Arches NP

Verenigde Staten, Moab

10/5 Lois is jarig, Gefeliciteerd lieve schat!
Aimée wordt weer gezellig wakker, ze heeft sinds gister de hele tijd liggen gillen en kirren en gaat gewoon weer verder waar ze gebleven was. Zo grappig! We vertrekken op ons gemak uit Colorado National Monument. Het laatste stukje van de 23 mijl ligt nog voor de boeg. Prachtig! Via Fruita rijden weer de I70 op en nemen, nadat ik een afslag gemist had, bij Cisco de 128 richting Moab. We verlaten Colorful Colorado en rijden Utah in. De 128 is een prachtige route langs de Colorado River, door een Canyon van het Colorado Plateau. We vragen ons af waarom dit geen scenic route is, want het is werkelijk prachtig!
In Moab doen we eerst een boodschap, voordat we naar Arches rijden. Bij de City Market, gebeurt ons hetgene waar we altijd bang voor zijn. De sleutel laten we in de camper liggen, terwijl de deur van binnenuit dicht is gedaan.. Kak! Ik ga dan maar boodschappen doen, terwijl Jeroen bij het toeristenpunt hulp gaat vragen. Gelukkig kan er snel iemand komen om de deur open te krijgen. Na 2 seconden werk zijn we 65 dollar lichter, maar kunnen we door en zijn er niet veel tijd mee kwijt. Het plan is om op de camping in Arches NP te gaan staan.. Het is echter zaterdag, dus grote kans dat er geen plek meer is. Maar.. Niet geschoten is altijd mis. We komen rond 15h00 bij de ingang, helaas is de camping inderdaad vol. We besluiten een andere camping te zoeken, voor 2 nachten. Dan besteden we morgen aan Arches. Ik heb op de een of andere manier flink last van nek en rug, zou wel een badje kunnen gebruiken. We vinden een camping met zwembad en hot tubs. Daar maken we smiddags met zn allen fijn gebruik van. Heerlijk nog in de middag zon. Achter de bergen zien we echter een behoorlijk donkere lucht. Het gaat vast ontzettend regenen en onweren.. Nog maar even genieten van het warme water, wat ook mijn rug goed doet. Voor het avondeten bestellen we een pizza, welke verbazingwekkend echt lekker zijn! Daarna begint het inderdaad te regenen en dat heeft de ganse nacht geduurd. Omdat we onder een boom staan, gaf dat flinke druppels. We hebben alledrie beroerd geslapen. Hopelijk houdt het hiermee op.
11/5 mijn eerst moederdag en ik wordt vrolijk toegegild en gekirt door Aimée. Zoals bijna elke (!) ochtend krijg ik mijn ontbijtje op bed. Het is inmiddels droog en er schijnt een waterig zonnetje. We zijn allemaal brakjes, dus doen het rustig aan. Na de tweede voeding van Aimée vertrekken we naar Arches. Achter de bergen zien we enorme donkere luchten en het is een stuk kouder dan gister.. Hopen dat het een beetje droog blijft.
Er zijn vandaag een heleboel mensen die het idee hebben het park te bewonderen. We staan voor het eerst in de rij bij de ingang. Volgens de ranger die ons toegangsbewijs controleerde (we hebben een annual pass gekregen van Marije, waar je alle Nationale Parken mee in kan) reed er precies voor ons ook een stel Nederlanders. Ze zitten ook overal ;)
We rijden eerst een flink stuk omhoog, daarachter komen we letterlijk in een andere wereld. Enorme rode, blokkige, maar ook door regen gevormde, ronde bergen. Sommigen hebben lijven en hoofden als mensen. Met de donkere luchten en licht van de zon in de verte is het een mooi gezicht. We lijken de donkere wolken vooruit te rijden, maar helaas worden we toch ingehaald en begint het steeds harder te regenen en zelfs van tijd tot tijd te sneeuwen. Met alle regen en grijze lucht is het een mistroostig gezicht. Bij uitkijkpunten blijven we lekker warm zitten, terwijl we allemaal stoere mensen aanschouwen die het wel wagen met regenjassen en paraplus de kou en regen te trotseren. We eten een broodje gezond bij de window section. Een rim van bergen, waar een heel aantal gaten door erosie zijn ontstaan. Jammer dat het weer zo tegen zit, maar desalniettemin een mooi gezicht. Na de lunch rijden we de weer richting de camping, waar we met zn drieën opwarmen en uitbrakken in bed. Onder het genot van een muziekje plannen we de rest van de week. Las Vegas komt eraan en daar willen we het liefst niet in het weekend zitten. Dan schijnt het daar ontzettend druk te zijn. Morgen staan we op tijd op om naar Capitol Reef te gaan.

Oh, ik weet precies waar je bent! Heb net m'n fotoboek van afgelopen zomer af en las dat wij op die plek 40 graden hadden....Maar kan me voorstellen dat je met zulk weer niet de hike naar Delicate Arch gaat maken. Mooi hè, al die rode rotsen! Nog een tip: geloof de bordjes en rangers bij de ingang van parken niet als er staat dat de campgrounds vol zijn. Gewoon toch ff doorrijden naar de campground en aan de host vragen. Zo hebben wij zelfs in het hoogseizoen in het weekend plekken gekregen in NP's.

Marije 2014-05-16 08:17:59

ik kan niet wachten om alle mooie foto's te zien zeg! Hier schijnt de zon dagelijks en is het een heerlijke 24 graden. :-)