Donderdag 11 augustus 2022: Keflavík - Flúðir

IJsland, Fludir

Na een relatief goede nacht waarbij toch het tijdverschil van 2 uur voor sommigen onder ons (lees: de volwassenen 🤣) merkbaar was omdat we belachelijk vroeg wakker waren schoven we aan voor een redelijk goed IJslands ontbijt. Deze keer gelukkig geen zure haring, augurken en bietjes 😅
Na het ontbijt gelijk maar even naar de supermarkt voor wat eetbaars voor de komende dagen. En daarna kon onze reis echt beginnen! De zon scheen heerlijk en het was een aangename 10 graden 😜.

Als eerste gingen we op pad naar Krýsuvík. Dat hebben we in 2020 twee keer geprobeerd, maar zonder resultaat. Het regende beide keren, dat komt nog wel eens voor in IJsland, maar de bewolking hing zo belachelijk laag dat je er geen hand voor ogen zag, zoveel mist. Maar deze keer hadden we geluk! Het was wat zonnig, de bewolking hing hoog, niks aan de hand! Tot we op het eerste houten vlonder stonden en de sluizen open gingen. Deze plek brengt niet echt geluk blijkbaar. Maar goed, we zijn even in de auto gaan schuilen en na 5 minuten konden we dan toch rondkijken bij dit geothermische veld met heetwaterbronnen en kokende modderpoelen met gezellig gepruttel en een net zo gezellige geur 🥚.

Daarna zijn we naar het nabij gelegen meer Kleifarvatn gereden en hier hebben we van het mooie uitzicht genoten. De weg die er langs loopt is ook al zo’n mooie route.

Toen was het tijd om naar Þingvellir te gaan. We zijn daar in 2020 ook al geweest, maar toen hadden we het niet getroffen met het weer. Nu meer geluk, want de buien waaiden voor ons uit en in Þingvellir was het droog. We zijn hier weer tussen de beide tektonische platen doorgelopen -IJsland is één van de weinige plekken op aarde waarbij de platen boven het oppervlak komen- en hebben een kijkje genomen bij de poel des doods waar tussen 1600 en 1750 zo’n 18 vrouwen ter dood zijn veroordeeld en zijn verdronken bij de brug. Niet alleen vrouwen werden veroordeeld, op deze plek zijn ook nog 30 mannen onthoofd, 15 opgehangen en 9 op de brandstapel gegooid. Een lugubere plek dus.

Verderop was er nog een mooie waterval: Öxarárfoss. Uiteraard hebben we hier ook nog een kijkje genomen. Wat een heerlijke dag zo!

Omdat we nog best vroeg waren zijn we nog verder de Golden Circle ingereden en hebben we nog een kijkje genomen bij het geothermische veld bij Geysir. De Geysir zelf is nog steeds in ruste en barst nog amper uit. De Strokkur deed nog wel elke paar minuten zijn best een enorme waterzuil uit de grond te persen. Het blijft een bijzonder fenomeen!

En toen was het wel mooi geweest. Er was weer regen onderweg en we waren al doorweekt en verkleumd 🥶, dus tijd om naar onze cabin te gaan. De meiden hebben zich even lekker opgewarmd in de hot tub bij het huisje en wij hebben de boel een beetje ingericht, want we blijven hier de komende 3 nachten.

Wat schrijf jij onderhoudend Ingrid met prachtige volzinnen, een feestje om te lezen. Ik heb er weer van genoten en de foto's zijn zonder uitzondering schitterend.👌👌🤩🤩

Trijnie 2022-08-11 23:23:23

Prachtige foto's. Lijkt mij een bijzonder land.

Wim Abbing 2022-08-12 00:01:04

Wat hebben jullie veel gedaan op één dag. Knappe prestatie,