9 augustus - Laugarvatn - Eyrarbakki

IJsland, Eyrarbakki

Als we opstaan regent het echt keihard. Daar worden we niet echt vrolijk van... 😔 We willen vandaag de Golden Circle rijden, maar er is niks aan als het zo nat is.
Als we op de IJslandse buienradar kijken lijkt het morgen droger te worden. Dus we besluiten dan vandaag het rondje van morgen te doen en morgen het rondje van vandaag... Dat houdt voor vandaag in dat we het schiereiland Reykjanesskagi, waar Reykjavik op ligt, bezoeken.

We pakken al onze meuk weer in en rijden naar Reykjanesskagi. Onderweg regent het de hele tijd. Regen als je in de auto rijdt is op zich niet zo erg. Maar de bewolking hangt hier zo laag... zodra je 30 meter boven zeeniveau zit rij je al in de wolken 😱 Oftewel, nagenoeg overal... 🤔

We rijden in één ruk naar de eerste bezienswaardigheid van de dag. De regen trekt over het schiereiland naar de rest van het eiland. En buienradar geeft aan dat het op het puntje van het schiereiland het eerste droog wordt... dus lijkt het een prima plan om bij het verste te beginnen en dan terug te rijden, met het betere weer mee.

De eerste stop van vandaag is de Bridge between Continents. Dit is een 18 meter lange brug die de Noord-Amerikaanse plaat en de Euraziatische plaat met elkaar verbindt. Hier loop je in enkele tellen van het ene naar het andere werelddeel... in Noord-Amerika regende het overigens net zo hard als in Europa 🤣

Deze twee tektonische platen schuiven langzaam uit elkaar, gemiddeld zo’n 2 centimeter per jaar. Op slechts enkele plekken ter wereld komen deze twee platen boven water. IJsland is één van die gebieden waar deze Midden-Atlantische rug boven water te bewonderen is.

De volgende plek die we bezoeken is het strand bij Valahnúkamöl. Hier liggen allemaal gladde keien van zo’n 30 – 90 centimeter doorsnee. Omdat het hier zo keihard waaide (en nog steeds regende) zijn we niet naar het strand gelopen. Wel konden we van bovenaf de naaldrotsen goed zien.

Na dit stormachtige bliksembezoekje aan het strand werd het tijd om weer wat geothermische activiteit te gaan bekijken: Gunnuhver Hot Springs.
In dit geothermische gebied worden op sommige plekken temperaturen van 300°C bereikt. Je vindt er weer de scheuren met zwaveldampen en kokende modderpoelen. Heel bijzonder voor dit gebied is dat het grondwater puur zeewater is.

De naam van het gebied gaat terug naar een 400 jaar oud volksverhaal over ene Gunna. Ze werd ervan beschuldigd dat ze na haar dood een echtpaar heeft vermoord. Daarom werd haar geest door een priester opgesloten in een hete bron.

Hierna willen we naar Krýsuvík. Deze plek bestaat uit verschillende geothermische velden, zoals Seltún. Hier vind je ook weer modderpoelen en heetwaterbronnen. De ondergrond is gekleurd in felgele, rode en groene tinten.
Dat is natuurlijk weer een plek die heel erg de moeite waard is. Maar helaas ligt het in het binnenland van het schiereiland. En dat is natuurlijk hoger dan die 30 meter vrij uitzicht. En dat blijkt ook als we er aankomen. Het zicht is hooguit 25-30 meter. En het zal niemand verbazen: het regent er ook nog steeds...🙈
We lopen naar het eerste platform en komen tot de conclusie dat we deze plek toch maar moeten overslaan. We zien er jammer genoeg bijna niks van 😔

We zouden morgen het schiereiland bezoeken en dan ‘s avonds naar de Blue Lagoon. Maar omdat we nou morgen de Golden Circle willen rijden hebben we wellicht te weinig tijd.
Omdat we toegangskaarten hebben gereserveerd bel ik eerst maar eens met de Blue Lagoon of ik een andere tijd kan reserveren. Dat lukt gelukkig en we kunnen er vanavond dan ook al terecht.

We hebben het schiereiland met al zijn regen en gebrek aan zicht wel gezien en rijden naar ons appartement, het is dezelfde als de eerste nacht. Daar aangekomen eten we wat en maken we ons klaar voor de Blue Lagoon.
Om 19.00 uur komen we daar aan en kijken we onze ogen uit: de foto’s in de boekjes liegen ‘s een keer niet... het water is er echt zo blauw! 😱🤩
Snel kleden we ons om en gaan het water in... zo lekker warm met 38 tot 40 graden 😍 Het water voelt heel zacht aan en je huid wordt er ook heel zacht van. Heel bijzonder! Ook met alle damp boven het water. Heerlijk om bij 11 graden buiten in de regen te kunnen dobberen in water wat zo aangenaam warm is.

Bij het entreegeld zijn een consumptie en een gezichtsmasker inbegrepen. We halen bij de bar in het water ons gratis drankje (bier, wijn, fris, smoothies, groentesapjes en slushpuppies, het maakte niet uit wat je nam) en genieten hier in alle rust van. Dit is wel ontspannen met hoofdletters, hoor (ONTSPANNEN dus 😜)! Wat heerlijk!

We dobberen langzaam naar de plek waar ze de maskertjes uitdelen. Hier krijgen we een kwak klei in de handen en smeren we (ja, alle 4 😜) ons gezicht lekker dik in. Tien minuten laten trekken en dan kan het er weer af. We voelen ons erna ineens 10 jaar jonger.. 🤣

Volledig zen rijden we laat op de avond weer terug naar Eyrarbakki...

Is mis de foto’s met maskertjes op 😜