3800 km fietsen, ben je gek.

Nederland, Veldhoven

Het begon allemaal in 2014, na een succesvol jaar met veel indoor cycling (spinning) met als hoogte punt een 5 uurs marathon in Mierlo, die nog steeds in mijn geheugen gegrift staat, begonnen langzaam wat klachten bij mijn heup.

Na allerlei therapieën die tijdelijk verlichting brachten na 2 jaar terecht gekomen bij een orthopeed. Zijn eerste reactie na fysieke testen en foto's bekijken was "Alles is tip top in orde, ik kan niets voor je doen !!". Ik wil toch nog eventjes een testje doen.. Tijdens die testjes hoorde ik een "Hmmmm" en ik dacht "Oohh".. Resultaat : "Je rechter been reageert subtiel anders dan je linker been, ik ga je voor de zekerheid doorsturen naar een neuroloog". Ik ben de orthopeed dankbaar dat hij mij heeft doorverwezen.. 2 MRI scans en een lumbaalpunctie verder de diagnose in December 2016 "Primair Progressieve MS (PPMS)"..

Ik ben gelukkig rationeel en heb de diagnose meteen geaccepteerd. Het enige wat ik dacht was "Oke, dat is dan zo en kan ik er iets tegen doen om beter te worden c.q. achteruit gang tegen te houden ?". Helaas was het antwoord "Nee, PPMS is ongeneeslijk, er zijn geen medicijnen tegen. Het enige wat je kunt doen is gezond leven". Alleen wanneer welke functies uit gaan vallen is onzeker en voor iedereen anders. Om met de woorden van mijn neurloog, dr Zwanniken, te spreken: "Je komt in een rolstoel dat kan volgende week zijn, maar ook als je 100 wordt.".

Waarom

Al sinds mijn bezoek aan Portugal (2014) heb ik het doel om in het jaar dat ik 50 wordt een fietstocht te maken naar het meest zuid-westelijke puntje van het vaste land van Europa (Lighthouse of Cabo de São Vicente).

Maar ja, nu heb je MS en is de achteruitgang meer en meer merkbaar.

Dan rijst de vraag wat ik doen ter bevordering van het onderzoek naar MS. Dus ga ik deze fietstocht, nu de MS het nog toestaat, samen met Helma maken om geld in te zamelen voor Stichting MS Research. Alle donaties gaan rechstreeks naar Stichting MS Research. De hele fietstocht betalen we zelf, dus zonder financiele sponsoren.

Doneren kan via https://actie.lomans.net. Je wordt dan doorgestuurd naar de donatie pagina van MS Research.

De Route

Wanneer is dan de beste tijd? Het wordt nog al vroeg in het jaar erg warm in Spanje en Portugal wat niet bevordelijk is voor je lichamelijke gesteldheid als je MS hebt. Warmte is niet langer een goede vriend ben ik de afgelopen twee jaar achter gekomen.

De oplossing is dat we in omgekeerde richting fietsen, we denken dat het eind februari al lekker draaglijk fiets weer is in Portugal en verwachten met de lekkere temperaturen mee te fietsen richting Nederland, voordat de echt hitte op het Iberisch schiereiland toeslaat. We vliegen op 25 februari 2020 van Eindhoven naar Faro daar pakken we de EuroVelo route 1 op tot net voor Setúbal. Vanaf dat punt buigen we af richting Spanje en steken we de Pyreneen over richting Pau. Dit deel van de route is beschreven in de fietsroute "Ruta Iberica". Net voor Pau gaan we richting de middenlandse zee, de noordelijke Katharen route. Vlak bij Beziers volgen we de route van "Eindhoven naar Barcelona" in omgekeerde volgorde, die ons via 'Le Puy' en Bruxerelles (F) naar huis moet begeleiden.

Onderweg hebben we een aantal momenten waar we een lichtere variant kunnen kiezen, mocht het allemaal niet zo gaan als we willen.

Voorbereidingen

Het voorbereiden van een lange fietstocht vergt veel tijd.

De route plannen
Het zoeken naar een geschikte route was misschien wel het minste werk. Zoeken op internet naar beschreven fietsroutes. Dan de route nog digitaliseren.. Wij fietsen tegen de richting in van alle beschreven fietsroutes, geen probleem want de beschrijvingen zijn in tweee richtingen. Dan nog de GPS ondersteuning in orde maken. Alle routes komen met GPX bestanden, beetje knutselen met de GPX bestanden en ik ben een heel eind op weg.

We hebben ons georiënteerd op de fiets beurs, veel streken die we gaan bezoeken hadden wel een stand op deze beurs. Veel folder materiaal, ook de Wereldfietser was aanwezig. Fietsen hadden we al eerder bij hem gekocht, we gaan op de Santos travelmaster 2.9.

Materialen
Tijdens de fiets beurs is er genoeg aandacht voor alle materialen die je nodig hebt voor een lange fietstocht. Toch nog wat kleine dingen gekocht waar we nog niet aan hadden gedacht. Verder zijn er vink lijstjes genoeg te vinden die we al hadden bekeken.

Onze 30 jaar oude trekkerstent, is bij aan het vergaan. Dus met weemoed afscheid genomen van onze Nomad Touarec III. Na veel onderzoek en reviews lezen, hebben we een redelijk lichte tent gekocht. Zolang we geen strenge vorst en sneeuw krijgen zou deze voldoende moeten zijn.

Na een dag van knippen en plakken van GPX bestanden is de route goed te zien. De route is een leidraad voor ons avontuur.

22 januari 2020, de Fietsen krijgen een grote beurt, alle assen worden nagekeken en de Rohloff naaf gespoeld, banden, remmen enzovoort.

De eerste helft
Gelukkig hebben we de eerste helft al voor elkaar. Vliegtickets zijn gekocht en de eerste twee overnachtingen in Faro zijn geboekt. Nu de tweede helft nog.

Zo de eerste helft hebben we goed overleeft, het transport van het vliegveld naar de Sunlight b&b ging vlekkeloos. De chauffeur stond netjes met een bordje in de hal te wachten. Hij sprak vlekkeloos engels, maar ja dat heb je met een Brit. We hebben bij een aanbevolen lokale cantona wat gegeten om daarna snel te gaan slapen. Wat voor Portugese begrippen wel wat vroeg was.