Marrakech

Marokko, Marrakesh

Maandag 23 oktober

In de stilte van de Riad hebben we een relatief goede nachtrust gehad, voor zover dat gaat op die knetterharde matrassen... als dit de hele week zo gaat dan komen we met blauwe heupen thuis 🤣

13 jaar geleden mochten we Emma verwelkomen, dus vandaag hebben we een bescheiden feestje gevierd met elkaar. Op bed even de cadeautjes uitgepakt, net als thuis.

Na een eenvoudig, maar lekker ontbijt stond om half 10 onze gids Hafid klaar. Hij zal ons wegwijs maken in de Medina en ons de hoogtepunten laten zien. En wij hopen vooral ook door hem weinig last te hebben van verkopers en andere muskieten, wat trouwens goed geslaagd is.

We hebben een Nederlandse gids "besteld", wat het voor de dames ook leuk maakt. Hafid is in Nederland geboren en woont nu een paar jaar in Marokko met zijn vrouw en dochtertjes.

Na de kennismaking beginnen we aan onze wandeling, het is gelukkig nog relatief koel.

We lopen aan de rand van de Medina naar de Minaret de la Koutoubia. Een eeuwenoude minaret die vele oorlogen heeft overleefd. De moskee die er naast stond is helaas wel verloren gegaan. In tegenstelling tot de minaretten die in de overige landen rond de Middellandse Zee staan zijn die in Marokko vierkant.

Na de minaret lopen we door de tuinen richting de poorten van de Medina. Vlak voor de poorten slaan we af en bezoeken daar de Saadische graftombes op een verscholen kerkhof. De graven dateren uit de 16e eeuw en zijn lange tijd bedolven geweest en aan het begin van de vorige eeuw "herontdekt". Hier liggen directe afstammelingen van de profeet Mohammed begraven. De graven zijn bedekt met kleurrijk mozaïek. Aan de grootte van de graven kun je zien of er een volwassene ligt of een kind.

Na de tombes bezoeken we het welbekende plein Djemaa el Fna. Hafid vindt het grappig om zich los van ons te maken en laat ons ff alleen op het plein waar de aasgieren onmiddellijk op ons afkomen. We redden ons er wel mee, maar heel prettig is het niet. Turkije is soms erg, maar hier op het plein is het 10x zo erg. Gelukkig is het inmiddels snoeiheet en willen we maar 1 ding, weg van dat plein. Omdat Emma jarig is gaan we een taartje eten op één van de dakterrassen en kijken rustig uit uitkijken over het plein. Vanaf hier kun je het gewriemel beneden in alle rust aanschouwen.

Na onze welverdiende pauze trekken we de souks in. Kleine steegjes, met allemaal dezelfde dingen: leren sloffen, waterpijpen, Marokkaanse lampen, djellaba's, omslagdoeken, tassen en houtsnijwerk. En dan begint het weer van voor af aan. We hadden verwacht hier ook om de haverklap te worden lastig gevallen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ook zonder Hafid komen we er zonder problemen door. Vergeleken bij de bazaar van Marmaris is Marrakech peanuts 😂

Het hoogtepunt van deze rondleiding was de koranschool, een rijk versierd gebouw voorzien van mooie mozaïeken en houtsnijwerk. Echt heel erg mooi!

Na dit bezoek zijn we via de souks teruggelopen naar ons hotel en hebben we afscheid genomen van onze gids. In onze kamer hebben we bij de airco een tijdje liggen afkoelen. Na een uurtje zijn we de souks maar weer ingegaan, op je kamer liggen is toch ook wat zonde van je tijd. We hebben ons prima gered met ons vieren. Hafid verbaasde zich erover dat we zo makkelijk gisteravond ons restaurant konden vinden en dat we al zo makkelijk door de stad navigeerden. Hij vroeg of dit wel ècht onze eerste keer in Marrakech was... 😂 Ehm... ja dus.

Na een uur in de nauwe straatjes en met inmiddels een astmatische ademhaling door de vele uitlaatgassen (gelukkig is er een Nederlandse meid bezig om het fietsen flink te promoten daar) zijn we weer teruggegaan naar onze Riad. Daar ff weer opgefrist en de zonsondergang bekeken vanaf het dakterras met een koel drankje... je drinkt wat af hier trouwens... de luchtvochtigheid is laag, de temperatuur hoog. Na ruim 13km lopen vandaag heeft zelfs Mirthe, die normaal bijna niks drinkt, zowat 2 liter drinken naar binnen geklokt 😱

Na de zonsondergang wederom de stad in om een feestmaal te nuttigen bij Kui-zin. Daar waren we gisteren ook geweest, het was er heerlijk, ze hebben er een prachtig dakterras en we kregen geen last van de ingewanden, dus allemaal goede redenen om er een 2e keer te gaan eten!

Morgen gaat de wekker op tijd. Om 08.30 uur wordt onze huurauto al afgeleverd en vertrekken we naar Ouarzazathe... Frisse lucht, natuurschoon, hoge bergen en Kasbah's! 🤗