Het begin

Nederland, Deurne

Onze Volvo, waarmee wij de Panamericana rijden is een groene Volvo Amazone type P130 met kenteken 46-47-GK. Het is een 4-cylinder met een B20 (2000 cm3) benzinemotor.
Mathijs heeft deze Volvo in 2009 gekocht van een particulier in de omgeving van Utrecht met het kenteken 45-92-BH. De APK was verlopen en er was nogal wat achterstallig onderhoud. Dus veel werk aan de winkel! Veel gesleuteld en de auto klaar gemaakt voor de APK. Daar bleek het chassisnummer niet met het nummer op het kentekenbewijs te kloppen. Een hoop gezeur, politie erbij want de auto kon ook nog gestolen zijn! Toch alles goed gekomen. Via het RDW een nieuw kenteken 46-47-GK gekregen, welke origineel bij deze auto hoorde en de Volvo Amazone bleek nu ineens twee jaar jonger te zijn, ging van 1966 naar 1968.
In 2010 is er wel een andere motor ingekomen, daar de originele het begaf. Aangezien ik van 1975 tot 1982 ook zelf een Volvo Amazone heb gereden en deze nog steeds in mijn bezit heb plus nog een groot aantal onderdelen, waaronder een drietal motoren, kwam dit goed uit. We hebben er toen een motor, een B20, ingelegd, die 17 jaar niet gelopen had, dit kan dus bij Volvo!
Mathijs heeft daarna dagelijks met auto gereden en is er onder andere. mee op vakantie naar Zuid-Frankrijk, Spanje, Corsica en Sardinië geweest, zonder noemenswaardige problemen.
Zo af en toe, voor vrienden, wordt de Volvo ook als trouwauto gebruikt. Hij wordt dan door Olga volledig gepoetst en versiert en ziet er, ook volgens het bruidspaar, dan fantastisch uit.
Het initiatief voor deze reis komt van Mathijs. Via de Volvo-club, waar hij lid van is, had hij gehoord over de Panamericana een reis met oude Volvo’s van Panama naar Alaska. In januari 2013 werd ik hierover gebeld en ik zei dat ik daar toch even over na moest denken. De volgende dag zouden we weer contact hebben. Zo gezegd zo gedaan, maar het bleek dat hij ons meteen al ingeschreven had, want je moest er volgens Mathijs snel bij zijn!
Daarnaast wordt er gevraagd de stichting “Homeless Child” te sponsoren. Deze stichting brengt geld bijeen om voor straatkinderen in Honduras een opleiding in de autotechniek te verzorgen. Een nobel streven!

kinderen, ze blijven je verrassen...