Etappe 1: Veldhoven naar Diest (BE)

België, Diest

De eerste etappe van onze reis is meteen een vuurdoop geworden..

Vanochtend iets na 9.00 vertrokken voor een prachtige regenachtige dag met een gemiddelde wind op de kop van 45 km/h met uitschieters tot 60 km/h. Wat zijn de Belgiesche Kempen fiets vriendelijk. Onze route voerde ons over hoofdzakelijk fietspaden of afgesloten wegen, dwars door de mooie natuur. Gelukkig waren er geen schietoefeningen op het militair domein en konden we over nieuw asfalt door het prachtig bosreike domein fietsen. Helaas voor ons waren er genoeg open stukken waarbij vooruit fietsen net zo snel leek te gaan als lopen. Na 80 km en 5 en een half actieve fietsuren Ron 15.30 aangekomen in Diest waar we op het provinciedomein "De halve maan" (diest@vlaamsbrabant.be) vriendelijke werden ontvangen. De trekkershut was nog ijzig koud, na een uurtje de kachel aan te hebben gehad, echt wel aangenaam. Snel onze voorgekookte macaroni en gehaktballetjes in de saus warm maken en bunkeren maar. Onderweg nog wel zelf meegenomen bolletjes gegeten zonder warme koffie. Alle koffie tentjes op of nabij de route waren dicht. Alleen open in het weekend of na 1mei. Dat was wel een tegenvaller, staat wel tegenover dat 9 van de 10 Belgiesche automobilist ons liet oversteken terwijl we geen voorrang hadden, ook op drukke wegen ging er gewoon iemand stilstaan. Behalve dan 'dien hollander' die van de ander kant kwam en niet dezelfde charme had voor een stelletje mallooten die met tegen wind en regen aan het fietsen waren.
Om 20.00 uur maar lekker in de slaapzak gekropen, kussens + slopen en matras hoezen waren wel aanwezig. 20.30 toch even een verslag maken.

Jeetje die wind en regen!!! Wat is het dan jammer dat het weer niet te regelen valt. Wel super tof om te horen dat veel automobilisten jullie de voorrang verlenen, ook als dat niet hoeft. Trekkershut ziet er goed uit, en zal wel heerlijk vertoeven zijn na zo’n natte en winderige fietstocht. Ik wens jullie veel succes en vooral plezier verder op jullie reis.