30 juli - Eyrarbakki - Reykjavik - Bær

IJsland, Borgarbyggð

Vanmorgen waren we al op tijd wakker. Het tijdverschil met Nederland is -2 uur, stelt dus eigenlijk niks voor, maar is blijkbaar net genoeg om je uit je ritme te halen. En dat het ‘s nachts maar 2,5 uur een beetje donker is helpt natuurlijk ook niet mee 😂

Maar goed... ‘s morgens eerst maar ff wat gegeten en rustig aan gedoucht en alle zooi een beetje logisch ingepakt.
We hebben een Yaris gekregen als huurauto en die is net iets kleiner dan onze Clio, dus alle zooi wat we meegenomen hadden past niet echt prettig in de auto (note to self: bij een intensieve rondreis met veel verschillende overnachtingsadressen een klasse hoger boeken dan eigen auto óf minder meuk mee 🤣)

Waar we de eerste nacht hebben overnacht slapen we de laatste 2 nachten weer, dus we mochten wel een lege koffer bij ze achterlaten. Dat scheelt weer wat ruimte, heel fijn!

Goed... bepakt, bezakt en half door de assen gezakt zijn we vertrokken naar Reykjavik. De meest noordelijke hoofdstad ter wereld mogen we natuurlijk niet overslaan! In de stad woont zo’n 30% van het totale aantal inwoners van IJsland, ca. 120.000. De stad is dan ook best groot, maar heeft op een of andere manier het karakter van een groot dorp. Komt ook omdat het nagenoeg geen hoogbouw kent, alhoewel daar -gezien de vele- bouwplaatsen in het centrum al snel verandering in komt.

In Reykjavik hebben we wat rondgeslenterd en de hoogste kerk van IJsland bezocht: de Hallgrímskirkja. De kerk ziet er wat raar uit... de architect vond het nodig om het twee vleugels aan de voorkant te geven, gebaseerd op de vele basaltblokken die het eiland rijk is... het zal geen geheim zijn dat we nou niet bepaald gecharmeerd zijn van deze kerk (lees: spuuglelijk). Maar goed, als toerist mag je ‘m natuurlijk niet overslaan. Leuk is wel dat je met een liftje naar boven kunt de toren in. Vanuit de toren heb je dan rondom uitzicht over de stad.

Ook hebben we het beroemde roestvrijstalen kunstwerk aan de baai bekeken: Sun Voyager, op zijn IJslands: Solfar. Het kunstwerk werd in 1990 geplaatst ter ere van het 200-jarige bestaan van Reykjavik. Volgens de kunstenaar Jón Gunnar is het een droomboot en een ode aan de zon. Dat je ‘t ff weet 😜

Verder hebben we nog wat rondgeslenterd door de oude winkelstraten van Reykjavik. Je vindt er allemaal leuke kleine winkeltjes, de grote ketens vind je elders.

Als laatste hebben we Harpa bezocht, een congrescentrum en Concertgebouw in een heel modern glazen jasje. Heel leuk om er even rond te lopen!

Na 2,5 uur hadden we Reykjavik eigenlijk ook wel weer gezien en vonden we het tijd om de natuur maar ‘s op te zoeken!
Ons volgende onderkomen ligt in Bær en als je een halfuurtje verder doorrijdt dan kom je bij 2 watervallen: Hraunfossar en Barnafoss. Beide watervallen vloeien in elkaar over, maar zijn toch totaal verschillend.
Barnafoss is een wilde woeste stroom.
En het bijzondere aan Hraunfossar is dat het water voordat het naar beneden stroomt onder de grond door kanalen van lava loopt. Hierdoor zie je dus geen rivier die naar beneden stort zoals bij veel andere watervallen. Maar in plaats daarvan lijkt het water vanuit het niets uit de wand te stromen.
Extra mooi is dat de waterval ook nog eens ruim 900 meter breed is, en je overal stroompjes water uit de zijwand ziet komen. Het water is kraakhelder en daardoor mooi blauw van kleur.

Na deze prachtige watervallen zijn we naar de Bed&Breakfast gereden. Onderweg kwamen we nog warmwaterbronnen tegen en hebben we nog een korte stop gemaakt. Grappig om het kokende water zo uit de grond te zien komen. Jammer dat het met een vreselijke geur gepaard gaat 🤣

Onze B&B ligt aan de rivier de Hvíta. Het is er intens rustig, een prima plek dus om mijn drone ‘s ff uit te laten 😜 Prachtig om te zien dat het water in deze rivier ook weer aquablauw is... 🤩

Vanavond hebben we te horen gekregen dat de regels in IJsland door het oprukkende coronavirus morgen weer worden aangescherpt. Toeristen die na vandaag het land binnenkomen worden direct bij aankomst getest en moeten na 4-6 dagen nog eens. Ook zijn mensenmenigten van meer dan 100 personen verboden en moet je 2 meter afstand houden van anderen... Hmmm, hopelijk blijft het hier eerst bij 🤔

Leuk om te lezen! Hoop voor jullie dat het kwa regels hierbij blijft!

Buuf 2020-07-31 13:25:57

Leuk om zo mee te reizen. Geur van de heet waterbronnen riekt naar zwavel zeker? Veel plezier.....

Leo 2020-07-31 13:39:36

Lekker die zwavelbaden🤧

Wim Abbing 2020-07-31 15:29:09

Opnieuw een leuk verhaal Ingrid, ik lees het met veel plezier. Geniet en verwonder je op dit eiland