Pamplona / Iruña

Spanje, Pamplona

Vanmorgen na een klein ontbijt getankt en vertrokken voor zo’n 185 kilometer.
Een werkelijk prachtige start waar we al snel de hoogte ingingen tot wel een kleine 1000 meter.en dat voel je dan ook gelijk, want ondanks dat het een warme dag was, de rijwind wordt dan best fris.
Om ons heen steeds meer rotsen want we kwamen dichter bij de Pyreneeën.
Waarom mensen in die kleine dorpjes wonen is een raadsel. We dronken koffie in een klein dorpje op een terrasje. We werden daar ongegeneerd aangekeken of we net waren geland met een ruimteschip. Letterlijk iedereen kent elkaar daar en om 12 uur zaten ze al volop aan de alcohol.
We reden over de mooiste landwegen die nog zo goed als nieuw leken. Ze worden ook nauwelijks gebruikt.
Ik kan blijven zeggen hoe mooi en wijds de omgeving is. Bijna saai.
Na een tijd reden we de provincie Zaragoza binnen.
Het is me een beetje onduidelijk hoe het land is opgedeeld. Je hebt Catalonië, Andalusië en zo, dat zijn provincies, maar die zijn weer onderverdeeld. Pals valt in de Costa Brava, maar ook dus in Catalonië. Maar ook in het gebied Gerona. Die hele omgeving bevat ook de Emporda. Alt en baix emporda. Een soort hoge en lage Veluwe.

Heb je ook wel eens dat als je een benzinestation of een picknickplaats zoekt je er geen tegenkomt. Na lang rijden vonden we een leuke plek aan het water. Een perfecte stopplaats. Daarna eenmaal op pad zagen we gebiedjes met tientallen picknickbanken. Te laat.
En toen we een benzinestation voorbij waren gereden omdat we dachten dat we een volgend nog wel zouden halen, zagen we er geen. De wegen waren zo stil dat Marlies beelden kreeg van enge mannen die het op ons gemunt hadden, of beren die opdoken en ons wilden verslinden.

Langzaamaan kwam Pamplona in zicht. Ook wel Iruña genoemd. Ze zijn hier heel erg tweetalig. Spaans en Baskisch. Dat laatste lijkt nergens op. Ja, Grieks of zo.

Het laatste stuk naar Pamplona reden we over de Camino de Santiago. We kwamen helaas geen wandelaars tegen. Toch wel net alsof het ook een louterende werking op brommerrijders had. Gek hè?

Pamplona is een indrukwekkende grote stad. Enerzijds chique en goed verzorgd, maar ook een hippe jongerenstad en ook wel armoedige wijken.

De aankomst was wat rommelig. Wachten op de beheerder, bril kwijt, een probleempje met werk, maar uiteindelijk genoten van een leuke stad.

Morgen naar Frankrijk. Geen moment spijt gehad van deze trip onder de Pyreneeën door.

alweer een gezellig verslag van de reis, ga zo door heerlijk. xx

Janneke 2019-07-17 12:55:34

Hi Jacques, Wat leuk jullie te mogen volgen op jullie terugreis en mee te genieten van dit ruig en puur stukje Spanje via jouw blog en foto's. Die opdeling van Spanje, dat had ik me dat ook al afgevraagd, en heb het nu opgezocht ....Spanje is sinds 1978 (na dictatuur van Franco) onderverdeeld in zeventien autonome gemeenschappen, ook regio’s genoemd – zoals Catalonië- en deze zijn zelf weer onderverdeeld in provincies – waaronder Gerona. Costa Brava is een kuststreek en onderdeel van provincie Gerona. Leuk om te weten, maar veel leuker om er van te genieten zoals jullie doen. Fijne reis nog, Koen

Koen 2019-07-17 15:02:41

“Waarom mensen in kleine dorpjes wonen “ Je geeft zelf het antwoord ....:-)

Gerard 2019-07-17 16:27:22

WoW, wat een avontuur weer. Geniet er van, wij genieten van jullie verhalen.

Ida 2019-07-17 17:18:44

Jac en Marlies, prachtige verhalen en leuk om te volgen. Blij dat alles goed en voorspoedig gaat. Fijne reis naar Frankrijk.