Vrijdag 19 augustus 2022: Akureyri - Egilsstaðir

IJsland, Egilsstaðir

Vandaag hebben we weer een lange reisdag voor de boeg. De laatste lange dag deze vakantie. De accomodaties liggen in dit deel van het eiland namelijk best ver uit elkaar. Er zit nog wel wat langs de route, maar ik ben niet van plan om € 600,- per nacht uit te geven voor een plek waar je alleen maar even slaapt, doucht en eet.

Het weer is niet bepaald om over naar huis te schrijven, het regent best heel veel en niet overal hebben we even veel zicht.
We beginnen aan de westzijde van de Dettifoss en hier is het waarachtig droog! We lopen een stukje naar de waterval en kijken wederom onze ogen uit, wat een water wordt hier verplaatst, echt niet normaal zoveel!

We lopen ook nog even naar de Selfoss, deze waterval ligt heel dicht bij de Dettifoss. Vorige keer hebben we deze alleen vanaf de oostzijde gezien, omdat de waterval vanaf die zijde het beste te bekijken is. Het zijn namelijk heel veel watervalletjes bij elkaar en die liggen het meeste aan de westzijde. Dan sta je erboven op en zie je ze dus niet.

We rijden vervolgens door naar de oostzijde van de rivier, een ritje van een uur. Hier stoppen we bij de Hafragilsfoss. Deze waterval ligt beneden in het dal, maar je hebt er een prachtig uitzicht op de kloof waar de rivier door stroomt en op een mooie rode vulkaan die er achter staat.

Omdat het inmiddels behoorlijk regent slaan we de oostzijde van de Dettifoss en van de Selfoss deze keer over.

We draaien de ringweg 1 weer op en het landschap verandert van met mos bedekte lava naar gitzwarte heuvels met veel grind. Mijn favoriete plek van IJsland… zo heerlijk desolaat. Sorry, ik hou ervan 🤣 Kan me niet dor en doods genoeg zijn 🙈

Halverwege pakken we nog een stukje van de oude ringweg mee, de Möðrudalsleið. Tot 2005 was dit stuk weg nog onderdeel van de ringweg. Nu ligt deze ringweg een stuk noordelijker. De route is fantastisch mooi. Heuvel op, heuvel af, groene velden met kleine meertjes. En verder niks, hé-le-maal niks. Jammer dat we niet overal even goed zicht hebben door de laaghangende bewolking. Maar dat wat we wel kunnen zien is echt weer verrassend mooi!

Als laatste zouden we nog een wandeling maken naar de Hengifoss, maar het weer is echt te slecht. Als het nou een vlakke route was geweest dan hadden we er nog over na kunnen denken, maar in 2,5 km zo’n 255 meter stijgen en ook weer dalen op gladde steentjes leek ons niet zo’n goed plan. Jammer maar helaas… eigenlijk mogen we niet klagen, want dit is de eerste “nieuwe” activiteit die we vanwege het weer moeten laten schieten. Ach, zo hebben we een volgende keer op IJsland ook nog wat nieuws te zien 🤣🤣🤣

We besluiten nog even naar Borgarfjörður Eystri te gaan om te kijken of de puffins er nog zijn. Meestal verdwijnen ze ergens begin augustus, maar misschien hebben we geluk. Nou, er was nagenoeg niks meer. Hier en daar dobberde nog een verdwaalde puffin in zee. En af en toe vloog er één naar zijn holletje. Maar vergeleken met 2020, toen we er 2 weken eerder waren, zat er echt nagenoeg niks meer. Jammer, maar dat is nou eenmaal het biologische ritme van de vogeltjes.

Vervolgens rijden we naar ons onderkomen voor de komende nacht en frissen ons even op. We gaan nog lekker een pizza eten in Egilsstaðir 🍕

Het mag dan regenen maar de luchten zijn hoog daarom heb je nog steeds kilometers ver zicht, heel fijn. En deze bewolkte foto's hebben hun eigen schoonheid