Calistoga (Napa Valley) en San Francisco

Verenigde Staten, San Francisco

Na het schitterende, heldere water van Lake Tahoe is het tijd om aan het laatste gedeelte van onze reis te beginnen en richting de diepe wateren van de Stille Oceaan te gaan aan de Californische kust. If you`re goin` to San Francisco.. We doen een tactische tussenstop in het stadje Calistoga, middenin Napa Valley, een beroemde wijnstreek ten noorden van San Francisco. Hier overnachten we en doen we de volgende morgen een bezichtiging/rondleiding van de Sterling wijngaard, inclusief proeverij. Het is heerlijk weer en de streek hier is prachtig om doorheen te rijden. De Sterling wijngaard is gebouwd rekening houdend met bezoekers. Om er te komen is er een heuze kabelbaan waarmee je een steile heuvel op gaat waarna je met een zogenaamde `Self-guided tour`door het productieproces van de wijn wordt geleid. Het is zeer interessant en lekker en ook het uitzicht is mooi. Even opletten dat we niet blijven innemen van de wijn in verband met de nog af te leggen kilometers en te geven borstvoeding. We hebben een plekje iets ten Noorden van San Francisco bij Larkspur gevonden in de campinggids waar we een tarief gerekend krijgen alsof we in downtown San Francisco staan maar goed, het is op loopafstand van de ferry naar de stad en we kunnen de camper dus lekker laten staan. De rest van de dag ruimen we een beetje op en doen de was, een echte zaterdag. De volgende morgen gaan we met de ferry naar de stad. De veerboot terminal blijkt vrij dichtbij de San Quentin State Prison te liggen waar we langs varen op weg naar de Frisco Bay. Aimée gaat mee in de kinderwagen maar mag op de boot even op schoot en steelt het hart van een Amerikaanse dame tegenover ons. Het ijs is gebroken en we kletsen wat met deze mevrouw en haar partner. Het is bijzonder om te zien hoe gul Aimée is met lachjes voor haar omgeving en hoe ontwapenend dit werkt in een veerboot of in een stadsbus die we later nemen op naar het Golden Gate Park in het westen van de stad. De bus is vol en we stoppen om de paar honderd meter dus duurt het voor het gevoel een eeuwigheid voor we er zijn. Bij aankomst in de stad was het stralend blauw en zonnig maar als we uiteindelijk uitstappen dicht bij het strand aan het eind van het park is het bewolkt, bijna mistig. Dit is de bekende seafog die hier ontstaat omdat het water vlak voor de kust diep en koud is. We lopen wat door het park waar onder andere een Dutch Windmill staat die begin 20e eeuw door koningin Wilhelmina geschonken is. Omdat het zondag is komen we een hoop stadsbewoners tegen die aan het genieten zijn van hun weekend. Het valt op dat veel mensen vrij opportuun gekleed gaan; wij vinden het uit de zon best fris maar voor veel Amerikanen is kennelijk warm. We bezoeken een Japanse theetuin die heel speels is aangelegd wat een kleine ramp blijkt met onze kinderwagen. Omdat het zondag is doen we liever niet teveel commercieel door de stad lopen met winkeltjes enzo en we gaan eind van de dag weer terug met de ferry. Op maandagmorgen gaan we rond 09:00 weer met de ferry naar de stad en stappen we op met wat late forenzen. Deze veerdienst blijkt echt heel erg gericht op woon - werkverkeer zien we o.a. aan het aantal auto's op de parkeerplaats op maandagochtend in vergelijking met zondag toen je er een kanon kon afschieten. We doen nu wel een dagje lekker door de stad slenteren en hebben Aimée in de draagzak mee. Ons belangrijkste vervoermiddel vandaag wordt de benenwagen, zeker als in de stad blijkt dat er een staking van het openbaar vervoersbedrijf is waardoor er bijna geen bussen en helaas ook geen cableway trams rijden. Het viel ons alles mee om lekker te lopen en we genieten er van om weer eens een stad te bezichtigen door lekker een beetje rond te lopen. In de Italiaanse buurt North Beach doen we een uitgebreide warme lunch waarna we naar de China Town lopen. Grappig hoe het straatbeeld en winkelaanbod zo snel verandert. We lopen nog een stuk door om naar een Thrift Store te gaan waar allerlei tweedehands spullen te koop zijn. Hierbij komen we ook door minder toeristische straten en zie je duidelijk hoe veel (sociale) armoe er ook is in zo`n grote stad. We voelen ons nooit onveilig omdat er altijd veel politie opvallend aanwezig is en iedereen, ook junks en zwervers, vrij relaxed over komen. Het was een prima dag zo en moe maar voldaan nemen we de ferry van 17:20 uur terug. Deze ferry stroomt aardig vol en gelukkig waren we op tijd en hebben we zitplaatsen. Terug op de camping betalen we via internet de tol voor de Golden Gate brug alvast die we morgen zullen oversteken.