Cultuur snuiven

Cambodja, Sangkat Orussey Ti Bei

Vanmorgen heb ik heerlijk uitgeslapen. Daar was ik ook best wel een beetje aan toe. Vanaf dat ik hier ben heb ik nog niet heel veel stil gezeten en doe ik van alles. Als ik geen les geef op het schooltje, dan ben ik wel de stad en de geschiedenis en cultuur van Cambodja aan het verkennen. En dus zat ik deze dag pas om 10:30 uur aan mijn fruitontbijtje. Dat krijg ik iedere dag en bestaat meestal uit banaan, appel, watermeloen, dragonfruit, ananas en mango. Erg lekker. Om 11:00 uur stapte ik het hostel uit en nog geen 300 meter verder begon het te druppelen. En nog geen 2 minuten later viel het met bakken uit de lucht. Dat was de eerste keer sinds ik hier ben dat het overdag regent. Ik was net op tijd terug bij het hostel. Gelukkig was het een uurtje later gedaan met de nattigheid en ben ik de tempel van de wijk waar ik woon gaan bezoeken. Die was mooi, maar niet bijzonder. Wat leuker was, was de wijk die daar achter lag. Wij zouden het motoport noemen, want een brommers dat daar waren. Niet normaal veel. Je kunt ze er nieuw en vooral tweedehands kopen. Ik heb van mijn leven nog nooit zoveel brommers bij elkaar gezien. Vervolgens wat rondgedwaald en in het hostel weer wat gegeten.

‘s-Middags ben ik naar een wijk in het noorden van Phnom Penh geweest. Er zou daar veel streetart moeten zijn. En dat was er. Een geweldig leuke wijk met een heerlijke sfeer. Erg relaxed en de tijd staat daar wel een beetje stil. Ik had het idee dat ik daar een nog grotere attractie was dan in het centrum van de stad. Want menig Cambodjaan liet zijn mond openvallen en vergat em dicht te doen toen ik langsliep. Ik ben geen één westerling tegengekomen en ik ben er een paar uur geweest. Wat straten achter de ‘streetartwijk’ was een dependance van Autoschade Baarends. Op straat werden auto’s uitgedeukt, geplamuurd, geschuurd en ook gewoon gespoten. Het stonk er van jewelste. En niemand die een mondkapje ophad. Ook waren er wat mannen aan het lassen. Gelukkig hadden ze een zonnebril op, dan worden ze iets minder snel blind dan als ze er geen op zouden doen. Van lasbrillen heeft hier nog niemand gehoord.

Vervolgens kwam ik nog langs wat marktjes. Met foto en video kan je veel vastleggen, maar niet de geur. Vaak is die hier niet prettig (meestal stinkt het gewoon, omdat afval gewoon langs de kant ligt), maar soms is die heel prettig, zoals op marktjes waar ze vers fruit, groenten en specerijen verkopen. De enige plek waar het daar stinkt is waar vlees wordt verkocht. Misschien hebben die vegetariërs het toch niet zo gek gezien.

Als afsluiting van de dag ben ik gaan eten met Kimlay en nog 10 andere vrijwilligers. Deze zijn 3 maanden werkzaam op diverse private schools en komen uit Engeland, Noorwegen en Amerika. Het was leuk om een avond met ze door te brengen. Het bleek dat het op die private schools ook niet allemaal je van het is. Kimlay vertelde me dat ons uitstapje een dagje later wordt. We vertrekken zaterdag. Ook prima. Inmiddels ben ik wel gewend om ervan uit te gaan dat dingen aan verandering onderhevig zijn. En zeker afspraken.

Marco wat fijn dat jij zo flexibel bent en steeds weer oplossingen vindt.Ook leuk dat jij zo'n grote bezienswaardigheid bent! Pas op dat je niet naast je schoenen gaat lopen!!! We bewonderen je inzet voor de kinderen daar en de manier waarop je hen onderwijst. Veel sterkte !

Bets Janse 2019-10-23 21:29:38

Wat een indrukken maak je mee! Dit vergeet je nooit meer... En inderdaad straks terug in NL wel wennen dat men je niet aanstaart met open mond 😁. Hoe knap je ook bent.

Roland 2019-10-23 22:23:09

Mooie streetart, ik zou er ook best wat foto's willen maken :-)