29 juli - Amsterdam - Keflavík - Eyrarbakki

IJsland, Eyrarbakki

Weer leek het er op dat een reis in 2020 niet door zou gaan... na onze geannuleerde reis naar Amerika in april zou dat wel heel zuur zijn geweest (wel begrijpelijk, maar ook heel erg zuur).

Afgelopen juni zijn onze vluchten naar IJsland door SAS Airlines geannuleerd. Ze vlogen nog wel op onze aankomst- en vertrekdag, dus ik begreep niet zo goed waarom ze ons niet omgeboekt hadden. Ik had dat alsnog wel willen regelen, maar na enig bestuderen van het nieuwe reisschema bleek dat we dan met 3 verschillende maatschappijen zouden vliegen (we hadden een stopover in zowel de heen- als de terugreis). Drie verschillende maatschappijen maakt ook 3x zoveel kans op alsnog een kink in de kabel. Dat werd me toch iets te gortig 🤣 Dus bij SAS alsnog maar een refund aangevraagd en direct er na bij Icelandair nieuwe tickets geboekt. De eigen IJslandse luchtvaartmaatschappij zou vast wel blijven vliegen... Bijkomend voordeel was dat we nu 2 dagen langer konden gaan, op die dagen lagen de prijzen aanzienlijk lager dan dat we op de dagen zouden gaan die we oorspronkelijk gepland hadden. Zelfs met overnachting en verlenging van de huurauto (later bleek dat dat ons geen cent extra zou kosten, ze waren vast allang blij dat ze een auto konden verhuren 🙈) was dit voordeliger... ach we klagen niet 🤣

Natuurlijk bleef het in verband met de toenemende aantallen zieken in Nederland tot het laatste moment spannend, maar om 14.10 uur was het “gevaar” geweken... we vertrokken met een bomvolle 757 naar IJsland!

Na een prima vlucht van krap 3 uur landden we op Keflavík Airport. We moesten daar nog even in het vliegtuig wachten omdat het druk was voor de coronatesten. Na een kwartiertje mochten we dan rijtje voor rijtje uitstappen (heeeeerlijk, zo gestructureerd... Dat zouden ze er in moeten houden!)

Op het vliegveld konden we zo aanschuiven voor de testen. Mirthe had geluk... die was te jong dus zij mocht overslaan. Emma had pech, zij moest wel... ik geloof dat ze liever voor een quarantaine van 2 weken had gekozen 🤣 Na een kwartier stonden we met één schoongepoetst neusgat aan de andere kant van de testcabines. Toen ging alles lekker vlot door: de koffers lagen al op de band, de huurauto hadden we ook in no-time opgehaald en toen konden we onderweg maar ons appartementje in Eyrarbakki, zo’n 1.15uur rijden van het vliegveld.
Zolang we nog geen uitslagen hadden van de coronatesten, mochten we nog nergens komen. Dus de boodschappen moesten wachten tot morgen.
Onderweg kwamen we langs Strandarkirkja, die zouden we de een-na-laatste dag gaan bezoeken, maar de zon scheen zo mooi door de wolken wat het een prachtig plaatje maakte. Dus we zijn toch alvast even bij het kerkje gaan kijken. We waren er alleen, dus we durfden het wel aan hier zonder officiële uitslagen. Wat een prachtige locatie! Haast mysterieus 🤩

Na deze korte onderbreking zijn we naar ons appartement gereden, een heerlijk rustig plekje direct aan zee. Schoon en van alle gemakken voorzien. Hier komen we de nacht wel door!

Gelukkig hadden we om 22.00 uur allemaal een sms: onze coronatesten zijn negatief en we mogen dus verder reizen! Heel fijn om te horen, de laatste hobbel was nu genomen... Ons IJsland-avontuur gaat nu echt van start 🥳

Toch goed geregeld zo en nu maar genieten.😎 Groetjes uut Knoal

Johan 2020-07-31 07:28:52

Dag laiverds! Wat leuk om te lezen! Hopelijk gaat de rest van de vakantie ook zo soepel als dat die stok het neusgat inging. Couscous!

Broertje 2020-07-31 07:40:50

Het is weer leuk en onderhoudend. Fijn om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie reilen en zeilen. Veel plezier en geniet ervan, doen wij ook.

Papsie 2020-07-31 07:50:20

Bij vertrek naar Nederland wordt het andere neusgat gepoetst? Fijne vakantie.

Leo 2020-07-31 08:06:32

Ik verheug me op jouw schrijfsels de komende weken. En al helemáál op het prachtige fotoalbum wat natuurlijk weer gemaakt gaat worden na afloop

Mams 2020-07-31 08:13:27

Leuk om jullie weer te volgen. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in Ijsland.