Dinsdag 16 augustus 2022: Ásólfsstaðir - Fluðir en woensdag 17 augustus 2022: Fluðir - Akureyri

IJsland, Akureyri

DINSDAG 16 AUGUSTUS:

Het programma van de afgelopen dagen hebben we een beetje door elkaar gehusseld. Qua weer kwam dat beter uit en gelukkig hebben we er agendatechnisch de ruimte voor.

Woensdag maken we de oversteek van zuid naar noord via de Highlands. Maar ze voorspellen voor die dag echt belachelijk veel regen en heeeeeel veel wind (windkracht 9 tot 12). Morgenvroeg bekijken we de laatste voorspellingen en besluiten we of we binnendoor gaan via de F35 of toch maar veilig buitenom via de ringweg 1. Windkracht 12 en veel regen, dus door de hoogte ongetwijfeld weinig zicht is niet echt een aanrader.
Maar langs deze route ligt nog Kerlingarfjöll. Een fantastisch mooi geothermisch gebied met bergen in alle kleuren van de regenboog.
Omdat de kans heel groot is dat we daar morgen niet naar toe kunnen besluiten we vandaag te gaan. We wilden 2 dagen naar Landmannalaugar, maar Kerlingarfjöll willen we ook absoluut niet missen. En in Landmannalaugar hebben we gisteren eigenlijk alle hoogtepunten wel gezien. En dus “offeren” we een dag op.

We verlaten onze fijne cabin en maken ons op voor een reis van zo’n 2,5 uur, waarvan ruim 1,5 uur onverhard.

Het weer is echt fantastisch! Nagenoeg onbewolkt en kraakhelder. We zien de enorme gletsjers al van grote afstand, we kunnen echt heel veel kilometers ver kijken. Wat weer een geweldige dag!

Compleet geklutst komen we rond de middag aan in Kerlingarfjöll, de laatste kilometers konden we al ruiken dat we in de buurt kwamen 🤣🤣🤣 Moeder aarde heeft prachtige dingen gemaakt, maar de geur van rotte eieren had ook wel vervangen kunnen worden door iets aangenamers 🤢

We eten nog even een broodje en gaan op pad. Door het gebied loopt een wandelroute van 4km, heuvel op, heuvel af, trappen op, trappen af. Door de sneeuw en door glibberige klei. Gezellig, dus die besluiten we te lopen 😜. Emma heeft daar echt geen trek in en we vinden het prima als ze beneden bij de bronnen blijft.
We maken zoveel stops onderweg dat de 4km echt zo’n 2 uur duurt 🤣 Wat een magisch gebied! Zoveel kleuren, zoveel mooie heuvels. Overal kokende modder en heetwaterbronnen. En nog heel veel sneeuw.

Op 1 van de heuvels rommelt het constant. We hadden al gezien dat er af en toe een stoompluim uit de berg kwam. Nu we er bijna bovenop staan rommelt het ding ook. Je hoort gewoon dat het water het kookpunt bereikt diep in de berg en vervolgens zijn stoom laat gaan. Het is een geiser in de berg. Zo bijzonder!

Als we ons klaarmaken voor de laatste lange afdaling zit daar ineens een bekend meisje bovenop de heuvel. Emma verveelde zich blijkbaar nogal beneden en is ons tegemoet geklommen. Ze had al zeker een half uur op de heuvel gezeten en heeft ons van verre al aan zien komen. Wat een leuke verrassing! In de zon was het ook een aangenaam plekje om te zitten. En beneden waren heel veel kokende modderpoelen met bijbehorende gruwelijke geur, dus ik denk dat ze misschien ook wel een beetje gevlucht is 😜

Als we beneden zijn genieten we nog even van de heuvels om ons heen, wat een bijzondere en magische plek van IJsland! Blij dat we toch besloten hebben hier vandaag naar toe te gaan!

We klauteren de heuvels weer op naar de auto en verlaten hotsend en hobbelend het gebied.

Op de terugweg maken we nog een stop bij de Gulfoss. Omdat de zon schijnt is er een regenboog te zien. Zo hebben we de waterval nog nooit gezien, en we zien ‘m inmiddels voor de 5e keer geloof ik. Prachtig! 🌈

We slapen weer in Fludir in een mooie grote cabin. Wederom met een hot tub op het terras. Deze keer voor ons alleen en we maken er dan ook graag een paar uur gebruik van om al onze beenspieren een beetje te vertroetelen na deze pittige beklimmingen van de afgelopen dagen!

————————————————————————————————————

WOENSDAG 17 AUGUSTUS

De eerste week zit er alweer op 😱😩

Vandaag maken we de oversteek van zuid naar noord. Vannacht (en morgen) slapen we in Akureyri.
Voor vertrek bekijken we nog een keer de voorspellingen van de dag. Tussen de beide gletsjers langs de F35 verwachten ze rond 13.00 uur windkracht 10 tot 12. Als het mee zit zijn wij dat deel dan net voorbij. Ook is het als we weggaan uit Fludir nog steeds droog en hangt de bewolking gewoon hoog. Het ziet er naar uit dat “alle lichten op groen staan”.
We rijden richting de F35 bij Gulfoss en checken dan nog een laatste keer het weer. De bewolking hangt ook daar nog steeds hoog, we zullen dus gewoon zicht houden. Van regen lijkt er nog steeds geen sprake. En de zwaarste wind zullen we net voorblijven. Het lijkt er op dat windkracht 9 het ergste is wat we over ons heen krijgen. We gaan ervoor!

De reis gaat heel voorspoedig. Ja, het waait hard, maar de andere omstandigheden zijn prima. We hebben nog steeds zicht op de enorme gletsjers waar de route tussendoor komt. En regen hebben we nergens.
Als we het stuk met de zwaarste voorspellingen voorbij zijn, dat is ongeveer bij Hveravellir stoppen we even bij de berghut (en hete bronnen, maar die slaan we met deze storm even over) en drinken ff koffie en hete chocolademelk. Ook kan ons hoofd even weer tot rust komen na het rijden op een eindeloos wasbord.

Om 13.00 uur verlieten we de Highlands en draaiden we de ringweg weer op. De laatste kilometers naar Akureyri kennen geen bezienswaardigheden meer, maar we zijn nog te vroeg om in ons appartement te kunnen. We besluiten Akureyri nog maar even in te gaan. Het wordt de hoofdstad van het noorden genoemd, maar heel groot is het qua centrum niet. We zijn dan ook snel uitgekeken, doen nog even wat boodschappen en zijn om 16.00 uur bij ons appartement.

Er is een zonnestorm onderweg met een hele grote kans om noorderlicht te zien. Helaas is het nog steeds bewolkt, het regent zelfs wat. En ik vraag me af of het donker genoeg wordt in deze tijd, van een astronomische schemering (wat je minimaal nodig bent) is pas over een paar dagen weer sprake. Maar wellicht is de kracht voldoende om het toch te kunnen zien vanavond. Wij duimen nog even dat de bewolking over 2 uur open trekt, dan rijden we nog even naar een donkere plek hier in de buurt!

P.s. Het is maar goed dat we vandaag niet naar Kerlingarfjöll geweest zijn, daar is de hoogste windsnelheid van vandaag op het eiland gemeten: 42,5 meter per seconde, oftewel 153km per uur… 😳😱😰

Wat een energie hebben jullie. Niet even een dag bijkomen! En dan die foto's schitterend!

Eka 2022-08-18 00:50:53

Het verhaal is weer schitterend om te lezen en de foto's betoverend mooi. 🤩