Noordelijke IJszee

Verenigde Staten, Deadhorse

Maandag 18 augustus. We hebben besloten om de Dalton highway te rijden, die eindigt bij Deadhorse en de Prudhoe Bay-olievelden bij de Noordelijk IJszee. Vanaf Fairbanks is het ruim 800 kilometer, waarvan 667 km. over deze weg. De Dalton Highway behoort tot de "World's Most Dangerous Roads" en wordt eigenlijk alleen door trucks bereden, die zorgen voor aanvoer van materieel voor de olievelden.
Deadhorse bestaat hoofdzakelijk uit voorzieningen voor werknemers en bedrijven, die op de nabijgelegen olievelden werkzaam zijn.
De weg is niet al te best en bestaat hoofdzakelijk uit gravel. Tanken kun je onderweg maar één keer, dus de jerrycan kwam goed van pas. Er reden uiteindelijk twaalf teams mee.
Na 100 km. een lekke band met de witte Amazone, band verwisseld, koffie gedronken en weer verder. Het bleef opletten mede vanwege de regen werden sommige gedeelten van de weg behoorlijk glad. Nog een lekke band, maar verder ging het voorspoedig tot een 200 kilometer voor Deadhorse, toen bleek bij de Amazone van Paul een stabilisatorstang afgebroken te zijn vanaf het chassis en had hij geen remmen meer, daar hij achter een remklauw verloren was.
Remleiding afgedopt, zodat hij met drie wielen weer behoorlijk kon remmen. Aan de stabilisatiestang konden we ter plekke niets doen, dit moest gelast worden. Met een gangetje van 50 à 60 km. per uur verder gereden. Bij elke bocht in de weg zag je de achterwielen uit de wielkassen komen!
Om half negen waren we op de plaats van bestemming. Men had nog wat eten voor ons achtergehouden en na nog een biertje zijn we naar bed gegaan.

Nog even genieten en dan weer op Hollandse bodem. Mooi gedaan!

Willemijn 2014-08-21 20:36:51

Hang in there guys, nog even doorzetten, en dan alleen nog sweet memories, liefsssss karin

Karin 2014-08-21 23:38:31

Spannend ritje dit!!!

Leontine 2014-08-21 23:38:51

Wat een uitzichten dit is de rit der ritten Tot snel