Zaterdag 20 augustus 2022: Egilsstaðir - Höfn

IJsland, Höfn

Als we opstaan hebben we gelukkig weer uitzicht, gisteren zat alles potdicht met mist. Dat is dan toch een verrassing in wat voor mooie omgeving je je bevindt!

We maken ons op ons gemakje klaar vanmorgen en vertrekken rond 09.30 uur. In Egilsstaðir doen we nog wat boodschappen en gaan dan echt op pad. We rijden vandaag over wat kustwegen langs een klein deel van de vele fjorden die aan de oostkant van het eiland liggen. Wat een prachtige route is het weer! Grappig ook omdat het aan de ene kant van de fjorden steeds regent en aan de andere kant weer droog is. Bijzonder weer hier op dit eiland.

We rijden ook weer de Öxi-pas. Vorige keer was het zo regenachtig en mistig dat we er vrijwel niks van gezien hebben. Deze keer wel! Wat een prachtige route! Ook de weg ernaar toe vanaf de kust, de 95 vanaf Breiðdalsvík was er één om in te lijsten, we reden er nagenoeg alleen, eerst in een prachtig breed dal die aan het einde doodliep. Via een paar haarspeldbochten kwam je op de hoogvlakte terecht met een meer en de afslag naar de Öxi-pas.

Onderaan de Öxi-pas stoppen we nog even bij de waterval Folaldafoss. Wat ligt deze waterval er mooi!

Tien minuutjes verder rijden ligt nog een mooie waterval: Nykurhylsfoss (of Sveinsstekksfoss of Fossárdafoss). Het is een erg mooie waterval die 15 meter naar beneden stort en vervolgens in een kleine lagune stroomt. Deze lagune wordt ook wel Nykurhyls Pool genoemd. Dit is de plek waar de mythische nykur (een paard met achterwaartse hoeven) ooit woonde en zijn slachtoffers verdronk. Hij probeerde mensen op zijn rug te lokken voor een ritje, maar als diegene eenmaal op zijn rug zat kon hij er niet meer af. De nykur ging dan het meer in om zijn slachtoffers te verdrinken. Blijft leuk de IJslandse mythes!

Na deze waterval rijden we verder over de ringweg. We passeren het gedeelte waar we de vorige keer tijdelijk niet langs konden in verband met modderstromen door het enorm slechte weer. Inmiddels hebben ze hoge damwanden naast de weg geplaatst die het eerste gruis op moet vangen. Het blijft bizar om te zien dat er op dit stuk zo weinig ruimte is voor een weg.

We rijden verder naar de vuurtoren bij de Eystrahorn. Hier laat ik mijn drone nog even op, het is namelijk één van de mooiste plekken op IJsland om te vliegen! En dan blijkt ook wel als ik de beelden zie 🤩🤩

Verder willen we nog graag naar de Vestrahorn bij Stokksnes. Dit is na de Kirkjufell op Snæfellsnes de meest gefotografeerde plek op IJsland en geheel terecht, want de locatie is fantastisch! Helaas regent het alweer en besluiten we morgenvroeg maar te gaan. Morgen wordt het beter weer (zeggen ze…).

We gaan naar ons guesthouse met fantastisch mooi uitzicht op de achterzijde van de Vestrahorn, bergen vol gruis, een kleurrijke rivier en schapen, heel veel schapen!

Wat weer een prachtige foto's van een bijzonder land.

Wim Abbing 2022-08-21 10:33:51

En weer een lezenswaardig verslag en weer met veel plezier gelezen.

Trijnie 2022-08-21 11:04:32

Wat weer genieten van de schitterende foto's en het boeiende verslag.