Etappe 5: Bogny-sur-Meuse (FR) - Mouzon (FR)

Frankrijk, Mouzon

Na afscheid te hebben genomen van de vriendelijke gastvrouw, het vertrouwde beeld "de regen". Gelukkig is zijn compaan "de wind" thuis gebleven. Dus hard door trappen om de harde wind en veel regen met af en toe een vlokje sneeuw, die een dame onderweg voorspelde, voor te blijven. Dan maar geen koffie onderweg, niet dat we op dit stuk langs een café zijn gekomen. De grote plaatsen Charleville-Mezières en Sedan hebben we alleen aan de buitenkant gezien.
5 km voor Mouzon het einde van het mooie fietspad langs de Maas en de TA: "Voie verte Trans-Ardennes". Verder op de V54: "Véloroute de la Meuse" en de eerste D wegen van de route. Bij Mouzon volop "gendarmerie", alsof ze op ons stonden te wachten. Niets was minder waar, vandaag was het wielerspektakel van Mouzon. Dat verklaarde alles.
Na 65 km, in één ruk 3 uur en 45 minuten door gefietst met alleen neuspoets stops, al rond 13.00 onze slaapplaats bereikt. We werden vriendelijk ontvangen door de gastheer met zijn dochtertje op de arm. Hij probeerde Nederlands te spreken. We moeten er uit gezien hebben als twee verzopen katjes. We hadden het super koud en onze schoenen hadden meer weg van vijvers. Wat kan een warme douche dan een zegen zijn ! Tot onze grote verbazing hebben we de sneeuw gezien, lekker warm vanuit het gastenverblijf.
Vanavond makkelijk eten, gedroogd eten met heet water. We zijn te moe en onze schoenen waren nog niet droog.

Tjonge jonge zeg, echt niet leuk al die regen. Maar het ziet er naar uit dat het morgen dan toch eindelijk droog zal blijven. Ik hoop dat jullie morgen van een lekker zonnetje kunnen genieten.