Catalonië uit, Aragon in.

Spanje, Huesca

Vanmorgen, toen we wakker werden in ons middeleeuws hotel in Balaguer, hadden we geen idee van tijd, temperatuur en omgeving. Onze kamer had geen raam naar buiten en de airco stond hoog. Maar eenmaal buiten overviel het zonlicht en de temperatuur ons. Ook bleek er in Balaguer veel meer levendigheid dan zondagavond.
We besloten toch maar snel te vertrekken richting Huesca.
Het eerste deel van de trip was het laatste stukje Catalonië. Hier werd ons wel iets duidelijk. Catalonië strijdt al geruime tijd voor zelfstandigheid. De bewoners voelen zich hier de cashcow van Spanje. Daar zit wel wat in. Ze leveren meer aan Spanje dan ze er voor terugkrijgen. Die verhouding is wel erg scheef. Aan de andere kant, zo werkt dat nou eenmaal in een land. Misschien zou de Randstad ook wel los willen van sommige delen van Nederland.
Die strijd wordt ondersteund door overal gele linten aan te knopen, teksten op muren over politieke gevangenen, democratie en onder plaatsnamen Republica Catalunya te schrijven.
Naarmate we meer westwaarts reden werden de dorpjes armoediger en leken de protesten heviger te worden. Logisch. Deze mensen zouden het meest baat hebben bij een zelfstandig Catalonië. De plaats Balaguer was vroeger een Baskische plaats. Nu Catalonisch. Begrijpelijk.
Maar toch kwam de grens van Catalonië in zicht en reden we Aragon binnen.
En alsmaar werd het warmer. En langzaam veranderde het landschap. Het werd ruiger en duidelijk reden we meer richting de Pyreneeën. Een flink stuk over C-wegen waar we geen hond tegenkwamen en sommige grote lege vlaktes. Kleine dorpjes van een paar huizen en een knots van een kerk. Één daarvan was in beslag genomen door een roedel (?) ooievaars.
Veel industrie en heel veel maisvelden.

Eigenlijk tamelijk snel bereikten we Huesca. De hoofdstad van de gelijknamige provincie. Een mooie en behoorlijk grote stad met een prachtig park. Nadat we ons hadden geïnstalleerd en de brommers hadden weggezet gingen we de stad in. Dat was om een uur of 5. Eigenlijk te vroeg. Om circa half 8 loopt ineens de stad vol. Terrassen worden bezet, de winkels krijgen klandizie en er wordt geflaneerd.

We hebben nog wat gegeten en redelijk vroeg naar het hotel. Morgen naar Pamplona. Dat is een flinke ruk en we willen daar niet al te laat zijn.

Heerlijk, fijn ook dat er geen regen meer is gevallen. Lekker genieten en voorzichtig!

Dorien 2019-07-16 09:00:59

Weer een leuke verhaal, ik geniet met jullie mee. xx

Janneke 2019-07-16 09:18:00

Mooi Jacques, hoe je dat beschrijft over de kramp van Catalonië, en hoe jullie dit op de brommer zo mooi kunnen waarnemen, ik geniet nu al weer elke ochtend met een kop koffie van jullie verslag. Liefs Hes

Hes 2019-07-16 09:33:44

Wat een mooi verslag, erg interessant om te lezen. Net als Hes geniet ik, met een kopje koffie, steeds van jullie verslag. Liefs en een fijne dag!

patty 2019-07-16 10:36:16

Heb weer genoten van jullie avontuur.

Marion 2019-07-18 11:30:49

jullie zijn dinsdag de 16de vergeten

Janneke 2019-07-18 14:42:51

Leuk om jullie zo te volgen. Heel veel plezier. Liefs van mim en tiet