3 augustus - Akureyri - Mývatn - Akureyri

IJsland, Akureyri

Vandaag een dag boordevol watervallen!

Rond een uur of 9 vertrekken we en rijden we weer naar het Mývatn district.

De eerste stop is bij de Víti krater, de krater in de vulkaan Krafla. De krater heeft een doorsnee van 320 meter en is gevuld met knalblauw water. Er loopt een pad om de krater. Deze hadden we graag willen lopen, maar het was wat nattig. Dat is op zich geen probleem (als het dat wel was hadden we niet naar IJsland moeten gaan 🤣), maar de vulkaan bestaat uit tefra en dat wordt bij regen een soort klei. Het pad naar de krater lag al helemaal vol met plakken modder... een wandeling rond de vulkaan zou je denk ik plateauzolen geven van enkele meters 😜
In plaats van een wandeling werd het dus helaas alleen maar een fotostop.

Daarna gingen we naar de watervallen.
We startten aan de westzijde van de Detifoss. Dit is een enorme waterval: 44 meter hoog en 100 meter breed. Qua waterverplaatsing is de krachtigste waterval van Europa. Ongelofelijk... wat een massa water! 😱
Aan de westzijde is de waterval het mooiste.

Na dit bezoek zijn we weer teruggereden naar de ringweg en een stuk verder zijn we afgeslagen naar een gravelweg. Vanaf die weg kun je de Detifoss vanaf de oostzijde bezoeken en tevens is vanaf hier de Selfoss bereikbaar. Deze is ook vanaf de westzijde te zien, maar is vanaf de oostzijde vele malen mooier.

De Selfoss is 11 meter hoog en 340 meter breed en bestaat uit meerdere kleine watervallen. Hij deed mij denken aan de watervallen van Iguazu in Brazilië.

We hebben hier een behoorlijke tijd rondgewandeld, ook omdat het pad naar de Selfoss een hindernisbaan met veel stenen en geklauter was 🤣

De laatste waterval van vandaag lag een paar kilometer verder: de Hafragilsfoss. Deze is niet bereikbaar, maar alleen van bovenaf te zien. Een prachtig plaatje! De waterval diep in de groene kloof, een zijtak aan de rivier met knalblauw stilstaand water en een rode vulkaan op de achtergrond 🤩🤩🤩 Fan-tas-tisch!

Na de watervallen hadden we nog 1 stop. Maar dat was eerst nog 28 kilometer hobbelen over een hele slechte gravelweg...
Compleet geklutst kwamen we in Ásbyrgi aan. Dit is een ingesloten hoefvormig ravijn. Heel bijzonder om te zien... net of hier een stuk aarde naar beneden gezakt is. De kliffen rondom zijn zo’n 100 meter hoog. Uiteraard is er weer een legende en die zegt dat het paard van Odin hier zijn hoefspoor achterliet. Blijft leuk die verhalen!

De kloof staat vol met berkenboompjes, alhoewel ze eerder struiken lijken. De berkenboom is op IJsland trouwens een beschermde boomsoort 🤣
Aan het einde van de kloof ligt een vijver, een hele rustige en serene plek.

En dat was alweer een fantastische dag!
Morgen staat een nog redelijk onontdekt pareltje op het programma. En puffins! Mirthe heeft de koelbox leeggehaald, want ze wil 2 puffins mee naar huis 🤣

Apart landschap. Wel heel anders. Geniet er van.

Wim Abbing 2020-08-04 13:08:16

Je foto's worden steeds kleurrijker, prachtig.