Etappe 24: Cardet (FR) - Saint-Jean-de-Fos (FR)

Frankrijk, Saint-Jean-de-Fos

Ok vandaag was het weer een gevarieerde en mooie fietsdag. Helaas was de in 2018 aangekondigde "Via Verte", nog ver van "Via". We hebben nog wel even gekeken of we hem konden vinden, maar helaas. Van het treinspoor waren alleen de rails en de bielzen verwijderd. Nog verre van af. We hebben dan ook de oorspronkelijke route gevolgd. Eerst heuvel op en heuvel neer. Daarna een lange klim het plateau op met ook daar een grote verassing. We kennen het plateau nog van vroeger, toen we zelf nog kids waren, als een grote kale vlakte met leistenen rotsen. Daar gingen we fossielen zoeken. Nu is alles groen, geweldig om te zien. Ook op het plateau is niets vlak. Van lange stukken langzaam dalend tot wat steiler omhoog en omlaag. De laatste afdaling is er één om te onthouden. De D4 gaat steil omlaag en de rotswanden worden hoger en hoger. De afdaling was wel oppassen, de bochten waren scherp. Ondanks de steile daling gingen we niet met hoge snelheid naar beneden. Er stond zo veel wind, dat je moest bijtrappen. Beneden aangekomen een glooiend landschap. Nog even bij "St. Guilhem-le-desert" het artistieke dorp verkend. Helaas heeft ook hier het toerisme het al over genomen van het authentieke handwerk. Daarna nog een klimmetje naar onze dagbestemming. Alle campings in de omgeving waren nog gesloten, dus we waren aangewezen op een hostel. Op het plateau hadden we gelukkig al onze slaapplaats uitgezocht en besproken. Bij aankomst vertelde de vriendelijke gastvrouw dat we geen 5 minuten later hadden moeten boeken anders was het hostel al vol geweest. Nu hebben we een slaapkamertje en een aparte doucheruimte, echt een andere kamer aan de gang met zijn eigen deur en sleutel. Dat is weer eens wat nieuws. Heerlijk gegeten bij de bistro om de hoek, ook de juiste. Er zitten er twee naast elkaar op het plein en degene waar wij zaten liep al snel vol met de lokale werklui en de burgemeester van het dorp. Het andere terras bleef verdacht stil. Blijkbaar voor een ander slag volk wat nog moest komen want even verderop een terras met allemaal "yuppies". Terug gekomen van de bistro zagen we de originele beschilderingen. Indrukwekkend om te zien.

Hebben jullie nu ook fossiele gezocht. 😂😂😂😂