Golden Gate brug en Santa Cruz

Verenigde Staten, Santa Cruz

Op dinsdag 3 juni vertrekken we `s ochtends naar het zuiden om de Golden Gate brug over te steken. We stoppen bij het noordelijke bruggenhoofd voor foto's en het uitzicht over de baai en de stad hier, fantastisch. Wat een bouwwerk is deze bijna 80 jaar oude brug, een schitterend ontwerp in een mooie rode kleur. Op de plaats vanwaar we het uitzicht hebben stonden in de tweede wereldoorlog kanonnen opgesteld om de toegang tot de baai te beschermen tegen een eventuele aanval van Japan. We steken de brug over en verlaten direct na het oversteken van de brug de freeway om naar het museum Legion of Honor te gaan, een museum met een mooie collectie Europese kunst (Yeah!). Op de eerste dinsdag van de maand is de toegang gratis (wederom Yeah!) en het is een prachtig gebouw met vooral een indrukwekkende verzameling beelden van de Franse beeldhouwer August Robin. Bij de ingang van het museum is er nog een hilarisch moment als ik (Jeroen) met Aimée in de draagzak op mijn rug, door een medewerker van het museum gevraagd wordt mijn rugzak open te doen voor een controle die iedereen met een rugzak moet ondergaan. De vriendelijke man heeft even niet door dat ik geen tas maar een kindje op mijn rug draag en we schieten alledrie (hij, ik en Aimée) in de lach als hij zij foutje ontdekt. Ik bied nog aan dat hij haar luier wel even mag controleren maar het is verder goed zo. Na het museum rijden we langs de kust richting de Highway 1 naar onze eerste stop direct langs de kust, het surfdorpje Santa Cruz. We willen in het stadje een tourist information kantoortje opzoeken en dat lukt meestal wel aardig door gewoon de borden te volgen maar steeds raken we in downtown het kwijt en vinden we geen VVV kantoor dus.. Uiteindelijk lukt het maar blijkt dat we best een eind buiten de stad pas een camping is en we moeten nog een eindje landinwaarts voor een camping. De eerste commerciële camping die we tegenkomen blijkt wederom een vrij hoog tarief te hanteren in vergelijking met wat we zoal gewend zijn en we rijden door naar een State Park camping bij Felton. California is een dure staat in verhouding tot de overige Staten waar we door gereisd zijn. De volgende morgen bekijken we de winkeltjes in Santa Cruz, een leuk stadje met een goede sfeer. Het is zonnig maar niet onwijs warm. Santa Cruz staat bekend als de bakermat van het surfen in California en rijdend langs de kust zie je bij verschillende stranden goed ingepakte surfers in het water liggen.

Klopt, California is duur geworden. Een aantal jaar geleden was California failliet, zelfs Yosemity is toen een poos gesloten geweest, vandaar nu dus de hoge prijzen. Tof dat jullie SF in zijn geweest. Wij zagen er niet over heen hoe we het moesten regelen met de RV en de kids (en de hoge prijzen) Geniet!!!