Māori and Geyser

Nieuw-Zeeland, Rotorua

Op 12 mei verlieten we de Blue Duck Station en we vervolgden onze reis richting noord-west. Onze volgende bestemming was het regenwoud van Te Urewera ten z.o. van Lake Rotorua. Midden in de bush onder een dik wolkendek vonden we in Ngaputahi ons camp. We werden heel vriendelijk door een Māori-vrouw ontvangen en kregen uitleg over het leven van de Māori in de bush. Vervolgens kregen we onze tent te zien en de plek waar we de bio-toilet was. Overigens telt dit camp 2 tenten en wij waren de enigste en laatste bezoekers voor de aankomende winter. Om 17.45 uur was het donker dus vanaf dat moment was onze zaklantaarn en een paar kaarsen de enigste verlichting. Na een eenvoudig maar verzorgd diner in de openlucht gingen we maar direkt naar bed. Onze kleding hielden we aan want het was inmiddels al erg koud. Ondanks heel veel regen en wind hebben we wel lekker geslapen. De volgende ochtend (gelukkig droog), na het ontbijt, maakten we een regenwoudwandeling en kregen we uitleg over de belangrijke rol die bomen spelen in de Māori-traditie. Tijdens deze wandeling hebben we allebij een inheemse boom geplant, de Kowhai. Een boom die vele honderden jaren oud kan worden.
Na een eenvoudige lunch nabij een waterval verlieten wij Te Urewera op weg naar onze volgende cottage iets buiten de stad Rotorua. De Blossom Cottage is een prachtig gelegen huis van alle gemakken voorzien. Heerlijk!
De stad Rotorua is in zijn geheel in de krater van een vulkaan gebouwd.
14 mei (eindelijk weer een zonnige dag) stond in het teken van het Thermal Wonderland Wai-O-Tapu en Kuirau Park met geisers, borrelende modderpoelen en zwavelbronnen. De Prince of Wales Feathers geiser spuit circa 20x per dag tot wel 20 meter hoogte. Tot slot bezochten we nog een culturele Maori-voorstelling met o.a. de strijdlustige Haka-dans.
15 mei stond in het teken van 'rustig aan'. We gingen dan ook pas om 12 uur op pad. Een korte wandeling door Waiariki, een gebied met de Redwood Trees. De hoogste bomen ter wereld (tot wel 100 meter). Vervolgens bezochten we het Rotorua museum en sloten de dag af met een bezoek aan het Polynesian Spa met Hot Mineral Bathing (42 grd) in de openlucht met een prachtig uitzicht op het meer.
Al met al waren het weer zeer geslaagde dagen met vele belevenissen.
Groetjes Hanni & Nick

Oh..oh...was haben wir die letzten Tage wieder viel erlebt. Viele Erfahrungen reicher: Geschlafen im tiefsten Wald, in einem Maori Bushcamp, gewandert mit einem Maori-guide (einer netten jungen Frau) und einheimische Bäume gepflanzt. In der Nacht mit dem Gewand an geschlafen, es war einfach zu frisch im Walde. Auch in diesem Bushcamp waren wir die letzten Gäste vor der Winterpause. Zu dritt hatten wir es jedoch sehr gemütlich.
Die Stadt Rorotura, wo wir anschliessend 3 Tage verblieben, wurde auf einem Krater gebaut. Überall, wohin man schaut, dampft und sprudelt es. Der grösste Geyser erreicht hier 20 Meter. Eine wahnsinnige Kraft lässt den Geyser 20 x am Tag spritzen. Im einem der viele Spa-Zentra haben wir, gemeinsam mit den vielen Chinesen (ja in Rotorua da sind sie wieder) in den Bädern -mit Aussicht aus den See- bei 42 Grd Wassertemperatur herrlich geschwitzt.
Haus und Bett sind wieder hervorragend (Note 9). In der früh konnten wir frische Eier im Hühnerstall holen. Eigentümer mit Tieren wohnt nebenan. Ihr seht...es geht uns einfach gut.
Morgen beginnt die letzte Etappe in NZ, auf zur Halbinsel Coromandel, zum ausruhen......aber wir sind ja schon so ausgeruht! Nur die Bräune, die fehlt jedoch noch. Die Wetterprognose: weiterhin Blässe.
GL Grüsse, Hanni und Nick

Mooi verslag. Reis graag is een site waar al dit soort verslagen van jullie helemaal in passen. Het is vooral bedoeld om reizigers bekend te maken met de landen en steden die ze willen aandoen. Ben benieuwd naar het vervolg van jullie reis.

henri 2016-05-16 08:04:58

Beste Nick en Hanni, Het is echt heerlijk om jullie verslagen te lezen, tegenwoordig blijft de krant en ander leesvoer links liggen😊 Groetjes Peter

Peter van Schooten 2016-05-16 10:53:34

Wow, helemaal back to the roots of het echte Nieuw Zeeland en de vriendelijke en gastvrije Māori. Hanni, boomknuffelen kan ook in de Flevopolder (ik zal er een voor je reserveren) Fantastisch allemaal en iedere keer weer erg leuk om te lezen. Vergeet niet om voordat jullie verder trekken niet een mooie Māori tatoo te laten zetten :-) Groet, Jan

Jan Vredenburg 2016-05-16 11:32:37

Jullie verslagen zijn lekker leesvoer en goed om te lezen dat jullie kamperen toch ook wel leuk vinden . er is genoeg te beleven en te doen zo te lezen je zal wel moe terug komen haha