Bingo!

Cambodja, Sangkat Trapeang Krosang

De reis naar het schooltje verliep eindelijk eens een keertje vlot. Zo kan het dus ook. 's-Morgens wederom met de onderbouw aan het oefenen geweest. De start van de les is iedere keer wel een klein feestje. Alle kinderen staan op als ik binnen kom, vouwen hun handen voor hun borst en heten we welkom en vragen hoe het met me is. Ik moet zeggen dat is toch wel leuk. Ze blijven dan staan totdat ik zeg dat het goed met me is en dat ze mogen gaan zitten. Ik denk niet dat we dit in Nederland voor elkaar krijgen. Uiteraard heb ik deze les veel met de kinderen herhaald van gisteren en een paar nieuwe uitspraakoefeningetjes gedaan. Zo nu en dan heb ik ze ook wat laten opschrijven. Ze zijn jong en hebben afwisseling nodig. Van sommige leerlingen leek hun handschrift overigens verdacht veel op dat van mij. Dat kon geen toeval zijn. En volgens mij was het dat ook niet. Ik had het vermoeden dat er een paar kinderen waren die niet kunnen schrijven en dus ook niet kunnen lezen. Zij kopiëren wat ik op het bord heb geschreven en zien een woord dus meer als een plaatje. Dit werd duidelijk toen ik even later een speloefening deed waarbij de kinderen om de beurt een kaartje mochten trekken en dan het woord wat op het kaartje stond hardop moesten voorlezen. En toen kwam de aap al snel uit de mouw. Enkele kinderen hielden zelfs het kaartje op zijn kop. Dit is natuurlijk erg sneu voor die kinderen. Morgen met de desbetreffende leerkracht maar eens bespreken of zij dit weet en hoe we dit aan gaan pakken. Want deze kinderen komen zo maar beperkt verder en met dat ze ouder worden wordt het alleen maar lastiger.

Tussen de middag hebben Stefan (dat is de Nederlander die in Phnom Penh woont en zich sinds kort ook inzet voor Beetje Beter) en ik met de leerkrachten gezeten en zijn de spelletjes die ik uit Nederland heb meegenomen besproken. Vooral is met ze besproken dat ze ze in de les moeten gebruiken, omdat dat afwisselend is voor de leerlingen. Dat is al een uitdaging voor de leerkrachten en we hebben ze nog verder uitgedaagt, door ze te vragen creatief met de spelletjes om te gaan. Met het bingospel bijvoorbeeld. Ze kunnen dit spelen zoals de regels op de doos staan, maar je kunt ook de kaarten gebruiken om de leerlingen zinnen te laten maken, om plaatjes te beschrijven, enz. Dit is voor Cambodjanen erg lastig. Ze zijn opgegroeid met het opvolgen van orders. Als je een voorbeeld geeft van hoe iets kan, dan gaan ze dat ook op die manier doen. Ze zien het niet als een voorbeeld, maar als de manier om het te doen. Ik ga proberen de leerkrachten de komende tijd voorzichtig uit te dagen om de spelletjes niet alleen te gaan gebruiken, maar ook om ze op andere manieren te gebruiken. Het bingospel (dat ik ook weer heb gekregen) viel overigens enorm in de smaak. Je kunt er echt van alles mee doen. Ook kreeg ik positieve reacties op de flashcards die ik mee had genomen (gekregen van Tim en Floor) en de memory en dominspelletjes. Die laatste 2 gaan voornamelijk in de jongste groepen worden gebruikt.

's-Middags de bovenbouw weer onder mijn hoede gehad. Ik was blij dat ze de woorden die we gisteren geoefend hadden nog wisten en ze bijna allemaal op de juiste manier uit te spreken. En ze hebben de ezelsbruggetjes onthouden. Zo weten ze nu dat om "th" (zoals in something) goed uit te kunnen spreken, ze hun tong tussen hun tanden moeten plaatsen. Dat is trouwens een leuk gezicht als we dat oefenen. Deze les vind ik overigens leuker om te doen, omdat deze veel meer interactie in zich heeft, omdat ze al een redelijke woordenschat hebben. Ze kunnen mij goed verstaan. Dat is andersom overigens nog niet zo.

Net als de heenweg ging ook de terugweg (relatief) vlot (45 minuten). Ik heb in het hostel gegeten. Navraag leerde namelijk dat dat kon. Ze moest wel even de menukaart zoeken, want omdat er zo weinig gasten zijn wist ze niet meer waar die was. Het smaakte me prima. Vanavond de lessen van morgen weer voorbereid en ik heb nog een filmpje gekeken. Niet echt spannend allemaal. Het begint allemaal steeds meer op een werkdag te lijken (vol met vastigheden). Morgen is al weer de laatste werkdag. Dan zit de eerste week erop en mag ik weekend gaan houden. Bij vrienden langsgaan zal er wel niet van komen en dus moet ik maar eens gaan bedenken wat ik dit weekend ga doen. In ieder geval wil ik naar het Royal Palace en wil ik naar een tempel waar ik over heb gelezen.

Als je niets te doen hebt van het weekend, je bent welkom hoor 😁