7 augustus - Kálfafell - Vík

IJsland, Vík

We starten de dag al mooi op tijd... we willen namelijk rond 14.00 uur in Vík zijn, want dan is het eb. En bij eb kun je veilig rondwandelen op Reynisfjara Beach.

Voor de afwisseling beginnen we maar weer eens bij een waterval 🤣 Deze keer is het de Stjórnafoss. Deze is relatief klein, maar wel erg mooi gelegen aan het einde van een kloof. De waterval bestaat uit 2 stappen en als je dichtbij staat zie je enkel de onderste. Het is er erg rustig, er staat alleen een tentje met 2 kampeerders.

Na de waterval is het weer tijd voor een kloof: Fjaðrárgljúfur Canyon. Wie de naam foutloos uitspreekt trakteer ik op een lunch 🤣🤣🤣
De kloof is 2 kilometer lang en de rotsen zo’n 100 meter hoog. Het is er enorm groen en er stromen meerdere watervallen. Wat weer een fantastisch mooie plek 😍
De kloof is bekend uit de videoclip van Justin Biebers nummer “I’ll show You”. Hierna werd de kloof overspoeld met bezoekers. Katla Geopark besloot de kloof enkele maanden te sluiten om verdere schade door bezoekers te voorkomen. Inmiddels is er een wandelpad aangelegd zodat de natuur buiten deze paden weer kan herstellen.

Na deze wandeling rijden we een paar minuten verder naar de lavavelden. De ringweg 1 loopt natuurlijk gewoon door deze velden, maar op 1 plek is een hele kleine wandelroute uitgezet zodat je ook daadwerkelijk door het lavaveld kunt lopen. Het veld bestaat uit allemaal gladde lava dat begroeit is met mos. Deze mossoort lijkt heel zacht... alsof de rotsen bedekt zijn met fluweel. Na regen is het mos heel mooi groen, na een drogere periode is het grijs. Bij ons was het groen, de stortbuien van vannacht zijn dus toch nog ergens goed voor geweest 🤣

De volgende stop is een redelijk onbekende locatie. Natuurlijk komen er wel bezoekers, maar het wordt niet zo overspoeld door toeristen. Dat blijkt ook wel, als we er aankomen zijn we er helemaal alleen... het is de Hjörleifshöfði Cave. Deze grot is 20-30 meter hoog (dat kan vast wel wat preciezer berekend worden lijkt me...🤔) en het bijzondere eraan is dat er 2 openingen naar de grot zijn die boven elkaar liggen. De grot heeft ook wel de bijnaam “Yoda-grot”. Als je de foto’s van de binnenkant van de grot bekijkt dan snap je vast waarom 🤣🤣🤣
Wat een bijzondere locatie was het!

We zijn nog voor 12.00 uur bij Vík, veel te vroeg voor eb, dus we besluiten nog naar een uitzichtpunt te rijden. Normaal zouden we die na Reynisjara Beach hebben gedaan. Maar het kan er natuurlijk ook prima vooraf.
Op de kaap Dyrhólaey, het zuidelijkste puntje van IJsland, liggen meerdere uitkijkpunten. Omdat het weer er niet al te goed uitziet besluiten we er één te kiezen in plaats van ze allemaal te bezoeken. Het blijft natuurlijk een gok, welke de leukste is... maar wat Mirthe betreft hebben we de beste uitgekozen. Er bleken namelijk heel veel puffins te zitten! En je kon ze ook van best dichtbij zien. Wat zijn het toch geinige vogeltjes en wat zijn het ook ontzettend slechte vliegers... we lachen ons suf om hun landing. En zoals ze lopen is helemaal hilarisch 🤣

Inmiddels is het toch bijna 14.00 uur en rijden we naar Reynisfjara Beach. Op het strand vind je een muur van basaltkolommen, echt heel bijzonder om te zien! Ook is er een grot die volledig bestaat uit basaltkolommen. Deze grot is alleen toegankelijk bij eb. Bij vloed is het er ronduit gevaarlijk door de sneaker waves. Die waren er nu ook wel, maar je hebt nu nog voldoende strand over om je uit de voeten te maken voor de golven. De golven zijn er zo krachtig, als je je evenwicht verliest in het water dan wordt je zo meegesleurd de zee in.

Vanaf het strand heb je ook zicht op de bekende rotsnaalden van Reynisdrangar. Je kunt ze vanaf hier net niet allemaal zien, maar dat maakt ze niet minder indrukwekkend. Uiteraard is er weer een legende: 2 trollen probeerden een schip aan land te slepen, echter kwam de zon op waardoor ze in steen veranderden. Ook zou er een monster geleefd hebben in 1 van de grotten nabij de rotsnaalden. Dit monster is zo’n 100 jaar geleden verdwenen tijdens een landverschuiving.

Jammer genoeg slaat het weer nu compleet om. Het begint behoorlijk te regenen. We kunnen vanaf 14.00 uur inchecken in ons appartement en dat besluiten we dan ook maar te doen. Er tegenover is een supermarkt en we doen alvast wat boodschappen voor vanavond en de komende dagen.

Over boodschappen gesproken: overal hoor en lees je dat de boodschappen in IJsland zo duur zijn... wij vinden het eigenlijk heel erg meevallen en zijn vooral heel blij dat we geen koffer vol met voer van huis hebben meegenomen. Dat is totaal niet nodig. Het prijsniveau is wel iets hoger dan in Nederland, maar geen reden om van alles van huis mee te nemen. Het enige wat hier echt onbetaalbaar is dat is vlees... 🙈 Oh, en kaas is ook niet te doen...

De planning was om na het eten nog naar het vliegtuigwrak op het zwarte zandstrand van Sólheimasandur te gaan. We zijn er nog wel even naar toe gereden, maar het bleef maar regenen en ook de IJslandse buienradar bracht weinig goed nieuws. Omdat het nog ruim 3,5e kilometer lopen is (en weer terug) hebben we het er maar niet op gewaagd en besloten morgenochtend op tijd op te staan en dan het wrak te gaan bezoeken.

Morgen staan er verder nog 4 (!!!!) watervallen op het programma. En eigenlijk willen we ook een beetje op tijd in onze cabin zijn... er zit namelijk een hottub bij 🤩

Nog maar een keer zeggen hoe prachtig dit is, ik verheug me op het fotoboek wat uiteraard weer gemaakt gaat worden