Yosemite National Park

Verenigde Staten, Yosemite National Park.

26 mei: We rijden een mooie route door het weldadige California, met zijn sinaasappels, perziken en nectarines. Onderweg stoppen we nog even bij een plaatselijke fruitkraam om fruit uit de boomgaard te kopen. Daarna richting Yosemite. We merken dat het hier in California een stuk drukker is op de weg. Eenmaal bij de weg richting het park wordt het nog drukker. Het is vandaag Memorial Day, een feestdag op maandag. Veel mensen hebben het weekend daarom gevierd. Gelukkig verlaten vandaag ook veel mensen het park. We kunnen bij de ingang campingplaatsen reserveren. Het schijnt te zijn dat er voorrang wordt gegeven aan toeristen buiten de USA. Het is echter nog steeds erg vol. We hebben in geen enkel park zoveel auto's gezien als hier en dat is even wennen. De eerste nacht kunnen we nog niet een plekje op een camping dieper in het park krijgen, dus staan we in de buurt van de ingang. De tweede nacht staan we wel middenin het park. We hebben in de middag nog even tijd om wat te gaan bekijken. Na het lezen van onze boekjes en de verhalen die we over Yosemite hebben gehoord, zijn we enorm benieuwd! We besluiten naar een uitkijkpunt te rijden (Glacier Point), waar je uitzicht hebt over El Capitan, een enorme granieten rots, en een aantal watervallen in de vallei. De rit er naartoe is een flinke klim omhoog, met wederom veel bochten. Ik neem het stuur weer een keer over, zodat Jeroen even kan relaxen. Eenmaal bij het uitkijkpunt, is het er stampensvol met auto's en mensen. Gelukkig kunnen we nog wel een plekje vinden voor onze grote RV. Het is een klein stukje lopen en het pad is bestraat, dus nemen we Aimée mee in de wagen. Ze heeft het enorm naar de zin met het gehaakte kleedje van tante Suus , welke we als zonnescherm gebruiken. Omdat je er doorheen kunt kijken en ze er met haar vingertjes en teentjes in kan haken is het een grote bron van vermaak. Het dekentje blijkt dus meerdere kwaliteiten te hebben. Wederom steelt ze menig hart met haar grote ogen en gulle lach. 'A real blessing', volgens velen. En dat kunnen we ook zeker beamen. Het is een heerlijk grietje.
Eenmaal bij het uitzicht staan we met een mond vol tanden. Dat moet het paradijs wel zijn. Zoveel groen, granieten rotsen en mooie watervallen met stroompjes. Het is echt puur genieten in de avondzon. We hebben zin in wat nog komen gaat.
27 mei: we gaan nadat we lekker de ochtend hebben geluierd, met de RV richting een parkeerplaats om vervolgens met de shuttle door de vallei te rijden. Eerst doen we een wandeling aan de voet van verschillende watervallen. De weg is bestraat en niet ingewikkeld. Ik kan me zo voorstellen dat opa en oma vH hier ook hebben gewandeld. Het is prachtig om voor het eerst kennis te maken met de watervallen van dichtbij. In de middag doen we een wat ingewikkeldere wandeling naar de Vernal Fall. Echt een fantastische dag met enorm veel natuur schoon. Het is prachtig weer en de wandeling naar de waterval is echt een belevenis. We moesten er wel een stuk voor klimmen, maar wat is dat mooi! In vergelijking met de waterval in Kings Canyon was dit toch vele malen indrukwekkender. We waren er ook in het beste seizoen, ivm het vele smeltwater van de sneeuw. In het hoogseizoen is er niet veel meer van over, dan is het slechts een stroompje. We werden wel aardig nat, maar dat was in de warmte van de zon niet zo'n heel groot probleem. We genieten enorm. We zien door al die nevel nog een regenboog voor de waterval. Echt prachtig! Met al deze mooie dingen schromen we weer terug naar de camper. We hadden liever nog langer genoten..
Op de volgende camping komen we rond 19h00 aan en betrekken we een uber scheef plekje. Dat wordt rollen in bed. Aimée leggen we na een kattenwasje en voeding in bed en beginnen we aan ons diner. Een aantal burgers op de bbq, waar we zelf cheeseburgers van maken. Best lekker, maar ook wel weer genoeg voor de komende tijd :) Morgen vetrekken we alweer naar Lake Tahoe.

Wat een prachtige verslagen en foto's weer! Geweldig om op deze manier een beetje mee te reizen. Mijn beeld van de VS is er wel positiever door geworden ;-) Fijne laatste weken en ik heb zin jullie weer te zien over twee weken!

Marcel 2014-06-01 09:53:33

haahaha aimee! Ze is ook nog kaal! :D Haha wat een droppie toch.

willemijn 2014-06-02 11:52:21

Prachtig.......liefjes.. verwonderen .....ontzag hebben en dankbaar aanvaarden maar weer. ks voor jullie 3

mamj 2014-06-02 12:54:35

Haha wat een geweldige foto's :-) super leuk! !!