Vandaag een overzicht van wat er zoal aan vooraf ging.

Nederland, Deurne

Toen er in januari 2013 besloten was om mee te doen, realiseerden we ons dat er een hoop werk aankwam. Echter dit bleef in het begin alleen bij praten, tot daden kwam het nog niet.
Via de organisatie kregen we lijst van zaken, die aandacht verdienden, hetzij in de vorm van controle hetzij vervanging. Zelf hadden we ook een lijst gemaakt.
In oktober 2013 zijn we daadwerkelijk begonnen. Er waren twee deadlines, de eerste was 8 maart 2014 waarop de auto door de organisatie bij de Volvo in Beesd gekeurd zou worden en de tweede was het inschepen op 11 juni 2014 in Zeebrugge
We zijn begonnen met een vier kolommen brug, die ik al een aantal jaren in mijn bezit had, te plaatsen in de carport, zodat we met name ook goed onder de auto konden werken.

Het grootste probleem aan de Volvo was wel dat er ooit sluiting in de bedrading onder het dashboard had gezeten, waarbij een groot aantal draden aan elkaar gesmolten waren. We hebben alle aangetaste draden ertussen uit gehaald en nieuwe stukken opnieuw ertussen gesoldeerd met extra krimpkousjes. Uiteraard alles in de juiste kleuren, volgens schema. Niet moeilijk, maar heel veel werk.
Vervolgens hebben we de achteras er onderuit gehaald, deze op speling laten controleren en na een schoonmaakbeurt en nieuwe pakking en olie weer onder de auto gemonteerd. Daarbij meteen veren, schokbrekers en vangbanden vernieuwd.
Ophanging achter gecontroleerd en waar nodig nieuwe rubbers geplaatst. Tevens de wiellagers vervangen en met een micrometer netjes uitgeshimd.
We hadden al besloten om er een overdrive onder te zetten. Dit was nog een hele klus, daar overdrive met versnellingsbak samen 40 kg wegen. Hierbij moest ook nog het voorste deel van de cardanas ingekort worden. Tevens toen ook maar de achterste krukaskering vervangen, daar auto al een tijdje wat olie lekte. Een hele klus, maar met vereende krachten kwam het er allemaal netjes onder te zitten en de Volvo lekte geen olie meer.
Verder onder de auto nog de benzineleiding en een aantal remleidingen vernieuwd.
Morgen meer... en maandag start de reis!

Beste Mathijs, beste Piet. Hartelijk dank voor het feit dat wij jullie kunnen en gaan volgen. Ik wens jullie een goede en behouden vaart. Tevens wens ik jullie veel mooie en spannende belevingen tijdens jullie reis. Het ga jullie goed Alex

Alex 2014-07-12 16:49:10

Toi toi, fijn dat we jullie kunnen volgen. Succes met de reis.

Willemijn 2014-07-12 18:48:47

Beste Piet en Mathijs, het begint nu echt af te tellen….de laatste nachten in Nederland voor de aanvang van het grote avontuur! Wat een schitterende ervaring om samen deze reis te gaan doen. We wensen jullie een geweldig mooie reis toe met vooral veel fijne momenten. Geniet er samen van. We letten hier in Nederland wel op Olga. Liefs Peter en Coby

Peter en Coby 2014-07-12 21:05:58

Wat een aanloop naar dit avontuur! Ontzettend veel plezier, geniet van alle momenten en maak er iets fantastisch van samen! Veel liefs, we denken aan jullie!

ZusFrederike & Jens 2014-07-12 21:17:31

Mannen, want dat zijn jullie in zo.n uitdaging. Het gaat jullie goed. Let goed op. Piet blijf wakker, je wilt toch ook die grand canyon zien? Geniet. Dit is echt once in a life time!!! Het wordt zeker een onvergetelijke ervaring samen. Zorg goed voor elkaar. We volgen jullie met aandacht maar ook vanuit ons hart. XXXX

Jan en Annemieke 2014-07-13 01:49:28

Veel plezier / leuke reis; een geweldige ervaring!