Zondag 21 juli. La Mothe Saint Heray - Tours.

Frankrijk, Tours (Indre-et-Loire)

Vanmorgen een heerlijk ontbijt bij onze Belgische gastvrouw genoten.
Alles in hun huis greep terug op hun reis over de wereld. Een vitrine met sextant, windmeter, peillood en nog veel meer attributen. Aan de muur foto’s en verslagen en Ushi (want zo bleek ze re heten) en Jean Paul ( een grote man met veel haar op z’n hoofd en gezicht) vertelden honderd uit over de oceanen die ze zijn overgevaren, de reizen die ze ondertussen door alle landen hebben gemaakt en hun regelmatige terugvluchten om zo af en toe kinderen en kleinkinderen te zien,
Inmiddels zijn ze 75 en 78 jaar maar nog steeds jeugdig.

We hadden de vorige avond niet getankt, dus eenmaal op pad maar even een pomp zoeken. De eerste na zo’n 15 kilometer was al jaren niet meer in gebruik, maar stond op TomTom nog aangewezen als benzinestation. Het werd spannend. De tweede, na 10 kilometer, was bij een garage, maar ook daar was weinig leven, en de slangen van de pomp waren doorgesneden. De wijzer van Marlies stond al diep in het rood. Zuinig rijden naar de volgende. Zoals al eerder gezegd, waar zijn ze als je ze zoekt.
Uiteindelijk gevuld en met lunch op pad.
We reden weer door een prachtig gebied. Veel grote huizen en kastelen. De eerste die we tegenkwamen was nog van kardinaal Richelieu geweest. In deze buurt is de invloed van de kerk groot geweest. De katholieken waren de baas. Ze gaven daar ook uiting aan om in ieder klein dorpje een ‘Jezus aan het kruis’ neer te zetten. Soms wel meer dan één
Was Jezus eerst nog van wit steen, later werd hij zilver en nog later zelfs goud. Baas boven baas.

Toen we wilden lunchen, waren de bankjes natuurlijk weer niet te vinden. We reden door tot Chinon. Op internet aangeprezen als een van de 5 mooiste dorpen in Frankrijk.
Het was een drukte van belang, markten, strandjes aan de Loire en een bosrijk gebied aan het water waar we lunchten.

Nog 50 kilometer naar Tours. Halverwege stopten we voor een drankje in Villandry. Een drukte, maar waarom. Er bleek een enorm kasteel te staan wat kennelijk de moeite van het bezoeken waard bleek. Maar niet door ons. Een foto vonden we genoeg. Maar het was zorgvuldig aan het oog onttrokken, dus je moet het met een luchtfoto van internet doen.

Aangekomen in Tours even pauze. Het was best een pittige rit geweest. Na een uurtje Tours in. Anders dan vorige week was het hier op zondag een drukte van belang. Op aanraden van onze gastvrouw gingen we eerst naar een toeristische plek. Een mooi plein, veel terrassen en druk bezet. Om wat te eten gingen we een kilometer verderop. Beter en goedkoper.

Terug in ons sousterrain bijtijds slapen. Morgen naar Chartres. Veelbelovend.

Bij Villandry zijn wij ook geweest. Eén van de vele kastelen aan de Loire, bekend om de mooie tuinen en het ligt aan de fietsroute 'Loire a velo'. Weer een leuk dagje!

Eric 2019-07-22 10:07:54

Prachtige foto's weer en heerlijk jullie verslag elke dag! Kunnen jullie niet nog een paar weken onderweg blijven, al was het alleen maar om elke dag uit te kunnen kijken naar jullie blog? Liefs Hes

Hesther 2019-07-22 10:13:09

Wederom genieten

Frank & Sandra 2019-07-22 11:04:30

Volg jullie reis sinds een aantal dagen. Het ziet er goed uit. Fijn dat het zo zorgeloos en met goed weer verloopt. Frankrijk is geen onbekend gebied voor ons. En dat is nog steeds zo. Herken veel plaatsen waar jullie zijn geweest. Ook het Loire-gebied met de stadse vakwerkhuizen en kastelen. Mochten jullie ooit tijd en gelegenheid hebben, raden we jullie - alleen al om je te verbazen - kasteel Chambord aan. Maar ook een vaartocht over de Loire. Dank jullie wel voor het delen van jullie reistocht, goede reis en geniet de komende week volop.