Monterey

Verenigde Staten, Monterey

Vanuit Santa Cruz vertrekken we naar Monterey, zo'n 30 mijl verder. We hebben gepland om in dit laatste deel van onze reis geen grote afstanden meer af te leggen maar korte stukjes te rijden, wat prima te doen is zo langs de kust tussen San Francisco en Los Angeles. Monterey is een voormalig vissersdorp, bekend geworden door een roman van John Steinbeck die hier uit de buurt komt (Salinas). We hebben in eerste instantie gepland om 2 nachten in Monterey te blijven maar besluiten dat we er best 3 nachten van kunnen maken, helemaal als we een centraal in het plaatsje gelegen camping vinden die ons goed bevalt. Als we aankomen op de camping zijn er rondom ons verschillende kampeerders die een vuurtje stoken, sowieso een zeer geliefde bezigheid van kamperende Amerikanen. Wij hebben ook nog brandhout liggen en besluiten dat we best de volgende avond ook een vuurtje kunnen stoken en gaan vroeg naar bed. De volgende ochtend horen we het geluid van een hamer, iemand van de camping is bordjes aan het neerzetten maar we besteden er geen aandacht aan en maken ons op om naar het aquarium te gaan, de grootste trekpleister in Monterey, gelegen aan het eind van de Cannery Row, de toeristische straat waar vroeger de sardientjes inblikfabrieken gevestigd waren. Het aquarium is erg mooi en ligt pal aan de baai waardoor je zowel binnen als buiten van de zeedieren kunt genieten. Er zijn bijvoorbeeld zeeotters binnen te bezichtigen maar als je even naar buiten loopt zie je ze ook ronddobberen in de baai! Dit is wel het meest fascinerende aan dit aquarium. Er zijn ook een aantal zeer grote bassins met een kelwoud (komt hier voor de kust veel voor) en een bassin met tonijnen en hamerhaaien. In dit laatste bassin zijn in het verleden ook jonge witte haaien te zien geweest maar deze moeten altijd weer worden vrijgelaten voordat ze te groot worden. Het is druk binnen met ook wat jonge schoolklassen en op de een of andere manier is het binnen erg gehorig. Aimée is mee in de draagzak en het lukt binnen niet goed om in slaap te komen dus is het fijn dat we ook af en toe naar buiten kunnen waar je altijd zeeleeuwen ziet en diverse soorten vogels. Wat ook erg mooi is in het aquarium zijn de tentoonstellingen over kwallen en octopussen. Dit zijn natuurlijk geen dieren met een hoog aaibaarheidsgehalte maar wel erg mooi om zo vanachter glas te bewonderen. Joanne maakt een hoop mooie foto's, met mijn huis-tuin-keuken camera is het lastiger en bovendien is mijn batterij halverwege de dag leeg.. `s middags nog even even wat rondgelopen in het stadje en boodschapje gedaan. Op de camping gaan we barbecuen op de steenkolenbarbeque die we van twee Duitse toeristen hebben gekregen bij Lake Meade, zij hadden hem welgeteld één keer gebruikt en vlogen de dag daarna terug. We raken aan de praat met een Belgisch meisje en haar Franse vriend en we nodigen hen uit om bij ons vuurtje te komen die we willen aansteken als we klaar zijn met barbecuen maar zij wijzen ons er op dat het verboden is om vuurtjes te stoken! Dat was het getimmer wat we vanmorgen hoorden dus, precies nu is er vanwege de droogte en het seizoen een kampvuurverbod ingegaan helaas. Hadden we dat geweten dan hadden we ons vuurtje gisterenavond wel aangestoken.. We hebben een leuk gesprekje verder met het stel en het is leuk om als Europeanen onze verbazing over zoiets als de Amerikaanse eetgewoontes te delen. De volgende morgen staan we vroeg op, dat wil zeggen dat we er ook echt uitgaan als Aimée voor het eerst wakker wordt omdat we om 09:00 uur op een boottocht meegaan om walvissen te spotten. Dit blijkt een zeer bijzondere ervaring. De tocht duurt een goede 4 uur en na een dik uur zien we de eerste walvissen, een drietal bultruggen. Wat indrukwekkend, wat een Schepper hebben we toch! Na nog een uurtje varen met een lekkere deining komen we een grote groep dolfijnen tegen, volgens de bioloog die mee is en het geheel van commentaar voorziet een groep van wel 300 dolfijnen. Kort daarna zien we nog een aantal bultruggen. We genieten enorm met het grootste deel van de passagiers. Helaas zijn er ook wat mensen die heel stilletjes op de achterplecht zitten en soms de vissen voeren (overgeven), ze zijn zeeziek. Gelukkig hebben wij er geen last van en ook Aimée in de draagzak doet het goed en slaapt best een aardig tijdje. Die middag gaan we nog naar een shopping center en moe maar voldaan komen we weer terug op de camping voor onze laatste nacht in Monterey.

Wauw, het zien van walvissen lijkt me inderdaad indrukwekkend! Jullie hebben echt een fantastische trip met elkaar en wat fijn dat alles zo goed en voorspoedig gaat, ook met Aimée. Geniet er nog met volle teugen van, het aftellen is nu echt begonnen... liefs

Wendi 2014-06-09 09:50:45

Dit is echt een once-in-a-lifetime experience zeg, wat doen jullie vreselijk veel mooie indrukken op!

Rebekka 2014-06-09 11:45:07

Ha liefjes, mooi, dat jullie er nog steeds van genieten en verstandig om de laatste dagen rustig aan te doen. Hier genieten we van luieren en lezen, zomerweer en Pinksterfeest, waarbij de vlam van de Geest gedurig oplaait... Geniet van alles wat oLH met gulheid schenkt. kss

Mamj 2014-06-09 12:56:19

Wat een indrukwekkende reis en wat een prachtige foto's! Aimee wordt groot zeg! Kan mij wel voorstellen hoe zij overal de show steelt.......

Mary 2014-06-09 13:40:40

Zo. Ik ben weer bij... echt leuk om mee te lezen en vast foto's te zien!!!