouwd. Helaas raakte de kerk in verval en is daarom in 1848 herbouwd. In 1984 hebben ze de kerk nog eens verplaatst en gereconstrueerd naar de vorm die het in 1848 zou hebben gehad.

Na dit kerkje zijn we verder gereden naar Arnastapi, hier vind je een natuurlijke brug en kun je verder prachtig over de zee en de bergen uitkijken. We lopen er wat rond en genieten van de omgeving.
Tot nu toe was het nog droog, maar hier begint het toch te regenen. Inmiddels is de wind ook aangetrokken tot een windkracht 8. Echt IJslands weer dus 😜

We rijden verder en stoppen bij het Lóndrangar View Point. Vanaf hier kijk je uit op de Lóndrangar (goh...). Dit is een vulkaanplug, een overblijfsel van een kern van een vulkaankrater, de rest is in de loop der tijd verdwenen door erosie.
Een IJslandse legende zegt dat er op deze plek elfen leven. Boeren zullen op deze plek dan ook niet hooien...

Weer onderweg komen we nog langs de Ingjaldshólskirkja, de laatste kerk op onze to-do-list van deze reis. Het kerkje is gebouwd in 1903 en naar eigen zeggen is dit de oudste betonnen kerk ter wereld.

De laatste stop van vandaag is de beroemde Kirkjufell met zijn watervallen. Dit is één van de meest gefotografeerde plekken van IJsland. Geheel terecht!
Als wij er aankomen stopt het net weer met regenen en verdwijnt de wolk die de punt van de berg aan het zicht onttrekt. Wederom een goeie timing! Helaas waait het er onverminderd hard en is het er echt ijskoud. Dus we schieten snel wat foto’s en genieten maar kort van de locatie.
Als het morgenochtend beter weer is, dan rijden we eerst nog een stukje terug om de Kirkjufell nog eens te bezoeken.

Wat een grillig landschap. Heel apart.

Wim Abbing. 2020-07-31 22:51:23

Als de schrijverij in dit tempo doorgaat heb je een trilogie klaar aan het eind van de reis. Het verveelt me nog niks😃